Bavorský extrém SUV sa vracia v osvieženom šate a s tichým náznakom zmien pod kapotou. Nový BMW XM pre rok 2026 už neprovokuje len dizajnom, ale aj otázkami: kam smeruje M divízia?

Evolúcia kontroverzného kráľa

BMW XM si od svojej premiéry v roku 2022 vyslúžilo viac ako len rozporuplné reakcie. Jeho odvážny dizajn a plug-in hybridné pohonné ústrojenstvo ho odlišujú od zvyšku M portfólia. Model 2026 však ukazuje, že M GmbH pozorne počúva aj kritiku. Nový XM prichádza s upravenou maskou, uhladenejšími líniami a menej agresívnymi svetlami. Ide o prvý facelift, ktorý viac vyvažuje brutalitu s eleganciou.

BMW XM Zdroj: BMW

Zvonka drsnejší, zvnútra čistejší

Hoci karoséria pôsobí kompaktnejšie, realita hovorí o ešte väčšom dôraze na priestor pre zadných pasažierov. Interiér prešiel modernizáciou iDrive systému (najnovšia verzia OS 9), nový ambientný koncept osvetlenia a ešte väčší zakrivený displej naznačujú, že XM 2026 mieri aj na klientelu, ktorú nezaujímajú len výfuky, ale aj digitálny komfort. V tichosti sa tiež očakáva jemná úprava výkonovej krivky – nie však vo forme väčších čísiel, ale efektívnejšieho využitia dostupných koní.

Prvé náznaky čisto elektrickej budúcnosti?

Aj keď plug-in hybrid s 4,4-litrovým V8 zostáva v ponuke, objavujú sa interné špekulácie, že BMW testuje full-electric XM variant. Model 2026 k tomu zatiaľ len naznačuje smer – ale absencia „výfukového revu“ v niektorých prototypoch naznačuje, že BMW sa pripravuje na bezemisný XM. Vylúčené nie je ani to, že v roku 2027 uvidíme čisto elektrický XM iM.

BMW XM Zdroj: BMW

Luxus, hmotnosť a otázniky

XM zostáva najťažším a zároveň najluxusnejším M modelom všetkých čias. Napriek tomu, že inžinieri znižovali hmotnosť vďaka uhlíkovým prvkom a novému podvozku, ide stále o SUV s hmotnosťou cez 2700 kg. Množia sa preto otázky: má takéto vozidlo stále miesto pod značkou M? Alebo sa XM stáva laboratóriom pre ďalšiu generáciu elektrických M modelov?


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...