Podľa Komisie staršie vozidlá častejšie trpia technickými poruchami a prispievajú k vyššiemu počtu nehôd a emisií. Očakáva sa, že ročné kontroly by mohli znížiť počet úmrtí a zranení na cestách o približne 1 %.

Návrh vyvoláva diskusie

Návrh však vyvolal obavy medzi motoristickými organizáciami a vodičmi. Nemecký autoklub ADAC vyjadril pochybnosti o potrebe častejších kontrol, argumentujúc, že moderné vozidlá sú vybavené pokročilými diagnostickými systémami, ktoré dokážu odhaliť poruchy v reálnom čase. Zavedenie povinných ročných kontrol by tak mohlo byť skôr byrokratickou záťažou než skutočným prínosom k bezpečnosti. ​

Kritici tiež upozorňujú, že ročné kontroly by mohli predstavovať finančnú záťaž pre majiteľov starších vozidiel, najmä pre tých s nižšími príjmami. V niektorých krajinách EÚ už existujú podobné pravidlá, no v iných by zavedenie ročných kontrol znamenalo významnú zmenu.

Dyno test - Zdroj: Marek Ślusarczyk
Ďalšie navrhované opatrenia

Okrem ročných kontrol pre staršie vozidlá návrh zahŕňa aj ďalšie opatrenia ako napríklad ​zavedenie technických kontrol pre elektrické vozidlá a pokročilé asistenčné systémy, použitie pokročilých metód testovania emisií na odhalenie vozidiel s vysokými emisiami, zjednodušenie výmeny údajov medzi členskými štátmi na boj proti manipulácii s počítadlami kilometrov. 

Opatrenie, ktoré viac zaťaží, než pomôže?

Návrh Európskej komisie síce sleduje vznešené ciele v oblasti bezpečnosti a ekológie, no mnohí odborníci a motoristické organizácie varujú, že môže mať aj nepriaznivé sociálne a ekonomické dopady.

Objavujú sa tiež hlasy, že ide o ďalší krok v dlhodobom trende "vytesňovania" starších áut z ciest – či už cez emisné normy, zákazy v mestách alebo práve sprísňovaním legislatívy.

Test bŕzd - Zdroj: AJH1975
Čo ďalej?

Návrh Európskej komisie musí prejsť legislatívnym procesom, ktorý zahŕňa schválenie Európskym parlamentom a Radou EÚ. Ak bude prijatý, členské štáty budú musieť prispôsobiť svoje národné predpisy novým požiadavkám.

Zavedenie ročných technických kontrol pre staršie vozidlá by mohlo mať významný vplyv na vodičov v celej EÚ. Zatiaľ čo cieľom je zvýšiť bezpečnosť a znížiť emisie, je dôležité zvážiť aj ekonomické dopady na majiteľov vozidiel a nielen sa bezhlavo hnať za „ekologickejšou“ budúcnosťou.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.