Apríl 2025 sa zapíše do histórie európskeho automobilového priemyslu ako mesiac, keď čínska značka BYD prvýkrát prekonala Teslu v predaji čisto elektrických vozidiel. Podľa najnovších údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics BYD zaregistroval na európskom trhu 7231 batériových elektromobilov, zatiaľ čo Tesla dosiahla 7165 registrácií.

Minimálny rozdiel, maximálny význam

Hoci rozdiel je na prvý pohľad minimálny, ide o prelomový moment. Tesla totiž dominovala európskemu trhu s elektromobilmi niekoľko rokov, zatiaľ čo BYD začal s oficiálnou expanziou mimo Nórska a Holandska až koncom roka 2022. Za takmer dva a pol roka dokázal čínsky výrobca vystúpiť na vrchol rebríčka.

BYD Seal - Zdroj: unsplash.com

Dramatické zmeny v dynamike predaja

Skutočný rozsah zmien odhaľujú medziročné porovnania. BYD v apríli zaznamenal ohromujúci rast registrácií o 169 percent, zatiaľ čo Tesla naopak klesla o 49 percent. Pri započítaní plug-in hybridov dosahuje rast BYD až 359 percent.

Čínska ofenzíva naberá obrátky

Čínske značky celkovo posilňujú svoju pozíciu na európskom trhu. Registrácie elektrických vozidiel čínskych výrobcov vzrástli medziročne o 59 percent na takmer 15 300 kusov. V segmente plug-in hybridov je rast ešte dramatickejší, až 546 percent, čím si čínske značky zabezpečili takmer 10-percentný podiel na všetkých PHEV registrovaných v Európe.

BYD ATTO 3 - Zdroj: BYD

Stratégia lokálnej výroby

BYD nepočíta len s dovozom, ale aktívne buduje svoju európsku prítomnosť. Spoločnosť plánuje výrobu v Maďarsku, čím chce posilniť svoju pozíciu a zároveň minimalizovať vplyv dovozných ciel Európskej únie.


Portfólio BYD zahŕňa široký sortiment od kompaktných mestských áut až po luxusné SUV, čo mu umožňuje osloviť rôzne segmenty zákazníkov. Tento prístup sa ukazuje ako úspešný v konkurencii s etablovanými značkami.

Showroom BYD - Zdroj: BYD

Apríl 2025 tak potvrdil, že čínska konkurencia už nie je len budúcou hrozbou, ale aktuálnou realitou európskeho automobilového trhu.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.