Dokončenie diaľnice D1 predstavuje historický moment pre českú dopravu. Ide o kľúčovú komunikáciu, ktorá prepája hlavné ekonomické a priemyselné centrá krajiny a zároveň slúži ako dôležitý tranzitný koridor pre medzinárodnú dopravu. Po rokoch čakania sa motoristi dočkali plynulého diaľničného spojenia bez chýbajúcich úsekov.
Historický míľnik po desaťročiach
Diaľnica D1 spája Prahu s Brnom, Ostravou a pokračuje až k poľským hraniciam pri Bohumíne, kde nadväzuje na poľskú diaľnicu A1. Celková dĺžka tejto trasy je 376 kilometrov. Jej výstavba sa v dnešnej podobe začala v roku 1967, no prvé plány siahajú ešte do obdobia pred druhou svetovou vojnou. Prvý úsek medzi Prahou a Mirošovicami bol otvorený v roku 1971 a súvislé spojenie Prahy a Brna vzniklo v roku 1980.
Posledný chýbajúci úsek pri Přerove
Symbolickým zavŕšením výstavby bolo otvorenie úseku medzi Říkovicami a Přerovom v Olomouckom kraji. Práve tento úsek patril dlhodobo k najproblematickejším miestam českej cestnej siete.
Po jeho sprevádzkovaní má z Přerova zmiznúť približne 70 percent tranzitnej kamiónovej dopravy, čo výrazne odľahčí centrum mesta a zlepší bezpečnosť aj plynulosť premávky.
Zaujímavosti a význam pre motoristov
Na celej trase D1 sa nachádza len jeden tunel Klimkovice s dĺžkou približne jeden kilometer. Najvyššie položeným mostom je most Vysočina, ktorý sa nachádza vo výške 77,5 metra nad terénom. Pre slovenských vodičov má dokončená D1 veľký význam najmä pri cestách do Česka, Poľska a severnej Európy, keďže ponúka súvislé a komfortné diaľničné spojenie bez obchádzok.
Patrik Herich
