Som rodený Trnavčan, a vzhľadom na extrémne rýchlo narastený adrenalín v tele som na otázku odpovedal typickým trnavským nárečím „Šak, reku, prečo ne?“. BMW X6 vídate na cestách takmer častejšie v Bratislave ako Fabie. Model sa stal okamžite po uvedení na trh štýlovým doplnkom pre bohatšiu skupinu Slovákov. A že jej nie je málo, svedčia o tom predajné výsledky. Ja som sa na auto samozrejme tešil, mohol som si okrem iného vyskúšať mýty, ktoré sa medzi užívateľmi vedú. Tak sa do toho pusťme.
Tradične začnem omáčkou. Dizajn. BMW X6 je dobre známa, svoju svetovú premiéru si odbila na sklonku roka 2007. Pred niekoľkými mesiacmi dostala svoje prvé omladenie, to je ale tak nepatrné, že starší variant od toho nového nerozoznáte. A vôbec sa nečudujem. Ľuďom sa páči práve tento typ, a stále je to najpredávanejšie SUV v automobilke. Dokonca, na Slovensku je to najpredávanejšie BMW, až potom nasledujú nižšie rady. Takže načo meniť ten krásny zadok?
Prvý mýt som vyskúšal hneď po odjazdení pár kilometrov po meste. Bez ohľadu nato, či som mal oblečenú mikinu, alebo oblek, po každom vystúpení mi robila X6-ka ten správny imidž. Ľudia sa nebáli hľadieť na auto na parkovisku, dokonca som bol poctený úsmevmi našich slovenských krásavíc. Jednoducho, BMW X6 budí dojem, a každému je jedno, či máte starší jazdený model, alebo úplne nový. Taktiež to je nevhodné auto pre osoby, čo sa chcú niekam dopraviť tajne, ani čierna metalíza neskryje čaro tohto kočiaru.
[adsense]
Ďalšia etapa mýtov sa odohrala na diaľnici. Myslím, že naposledy som mal tak voľný ľavý pruh iba s Mercedesom triedy C. Už z diaľky sa včasne pomalšie autá zaraďujú do pravých pruhov, aby sa náhodou na ne nenalepil obrovský „čumák“ s modrobielou vrtuľou na kapote. Aby nie! BMW si kupujú hlavne vplyvní ľudia a s nimi nechcú mať opletačky šoféri z iných vrstiev sociálnej spoločnosti. Veď taký „Banánko“ by vedel o tom porozprávať! J
Prejdime však po chválení na fakty z technických parametrov. Nová X6-ka je momentálne vylepšená spod kapoty a prevodového ústrojenstva. Motor bol ešte pred rokom najvýkonnejšou jednotkou z naftovej dielne. Má výkon 225kW, dopovaný dvoma nerovnomerne veľkými turbami, ktoré pracujú osobitne, alebo súčasne, podľa dávkovania sila z plynového pedálu a mamutích 600Nm pomáha prenášať na kolesá osemstupňová automatická prevodovka.
Znie to skvelo a ešte lepšie sa X6 správa na cestách. Zrýchlenie má za 6,5 sekundy a riadne to cítiť po stlačení pedálu na podlahu. Bez debaty patrí BMW medzi tie najšportovejšie prémiové automobily. Športový duch sa nevytratil ani v ťažkom SUV. Pravda, váhu BMW nedokáže zamaskovať, ale s precíznym podvozkom sa šance v lomených zákrutách zvyšujú. Po troch tisícoch kilometrov s X6 na okresných cestách môžem pokojne potvrdiť, že patrí medzi elitu. Šofér sa cíti za volantom veľmi pohodlne a verí si. Dopomáhajú mu v tom rôzne faktory. Napríklad sa stačí pozrieť do akých plášťov je X6 obuté. Za tie by sa nehanbil hádam ani traktor.
Pokračuje to podvozkom z X5, ktorú dôverne pozná každý novinár a vie, že je najlepšia. No a potom v neposlednom rade jazdným vlastnostiam dopomáha xDrive pohon, čiže permanentný náhon na všetky štyri kolá. Ten som však na suchých cestách moc nepotreboval preverovať. Kvality systému však dôkladne poznám z testovacích jázd v Slovinsku (viac sa dočítate v rubrike „Predstavujeme“).
Zatiaľ som len zovšeobecnil informácie v jednom odseku, prejdime si to však podrobnejšie. Tí, ktorí z vás často cestujú do Košíc z Bratislavy a volia cestu cez Zvolen vedia aké typy komunikácií ich čakajú. Pre mňa je vždy rozhodujúca pri testovaní asfaltová rozbitá cesta. Úsek dlhý zhruba 10 kilometrov pri športovej jazde preverí jednoznačne kvalitu podvozkov. Prešiel som sa týmto úsekom aj na ťažkom SUV X6 a moje dojmy sú pomerne pozitívne.
V podstate, ak si vodič nevšíma hluk z odvaľovania širokých pneumatík, bude spokojný s príkladnou stabilitou. Suchá, klzká alebo zasnežená vozovka je pre X6 úplná hračka. Za volantom to vníma vodič intuitívne a do riadenia sa nedostávajú výrazné buchnutia. Ani rýchlejšia jazda neohrozuje stabilitu, rozhodne tu nemáte pocit, že zadok odskočí z cesty.
Osemstupňová automatická prevodovka radí zamatovo jemne, teda pri pokojnom štýle jazdy. Prvých šesť stupňov v meste nahádže už pri 60km/h a nad 80km/h jazdí s poslednou osmičkou. Potom sa dá uveriť apetít udávaný výrobcom 7,6 l/100km. Ten dosiahnete jedine naozaj do úrovne 100km/h. Avšak, buďme realisti! Toto je X6, s tou sa zaobchádza skôr tak, ako som popisoval vyššie pri podvozku. Rádovo sa však spotreba o litre nezvyšuje, čo ma osobne pozitívne prekvapilo. Počas celého testu som sa držal v tesnom rozmedzí 9,6 až 10,2 l/100km, pričom som neraz riskoval mastnú pokutu. Vlastne jednu mi štátni policajti chceli uštedriť v posledný deň, ale to si nechám pre budúce témy v pripravovaných rubrikách.
No a motor? Ohromná sila 225kW nenechá na pokoji vaše neskrotné pudy po rýchlosti. Väčšinou sa s podobnou agilitou motorov dá stretnúť len v menších hatchbakoch s turbomotormi. Premiant X6, ktorý sa nehanbí za seba vypýtať viac ako 65 000€ v základe nemôže ignorovať požiadavky zákazníka. BMW vychádza v ústrety v každom smere. Má však aj svoje slabé stránky. Napríklad po naštartovaní nepatrí medzi najkultúrnejšie šesťvalce, a vlastne pri každom zrýchlení počuť rapot valcov. Na kultúre sa rozhodne dalo viac popracovať. Tí z vás, ktorí chcú mať zamatový pokoj odporúčam na motorizáciu xDrive 35i.
BMW X6 patrí jedinečnosť. Dodnes nemá svojho pravého konkurenta. Preto sa môže tešiť veľkému úspechu a neohrozenej predajnosti. Ale dokedy? Audi už avizovalo štúdiu, ktorá by mohla zosadiť z trónu X6.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 6 / 24 |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 225 / 4400 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 600 / 1500 - 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 236 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 6,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,8 / 6,8 / 7,5 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 9,9 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4877 / 1983 / 1690 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 570 / 1450 |
Objem nádrže (l): | 85 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 2110 / 675 |