Predsa, ak sa dopracujete k spomínaným hodnotám, nebudete jazdiť taxíkom alebo s tuctovým vozidlom. Existujú síce osobnosti sveta ako napríklad Princ Charles, o ktorom je známe, že sa rád zvezie typickým anglickým taxíkom. Angličania sú však konzervatívni, verní tomu, čo poznajú. Tu sme na Slovensku, tu sme doma! Na zváženie stojí vyskúšať BMW 330dA Cabrio.

V našom prípade s M-Packet úpravou, ktorá zahŕňa športový podvozok so zníženou svetlou výškou, M-kové disky z ľahkých zliatin a športový volant. V čiernej metalíze a so zavretou strechou nie ste stredobodom pozornosti. Čierne coupé BMW už aj po Slovensku jazdia v hojnom počte a na prvý pohľad si nikto nevšimne, že ide o kupé-kabriolet. Veľká výhoda spočíva v univerzálnosti. Môžete ho využívať po celý rok, pretože má pevnú kovovú strechu.

Počas terajších letných mesiacov slnko hreje, preto využite čas pri čakaní na križovatke. Stačí podržať na 23 sekúnd tlačidlo pri radiacej páke a strecha je dolu. Škoda dvoch vecí pri obsluhe pevnej strechy. Tlačidlo nie je dotykové, treba ho počas celého procesu držať a úspešne sa mechanizmus dokončí iba pri úplnom zastavení. Strecha má tri časti, ktoré sa skladajú nad seba na povel tlačidla aj z diaľkového ovládača, keď ste mimo vozidla. So sklopenou strechou sa nové BMW 3 Cabrio vydarilo. Vyzerá typicky „bavorácky“ pri pohľade na prednú masku. Dvojité kruhové „oči“, modrobiela vrtuľa na dlhej kapote a široké obličky dvojitej mreže chladiča, to je dlhoročný rukopis všetkých modelov. Opticky mi nesedí na fotkách. Zadná časť auta sa zdá byť príliš štíhla, ale naživo to takmer nevidieť.

Problémy zvyčajne nastanú v otázkach praktickosti. Za panoramatický a ničím nerušený výhľad na oblohu platíte malú daň v podobe limitovaného priestoru v kufri. Kryt batožinového priestoru zreteľne delí sektor pre náklad od miesta na zloženú strechu a jasne ohraničuje miesto, ktoré zložená strecha zaberie v batožinovom priestore. Skladacia pevná strecha sa dá otvoriť iba vtedy, keď je veko batožinového priestoru zatvorené.

Keď je strecha zatvorená, jeho kapacita je 350 litrov, pri otvorenej 210 litrov. Zdá sa to byť dostatočné miesto, no vstup do neho je dosť zložitý, hlavne ak vám niečo ostane na konci kufra, musíte sa nepríjemne načahovať. Vo výbave nechýba možnosť sklopiť zadné sedačky, čím sa prepravné možnosti znásobia, napríklad k moru na dovolenku s priateľkou. Ešte pridať difúzor, natrieť ruky opaľovacím krémom a nasadiť na seba šiltovku, aby sa predišlo úpalu, a cesta môže začať. Difúzor výrazne pomáha aerodynamike, v podstate môžete pokojne jazdiť akoukoľvek rýchlosťou, hlavu vám neodfúkne.

BMW 330dA CABRIO

V interiéri vládne športová atmosféra, v noci podmanivá svetelnými pásmi vo dverách a bočných obkladoch. Keď otvoríte dvere zvonku, automaticky sa osvetlia prahy, pri otvorení zvnútra sa pre zmenu rozsvietia svetlá na dolných hranách dverí. Bezpečnostné pásy, integrované priamo do sedadiel uľahčia zadným cestujúcim prístup do vozidla a integrácia pásov do zadných operadiel zjednoduší ich použitie. Práve tieto „vychytávky“ robia z BMW 3 Cabrio exkluzívne auto. Zrezať strechu kupé-čku je jednoduché, no domyslieť detaily sa každej automobilke nepodarí. BMW ukazuje ako sa správne robia kabriolety. V otázke bezpečnosti tiež nie je čoho sa báť. Okrem toho, že obsahuje všetky bezpečnostné systémy, myslí na pasažierov aj pri prevrátení. Obsahuje vyskakujúce oblúky za zadnými opierkami hlavy, ktoré sa v prípade vyhodnotenia rizika prevrátenia v pár milisekundách vysunú.

Do redakcie sme si priviezli BMW 3 Cabrio s trojlitrovým naftovým motorom a 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Turbodúchadlom prepĺňaný šesťvalec rozbehne Cabrio z nuly na 100 km/h iba za 6,4 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h. Dynamické hodnoty rozhodne na papieri svietia pekne, realita trošku skresľuje. Je pravda, že má pozoruhodný záťah v akejkoľvek rýchlosti, či otáčkach, ale často si som si vravel, že tomu niečo chýba. To „niečo“ znamená, že v situáciách stlačenia pedálu plynu na podlahu som často čakal ešte silnejší záťah. Trojliter sa mi napríklad pri predbiehaní zdal trošku ťažkopádny.

Efekt kick-down mu na počudovanie nesadne. To pravé orechové a trochu nezvyčajné na daný objem nastane, pokiaľ na plyn tlačíte postupne. Vtedy ide ako zmyslov zbavený a vy započujete fanfáry v ušiach. Teraz vám prechádzajú zimomriavky telom, vlasy stavajú dupkom a uši roztápajú nad špecifickým príjemným prejavom zvukového naladenia. Prevodovka nechá točiť motor do 4800 ot./min. a výkon neslabne.

Vodič má k dispozícii možnosť manuálneho radenia s prevodovkou alebo na volante a lá Formula. Odber paliva z nádrže poteší nejedného majiteľa. Dynamický štýl znamená spotrebu okolo 9 litrov, priemer som cestou do Prahy a späť dokázal udržať na 6,4 l/100km. Ďalšia lahôdka je teda i spotreba. K jej úspešnému znižovaniu dopomáha rekurperácia energie pri brzdení, ktorá potom zásobuje batériu. A až je akumulátor plne nabitý, generátor sa od motora odpojí. To znižuje jeho zaťaženie a vďaka tomu klesá jeho spotreba aj emisie. Na druhej strane zároveň ostáva viac výkonu motora pre akceleráciu

BMW 330dA CABRIO

Jedinú výhradu, na ktorú prídete vy sami je cena. Tá v BMW nikdy nebola a nebude priaznivá pre bežných ľudí. Je len na vás, či budete len snívať alebo si pôjdete za snom. Potom ani cena nebude prekážkou.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov vznetový / radové
Počet valcov/ventilov 6 / 24
Zdvihový objem (cm3) 2993
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 180 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 520 / 1750 - 3000
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 6,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,3 / 5,5 / 6,4
Spotreba počas testu (l/100km): 6,4
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4612 / 1782 / 1384
Batožinový priestor - min./max. (l): 210 / 350
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): - / -

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.