V predošlej recenzii C5 Tourer ste sa mohli dočítať, že je to posledný kombík na trhu s tak mäkkým a pohodlným podvozkom. Nevyslúžil si veľa pochvaly za ostatné vlastnosti, pretože ich nemá natoľko vyvinuté ako mladšia konkurencia. Ktovie, možno v budúcnosti budeme tohto kombíka oplakávať a želať si ho späť.
CrossToureru ostalo všetko, akurát karoséria decentne prijala na sebe plastové prvky, pribudli tiež v chróme osadené kryty vonkajších spätných zrkadiel a zadok dostal iný nárazník. V statickom stave je CrossTourer vyššie nad vozovkou o 15 mm. Zamrzí fakt, že ide čisto o optické úpravy. Nečakajte ambície v teréne, pohon oboch náprav chýba vo výbave.
Po cestách sme sa preháňali týždeň v najvýkonnejšej motorizácii HDi 200 spriahnutou so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Kým v slabšej variante testovanej začiatkom roka 2013 so 160 koňovým dvojlitrovým dieslom bola sila priemerná, tak najsilnejší 204 koňový agregát sa vyznačuje s podstatne živšími reakciami na plynový pedál.
Prevodovka tu už toľko neškrtí výkon a snaží sa motoru vyhovieť v ústrety správnou voľbou prevodových stupňov. Veľkú rolu tu hrá samozrejme vyšší krútiaci moment, no ten nastupuje aj po kick-down efekte postupne. Prešmykovanie predných kolies nehrozí, škrtí ich citlivo elektronika.
Tradičnou previerkou prešiel aj tento model, teda cestou z Bratislavy do Košíc. Päť osôb na palube. Preverila sa nielen spotreba, ktorá sa ustálila na hodnote 7,2 litra, ale aj výkon motora, či pohodlie na palube. Vodič sa cíti za volantom najviac rozmaznávane. Je obklopený mohutnou palubnou doskou, sedí v koženom kresle a chrbát mu jemne masíruje operadlo. Spolujazdec sa nemá prečo sťažovať na priestor nech by bol aj zavalitejšieho vzrastu, a vzadu tri sediace osoby sa nejako potlačia na dlhšej trase.
Terénnejšie ladený CrossTourer sa v bežných rýchlostiach vďaka hydropneumatickému pruženiu znižuje a tak v zásade drží na uzde spotrebu aj aerodynamický odpor. Zachováva si rovnaké jazdné vlastnosti ako klasický Tourer, čiže plachtí si po cestách s noblesou. Neisto sa cíti v rýdzo športovej jazde a menej citlivé riadenie tomu len dopomáha. Výhody oproti klasickému kombi nastúpia jedine v pomalších rýchlostiach, kedy istejšie zdoláva výjazdy na obrubníky a betónové spomaľovače, ak si pomocou príslušných tlačidiel zdvihnete podvozok vyššie.
Chodíte často na ryby? Vlastníte chatu niekde v horšie dostupnom mieste? Radi sa v zime bláznite na snehu, prípadne cítite sa istejšie na snehu s pohonom všetkých kolies? Potom bohužiaľ tieto očakávania C5 CrossTourer nenaplní. Jeho nastaviteľná svetlá výška nenahradí podporu zadnej nápravy, hoci musím uznať, že protipreklzový systém pracuje s predným pohonom ozaj bravúrne. Pokiaľ však príde na hlboké blatové koľaje, výjazdy do blatistých kopcov alebo vozovku pokrstí sneh, stále jazdíte s obyčajným kombi na predný pohon. VW Passat Alltrack a Škoda Octavia Scout sú vhodnejšími adeptmi na spomínané situácie.
Naopak, pokiaľ túžite mať C5 Tourer vzhľadovo extravagantnejší, potom príplatok 400€ nie je veľká položka. Dostávate k tomu vyššiu svetlú výšku, oplastovanie a kus riadne pohodlného auta.
* - ceny v tabuľke sú cenníkové, ale import dáva zľavu až do výšku 12 000€
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 2179 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 150 / 3500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 450 / 2000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 225 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,6 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,2 / 4,9 / 6,1 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,2 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4829 / 1860 / 1483 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 505 / 1462 |
Objem nádrže (l): | 71 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1820 / 547 |