Nápadná podoba začína samotným exteriérom, kde predná maska BMW X3 je hádam až na rozmery totožná s X5. Zvýrazňuje ju športový nárazník s obrovskými vstupmi pre vzduch do motora. Celková silueta vozidla sa podobá na X5, akurát rozmery nesedia.
[adsense]
Mne osobne to nevadí, avšak čo taký majiteľ BMW X5? Nie je ukrátený z pohľadu zovňajška o nadradenosť? Veru nie, veľkostne je X3 podstatne menšia a tiež sa nevie „tváriť“ tak drsne ani v príplatkových športových paketoch. Nehovoriac o fakte, že pod kapotou neburáca väčší agregát ako benzínový šesťvalec. Síce, 230 kW zrejme uchlácholí nejedno srdce šoféra. My sme však mali naftový dvojlitrový štvorvalec o výkone 140 kW.
Po nasadnutí dovnútra celý interiér dôverne poznám. Hoci sedím v BMW X3, disponuje rovnakým stvárnením ako ostatné modely značky BMW, teda možno na pár výnimiek. Nami testovaný exemplár bol vybavený nadštandardnými prvkami. Ku príkladu sa mi páčia mimoriadne kvalitné hnedé kožené poťahy sedadiel, prvýkrát sa sem dá dokúpiť 360 stupňová kamera a tiež Hifi systém nie je vôbec zlý. Horšie to je so sumami, ktoré si BMW za tieto prvky výbavy pýta, ale s tým zákazníci určite počítajú.
Spredu dozadu si tiež povieme pár viet o samotnom priestore pre posádku. Začínam tradične na prednom sedadle za volantom. Isto tu nikto nebude trpieť. Ideálnu pozíciu si viete nastaviť v rôznych smeroch vrátane predĺženia sedáku na podporu stehien i bočné vedenie operadiel. Celkový dojem z posedu vnímam ako v BMW X1, nesedím príliš vysoko nad vozovkou a nemám pocit, že riadim veľké SUV, skôr nejaký mestský crossover. Ono to je dané aj tým, že hoci si vie miesto na sedenie upraviť človek akejkoľvek postavy, malý pocit stiesnenosti predsa nadobudne. To sa týka hlavne miesta pri pravej nohe alebo pomenej priestoru nad hlavou.
BMW X3 poskytuje na zadných sedadlách pohodlie pre dve krajné osoby. Stred je viac menej iba núdzové riešenie, pasažier je ochudobnený o miesto na nohy skrz nadmerne vysoký stredový tunel a aj sedák s operadlom sú skrátené. Tí krajní cestujúci majú komfort zabezpečený vo všetkých oblastiach, pokiaľ ich samotná výška nepresahuje 185 cm. Potom sa už dostavuje opäť stiesnenosť na hlavu a nohy.
Spoločným menovateľov všetkých modelov BMW sú jazdné vlastnosti. Rady s označením X, teda SUV segment stelesňuje v sebe komfortné jazdenie po spevnených komunikáciách. Aj keď sme mali X3 s M-paketom, ktorý okrem iného znižuje svetlú výšku vozidla, komfort na ceste bol perfektný. S pohonom všetkých štyroch kolies xDrive vás podporí i na nespevnených komunikáciách, avšak skôr adhézne, než prekonaním krkolomných previsov. Vidno to tiež z fotografie. Na druhej strane, aj keď sa dve kolesá BMW X3 ocitnú vo vzduchu, elektronika dokáže veľmi citlivo dostať X3 z problémov.
Absolútne jednoznačnou voľbou pod prednú kapotu motora X3 patrí naftový štvorvalcový dvojliter naladený na výkon 140 kW. Drvivá väčšina slovenských zákazníkov sa práve pre tento motor rozhodne, preto sme ho aj v praxi vyskúšali v spolupráci s osemstupňovou automatickou prevodovkou od spoločnosti ZF.
Kultivovaný prejav agregátu zažívate od štartovania za studena až po maximálne otáčky. Mníchovčania utlmili na minimum vibrácie i samotný zvukový prejav. Vo vysokých otáčkach počujete len mierne zvýšený naftový zvuk, nie však otravný. Automatická prevodovka radí stupne v pokojnej jazde veľmi skoro, takže v meste a na okresných cestách motor točí často pod 1500 ot./min. Ani v takto nízkych otáčkach sa necíti motor nepohodlne, nič nerapoce a nemáte posluchovo pocit, že by sa dusil.
Keď sa prejde z pokojnej jazdy na dynamickú, automat s ôsmimi stupňami narába rozumne. To znamená, zbytočne nepreraďuje často, radšej chvíľu nechá motor točiť. Samozrejme, platí to len v športovom móde. Vyberať viete zo štyroch (Eco, Normal, Sport, Comfort). Pri každom je správanie prevodovky, reakcia plynového pedálu aj naladenie riadenia rôzne. Od toho najletargickejšieho v Eco móde, až po najdynamickejšie v Sport režime.
[Adsense]
Majiteľ BMW málokedy rieši spotrebu svojho vozidla, preto je vlastne nepodstatná aj v tomto BMW X3 za skoro 70 tisíc euro. Akurát ma troška zarazil diametrálny rozdiel oproti papierovým hodnotám. Ani keď som sa snažil jazdiť ekonomicky, pod 7,5 litra som neklesol. Normálna jazda si zapýta okolo osem litrov a dynamickejšia zábava aj deväť.
BMW X3 patrí medzi najžiadanejšie prémiové SUV na Slovensku. Vôbec sa tomu nečudujem. Vzhľadovo aj výbavou pripomína X5, jazdnou obratnosťou je na úrovni mestského crossoveru so slušným výkonom pod kapotou.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 140 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 400 / 1750 – 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 210 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,1 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,3 / 5,1 / 5,6 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,1 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4657 / 1881 / 1678 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 550 / 1600 |
Objem nádrže (l): | 67 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1820 / 620 |