Od takých vozidiel sa očakáva maximum. Základ tvorí dizajn, nasleduje rozsiahla individualizácia a široká paleta motorov. Presne toto ponúka Citroën DS3. Začína to exteriérom.
Kompaktný trojdverový hatchback navrhli Francúzi odvážne. Neokopírovaný unikát. Tak by sa to dalo popísať v jednej vete. Predná maska je spojená v celku s nárazníkom, čím sa predišlo nevkusnému strihu, tak ako to býva u konvenčných automobiloch bežné. Je to síce výborný estetický detail, ale bude vás stáť draho pri jeho poškodení. Kapota motora má ozaj malý výrez až v úrovni svetiel. Nad firemným znakom sa vyníma označenie „DS“.
Vravíte si „Zboku je to čistý Mini Cooper!“? Mýlite sa! Naozaj sprvu som mal podobný dojem aj ja, ale Citroën svojrázne naordinoval krivky v bočných líniách. Mini Cooper nemá tak prefíkane vytvorený B.stĺpik ako DS3. Okrem malého plastového predelenia medzi oknami sa k nim pridáva mohutná lakovaná „veľrybia plutva“ z bočného zadného blatníka. Spodok nad prahmi zvýrazňuje chrómovaná lišta.
Vzadu dominuje veľký nárazník naspodku doplnený o difúzor a výraznú chrómovanú koncovku výfuku. Presne podľa strihu imidžových hatchbackov je vykrojené veko batožinového priestoru, čiže úzke s vysokou nakladacou hranou. Naproti tomu, objem kufra uspokojí mladý pár na víkendový výlet za aktívnym oddychom. Dizajnom DS3 rúbe vysoko do emócii, stráca sa čaro vnútri?
[adsense]
Dnes sú kladené vysoké nároky na kvalitu a účelnosť interiéru, preto musia dizajnéri upustiť z extravagantných a nepraktických prvkov. Auto má v prvom rade slúžiť, a až potom rozmaznávať. To znamená viac sa zamyslieť nad ergonómiou a pribrzdiť fantáziu. Takto nejako to vnímam v modeli DS3. Zvonka som ho prirovnal k Mini Coopru, tak sa troška opäť zameriam aj dovnútra. Nie však v prémiovosti, predsa len Mini je niekde inde, ale zameriam sa na nápady. Ak ste niekedy sedeli v oboch modeloch, uznáte, že v DS3 sa Francúzi nevedeli rozhodnúť medzi extravaganciou a jednoduchosťou.
Pred očami sídlia v štíte skryté športové budíky, identické s inými modelmi, volant je originálny naspodku mierne zoseknutý a stredový panel je zmiešanina viacerých motívov. Našli sa v ňom celkom exkluzívne pôsobiace kruhové ovládače na klímu, potešia dve odkladacie schránky, naopak zamrazí panel rádia bez nápadu. Neviem, toto jediné mi do inak vkusného interiéru nepasuje a ruší dobrý pocit z originality. Navyše má zlú logiku a malé tlačidlá.
Snahu urobiť interiér „in“ si v DS3 cením. Nezabudlo sa tu na osadenie športových pedálov do nerezových kovov. Prevodová radiaca páka je na tom obdobne, napokon kovovými motívmi sa nešetrilo, vidno ich napríklad v kľučkách dverí, volante a ručnej brzde. Športovú atmosféru zakončujú sedadlá s výborným bočným vedením. Chrbát si v nich nájde oporu v dynamickom režime jazdy. No a čo sa týka zadnej lavice pre dvoch pasažierov, tak je tradične značne poddimenzovaná a pohodlie si na nej nájdu postavy s útlejším vzrastom do 170cm výšky. Ale veď toto nie je rodinný hatchback, takže nič prekvapujúce.
Subjektívne malinké sklamanie vo mne nastalo po naštartovaní auta. Nie je to chybou DS3, ale mojou vlastnou, tešil som na najostrejší model s motorom 1.6 THP, ale tu sídlil „len“ objemovo rovnaký benzín, avšak vymenili sa písmenka za číslom na VTi. Stačilo si len prezrieť skôr technický preukaz a ušetril by som sa od sprvu negatívneho dojmu. Mať dočinenia s civilnejším motorom oproti divokému šprintérovi má svoje výhody. Doprajete si ho za ľudskejšiu cenu, poskytne vám slušnú dynamiku a litre z nádrže odchádzajú len pozvoľne.
Je vidieť, že s motormi VTi Francúzi pokročili v dynamike. Mám dočinenia s týmto typom niekoľký raz a môžem pokojne tvrdiť, že 1.6 VTi je ideálnym náradím do kompaktných vozidiel, pokiaľ si chcete aj troška zašantiť. V DS3 hrá v prospech dynamiky nízka hmotnosť a krátke previsy náprav, výsledkom je výborná stabilita a ozaj rýchle reakcie motora na plynový pedál. Zväčša sa v obdobných objemových kategóriách sprevodujú nakrátko prvé tri stupne a ďalšie sú dlhšie, tu však citeľne zrýchľuje DS3 aj na piatom zaradenom stupni. A čo viac! Pýta si šestku, chýba tu ako soľ. Motor má dostatok krútiaceho momentu, aby utiahol aj šiesty stupeň. Zlepšilo by to spotrebu vo vyšších rýchlostiach, ktorá sa pohybuje pri diaľničnom tempe okolo 6,7 litra/100km. Posledná päťka na počudovanie nemá veľký vplyv na hlučnosť. Model DS3 odhlučnili skutočne dobre.
Posledná časť tohto testu patrí jazdným vlastnostiam. V predslove som spomenul, že doposiaľ nemala automobilka sériový model, ktorým by ukázala bohaté nazbierané skúsenosti z World Rally Championship. Sebastian Loeb jazdí s DS3-kou suverénne najlepšie časy na pretekoch a niečo z toho sa dostáva aj na cesty. V civilnej verzii cítiť ostré riadenie, brzdy a výbornú stabilitu v zákrutách. Podvozok krásne kopíruje asfalt a málokedy posádka pocíti tupé rany od tlmičov do tela. Je to ideálne vozidlo na každodenné jazdenie, ktoré dožičí malé vybúrlenie sa na okresných cestách. V top variante s motorom 1.6 THP si dovolím tvrdiť, že bude ostrý hot - hatch.
Čo dodať na záver? Máte radi Francúzsky dizajn? Chcete niečo neopozerané a originálne? Zároveň nechcete zaplatiť za to ako za trojizbový byt s terasou? Tak potom je pre vás vhodnou voľnou Citroën DS3.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 88 / 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 160 / 4200 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,9 / 4,8 / 5,9 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3948 / 1715 / 1458 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 285 / - |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1090 / 500 |