Po rokoch postupného znižovania hlukových limitov prichádza posledný a najnáročnejší krok regulácie. Nový systém merania má zabrániť tomu, aby automobilky optimalizovali svoje autá len pre laboratórne podmienky. Pri mestských rýchlostiach bude po novom hodnotený širší rozsah jazdných režimov, čo najviac zasiahne výkonné modely s výrazným zvukovým prejavom.

Ako sa bude hluk merať
Norma UN R51.03 stavia na takzvanej pass by skúške. Vozidlo prechádza popri dvojici mikrofónov vo vzdialenosti 7,5 metra rýchlosťou približne 50 km h a počas prejazdu sa zaznamenáva maximálna intenzita zvuku. Test sa opakuje pri rôznych prevodových stupňoch aj pri jazde ustálenou rýchlosťou. Nový výpočet je komplexnejší a má lepšie odrážať reálnu prevádzku v mestách.

Čo prinesú nové limitné hodnoty
Najzásadnejšia zmena prichádza v podobe limitu 68 dB pre osobné vozidlá kategórie M1 s pomerom výkonu k hmotnosti do 120 kW na 1000 kg. V kontexte akustiky ide o dramatickú zmenu, pretože aj malé rozdiely v decibeloch predstavujú násobné zmeny energetickej hladiny. Pre automobilky to znamená potrebu prepracovať výfukové sústavy a často aj samotné naladenie motora.

Koniec viacerých modelov Mercedes AMG
Najväčší problém majú športové značky. Podľa uniknutých dokumentov má Mercedes AMG ukončiť výrobu modelov C 43, GLC 43 a GLA 35 už vo februári 2026. Plug in hybridné C 63 S E Performance a GLC 63 S E Performance ostanú vo výrobe do konca mája 2026. 

Zdroj: Mercedes-Benz

Hoci automobilka tvrdí, že ide o kombináciu viacerých faktorov, nové limity sú jedným z hlavných dôvodov.

Kam sa môže regulácia posunúť
Združenia automobiliek upozorňujú, že pri bežných rýchlostiach je dominantným zdrojom hluku skôr kontakt pneumatiky s vozovkou než samotný motor. Ak má regulácia priniesť výrazné zlepšenie, bude potrebné riešiť aj povrch ciest, vývoj tichších pneumatík a premyslené plánovanie dopravnej infraštruktúry.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.