V čase, keď väčšina automobiliek hľadá cestu, ako osloviť širšie publikum, Toyota sa vydáva opačným smerom. Namiesto masovej produkcie stavia na výnimočnosť a tradíciu. Century, doteraz známe ako luxusná limuzína pre domácich štátnikov, dostáva novú úlohu – stať sa samostatnou značkou, ktorá bude reprezentovať absolútny vrchol japonského automobilového umenia.

Od limuzíny pre elitu k samostatnej značke

Model Century poznajú v Japonsku od roku 1967 ako vrchol luxusu, určený pre politikov, biznismenov a cisársky dvor. Kým Lexus vznikol až o dve desaťročia neskôr, Century si celé roky držal status nedostupného auta vyrábaného ručne a v malých sériách. Staršie verzie poháňal dvanásťvalec, nová generácia používa hybridnú V8.

Zdroj: Toyota

Rozhodnutie Akia Toyodu urobiť z Century samostatnú značku je preto logickým krokom. Toyota chce využiť jej povesť a posunúť ju na globálnu úroveň.

Nový fénix japonského luxusu

Na Japan Mobility Show 2025 v Tokiu sa predstaví koncept, ktorý má symbolizovať novú éru značky. Ide o kombináciu štvordverového kupé a SUV s posuvnými dverami a dizajnom vychádzajúcim z existujúceho Century SUV. Namiesto loga Toyoty nesie znak fénixa „hō-ō“ – posvätného vtáka spájaného s japonskou cisárskou rodinou. Symbolizuje znovuzrodenie, moc a dôstojnosť, presne to, čo chce Century stelesňovať.

Zdroj: Toyota

Mieri proti Rolls-Royceu a Bentley

Century má v hierarchii Toyoty stáť nad Lexusom. Bude sa vyrábať ručne, v obmedzených sériách, podobne ako britské značky Rolls-Royce či Bentley. Prvé modely sa po prvý raz dostanú aj mimo japonský trh, čo je pre Century historický krok.

Otázkou zostáva, či si meno, ktoré mimo Japonska zatiaľ znie neznámo, nájde cestu k svetovej elite. Toyota má však dostatok skúseností aj kapitálu, aby z nového projektu urobila úspech. Century sa tak môže stať novým japonským cisárom automobilového luxusu.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.