Na poli úžitkových vozidiel sa črtá významná zmena. Indický gigant Tata Motors potvrdil, že odkúpi talianskeho výrobcu Iveco Group za 3,8 miliardy eur. Spojenie má priniesť posilnenie v Európe, Indii aj Latinskej Amerike a vytvoriť skupinu s ročnou výrobou viac než 540-tisíc vozidiel.
Významná transakcia a rozdelenie biznisu
Súčasťou dohody je aj odčlenenie obrannej divízie Iveco Defence Vehicles, ktorú prevezme taliansky štátny koncern Leonardo za 1,7 miliardy eur. Tata sa zameria výlučne na civilné portfólio a to nákladné vozidlá, autobusy a pohonné jednotky.
Ponúkaná cena 14,10 € za akciu predstavuje prémiu oproti aktuálnej trhovej hodnote a vzbudila pozornosť investorov. Napriek tomu akcie Iveco krátko po oznámení mierne oslabili, čo naznačuje istú opatrnosť trhu.
Podľa vyjadrení oboch strán majú spoločnosti minimálne prekrytie v produktoch aj geografickom pokrytí. Práve to robí spojenie výhodným – Tata získava prístup k európskemu trhu a technológiám, Iveco zas posilní pozíciu v Ázii a rozvíjajúcich sa regiónoch.
Spojená skupina má ambíciu dosiahnuť ročné tržby okolo 22 miliárd eur, pričom si zachová silné značky ako Iveco, Iveco Bus či FPT Industrial.
Tata plánuje transakciu financovať kombináciou bankového úveru, emisie nových akcií a časti výnosu z pripravovaného IPO v rámci skupiny Tata Capital. Analytici upozorňujú, že ide o odvážny krok, no z hľadiska globálnej stratégie veľmi dobre načasovaný.
Cieľom je zvýšiť návratnosť kapitálu nad 16 %, čím by spoločnosť prekročila súčasné náklady na financovanie a posilnila svoju dlhodobú udržateľnosť.
Iveco prinesie do skupiny svoje silné know-how v oblasti dieselových motorov, alternatívnych palív (najmä LNG a vodík) aj bezpečnostných asistenčných systémov. Tata naopak vyniká efektívnym vývojom a inžinierstvom s dôrazom na náklady.
Výsledkom má byť rozšírené portfólio moderných a zároveň cenovo dostupných vozidiel, ktoré by mohli osloviť dopravcov naprieč kontinentmi.
Ako to už pri veľkých akvizíciách býva, transakcia vyvolala otázky o budúcnosti zamestnancov. Talianske odbory vyzvali vedenie na garancie udržania pracovných miest a zachovania výroby v Taliansku. Tata deklaruje, že závody aj značky zostanú zachované minimálne po dobu dvoch rokov od ukončenia prevodu.
Akcie Tata Motors po oznámení akvizície klesli o takmer 4 %, čo odráža krátkodobé obavy z možných rizík integrácie.
Ak sa všetko zrealizuje podľa plánu, vznikne jeden z najväčších svetových výrobcov úžitkových vozidiel so silným zázemím v Európe, Ázii a Južnej Amerike. Slovensko a región strednej Európy môžu získať zaujímavé nové produkty, najmä v oblasti dostupných vozidiel pre flotily, logistiku a komunálne služby.
Nová aliancia má šancu narušiť zaužívané poradie a priniesť konkurenciu tam, kde ju trh už dlhšie potreboval.