Ako roky plynuli, limuzína sa po dvoch dekádach pobrala do dôchodku a s ňou aj označenie DS. Znovuzrodenie písmenok DS (Different Spirit) nastalo až v roku 2009, kedy prišiel na trh prvý člen DS3, dizajnovo a imidžom konkurujúci hlavne MINI a Alfa Romeo MiTo. Potom prišlo niečo, čo sa presne nedá zaradiť do segmentu vozidiel, akýsi crossover DS4. Zatiaľ posledná exkluzivitka, najväčšia a najdrahšia, vznikla len pred dvoma rokmi a hrdí sa označením DS5.

Taktiež sa nedá presne zaradiť do bežných segmentov, s tým ale Citroën zrejme počítal a nechal sa maximálne vyriadiť s tužkami na papieri. Podľa tlačových správ má DS5 poskytnúť pohodlie na úrovni MPV, batožinový priestor hodný kombi a ovládateľnosť porovnateľnú s kompaktom. Pozrite sa na DS5 a sami si vyberte, kam sa viac hodí.

Citroën DS5 Hybrid4

Po dizajnovej stránke nemožno karhať za nadčasové línie. Vidno, že zámerne sa DS5 chce odlišovať od čohokoľvek na trhu, pričom sa nezabudlo na typické črty dnešných modelov Citroën ako je mohutný znak, či veľké predné reflektory. Akurát naživo pôsobí robustnejšie, než na fotkách, priradil by som ho k strednému MPV, no na výšku by nezvládal konkurovať.

Francúzi sa veľmi radi inšpirujú tvarmi väčších dopravných prostriedkov. Peugeot ku príkladu stvoril exteriér modelu 5008 po vzoru francúzskych vlakov TGV, Citroën zasa interiér navrhol na štýl leteckého kokpitu. Bez debaty! Naozaj sa mu to podarilo. Veruže, keď sa posadíte za volant zachváti vás neobyčajná atmosféra, akási z inej dimenzie. Tu sa nesedí za volantom ako v ergonomicky stavanej Škode Octavia. Naposledy som obdobný chaos zažil v Renault Espace, hoci oproti nemu má DS5 klimatizáciu vsadenú na obvyklom mieste, nie vo dverách vodiča. Chaos je tu však riadny.

[adsense]

Pilot dopravného lietadla v Citroëne DS5 nebude potrebovať príručku k užívaniu, zato motorista stretávajúci sa s menej nápaditými palubnými doskami zvládne intuitívne maximálne naštartovať. Po pravej ruke sa rozjíma široký stredový panel a v ňom sídli nespočetné množstvo tlačidiel. Kým audio a klimatizácia logicky oddelené od seba ešte o ergonómii čo-to vedia, tak tlačidlá za krátkou pákou automatickej prevodovky už znepríjemňujú vodičovi za jazdy riadne život. Otváranie elektrických okien sa presťahovalo práve sem, rukou som ich nevedel nahmatať bez pozretia, pretože sa nachádzajú príliš mimo a aj keď sa náhodou podarilo, často išlo o tipovanie, či spúšťam správne okno alebo zamykám dvere.

Citroën DS5 Hybrid4

Nad hlavou vodiča pokračuje podobná scéna. V strešnom tuneli sa sústreďuje ovládanie štítku Head-Up displeju a roletiek troch presklených plôch panoramatického okna. Kým oči sú nadšené vzhľadom, prsty tu zo začiatku blúdia až do chvíle zapamätania si príslušných tlačidiel. Pokiaľ máte problém s pamäťou, neraz aktivujete namiesto elektrického mechanizmu roletky Head-Up displej alebo opačne. Za jazdy nemáte kedy pozerať na ikonky, preto by sa zišlo zreteľnejšie oddelenie.

Čo tam po názore jedného novinára sediaceho každý týždeň v inom aute! Potenciálny zákazník sa naučí používať DS5 po mesiaci a potom ho už nič neprekvapí. Popritom, prvé kilometre pochopí v akom pohodlnom aute sedí. Odhliadnuc od sedadla vodiča s masážnou funkciou poskytne Citroën DS5 miesto relatívne pre päť osôb. Vpredu dovoľuje pomerne dobre pohltiť vyššie postavy, vzadu skrz nízku líniu strechy posadíte slušne osobu do 180 cm vysokú. Zato šírkové možnosti na zadnej lavici neskromne privítajú tri dospelé postavy aj na dlhšiu cestu, len pozor na výškový limit.

Citroën DS5 Hybrid4

Nepraktické usporiadanie niektorých ovládacích prvkov celkom milo dorovnávajú úložné priestory posiate v každom kúte okrem tradičných držiakov na nápoje medzi vodičom a spolujazdcom. Niečo na ten spôsob nájdu vo dverách, dokonca osvetlených červeným svetlom. Mimo to stredová konzola ukrýva pod posuvnou lakťovou opierkou dve úložné miesta, to hlbšie je klimatizované a zmestí sa doň 1,5 litrová PET fľaša. Napočítal som aj niekoľko menších schránok, dve nad hlavou v strešnom tuneli, jeden popolník a aj pred spolujazdcom je schránka, bohužiaľ radená do skupiny – menšie.

Citroën možno netrafil čiastočné zaradenie auta do skupiny kombi, pretože aj kompaktné kombi dosahujú spravidla vyššie hodnoty objemu kufra ako 468 l, a to ešte nehovoríme o Hybrid4, ktorý sme testovali my. Skrz uloženie batérií sa základný objem znižuje na 325 l. Pri troške fantázie však nie je problém doň zabaliť batožinu pre štyri osoby na dovolenku, a čo viac! Zadné sedadlá sú sklápateľné, vzniká lepšie úžitkové miesto, no treba počítať s vyvýšeninou.

Citroën DS5 Hybrid4

Načrtol som máličko o pohone nášho exemplára. Do redakcie zavítal ďalší full hybrid, technicky zhodný s Peugeot 3008 Hybrid4 testovaný približne rok dozadu. Technika rovnaká, dojmy rozdielne. Toto zoznámenie v DS5 ma prekvapilo lepšou kultúrou chodu. DS5 toľko nehučí a naftový dvojliter citlivejšie prichádza k slovu po naštartovaní.

Z cela scestná je spotreba udávaná výrobcom 3,8 l/100km pri použití 17-palcových diskoch. Hodnota 4,1 l/100km v kombinovanom cykle pre viacpalcové gumy tiež nie je úplne reálna. Rozoberme si to.

Agregát v spojení s elektromotorom dramaticky znižuje spotrebu v meste, v takých podmienkach s defenzívnym jazdením podkopal päť litrový apetít o pár desatiniek, no okresné cesty a diaľnice sú už menej ekonomické, kde logicky viac pracuje konvenčný pohon. V skutočnosti sa bavíme o cifrách niekde od 5,4 do 6,2 l/100km podľa zvolenej dynamiky. DS5 totiž nie je žiadny lenivec, kumulovaný výkon dosahuje až 200 konských síl, čo vie slušne zacvičiť s kasňou krásnej dámy.

Citroën DS5 Hybrid4

História modelu Citroën DS sa zapísala pre hydropneumatické pruženie, nová línia DS zatiaľ v žiadnom z troch terajších predávaných modelov neponúka obdobnú revolučnú techniku. Jazda na 18-palcových kolesách dopadla úspešne dobre, hydraulické tlmiče vedia vyžehliť nejednu nerovnosť, ale tie väčšie odporúčam obchádzať. Síce nemáte žehličkový efekt Hydractiv 3+ z modelu C5 a C5 Tourer, zato stabilnejší podvozok zvládajúci niektoré zákruty bez škrípania pneumatík a blikajúceho stabilizačného systému.

Cena daného kúska rúbe do veľmi zaujímavých výšin, na Slovensku pre veľkú skupinu zákazníkov netolerovateľnú. Štyridsaťtisíc euráčov za DS5 Hybrid4 nie je málo, no dostávate naozaj úsporný a pohodlný voz s riadnym štýlovým nádychom. V ponuke nechýbajú ani lacnejšie verzie, teda DS5 určite nepatrí len do výstavných klenotov obchodných butikov.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov El. + Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1997
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 120 / 3850 + 27 / 2500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 300 / 1750 + 200
Prevodovka typ/počet stupňov: R / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 211
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 8,6
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 3,8 / 4,0 / 3,9
Spotreba počas testu (l/100km): 5,2
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4530 / 1871 / 1513
Batožinový priestor - min./max. (l): 325 / -
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1781 / 559

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.