Elektrická mobilita stojí pred zásadným prelomom. Batérie s tuhým elektrolytom už nie sú len laboratórnou víziou. BMW aktívne testuje túto revolučnú technológiu v luxusnej limuzíne i7, čím sa radí medzi priekopníkov novej éry elektromobility.
Revolučný potenciál novej technológie
Automobilový svet sleduje s napätím súboj výrobcov o to, kto ako prvý uvedie solid-state batérie do sériovej výroby. Táto technológia totiž sľubuje revolučné zlepšenie parametrov elektrických vozidiel a môže definovať budúcnosť celého odvetvia.
Solid-state batérie ponúkajú mimoriadne perspektívy oproti súčasným riešeniam. Zatiaľ čo najlepšie li-ion batérie s grafitovou anódou dosahujú energetickú hustotu maximálne 280 Wh/kg a s kremíkovou anódou 350 Wh/kg, nové solid-state články môžu dosiahnuť až 400-500 Wh/kg.
Pre motoristov to znamená takmer dvojnásobný dojazd bez potreby zväčšiť batériu alebo výrazné zníženie hmotnosti vozidla pri zachovaní rovnakej kapacity.
Testovanie v BMW i7
Mníchovsky výrobca spolupracuje so spoločnosťou Solid Power na vývoji týchto revolučných článkov označovaných aj ako polovodičové. Prototyp i7 slúži primárne na štúdium tepelnej rozťažnosti batérií, čo predstavuje jednu z najväčších technických výziev novej technológie. John Van Scoter zo Solid Power vyzdvihol význam partnerstva a úspešnosť ich sulfidového elektrolytu.
Časový harmonogram komercializácie
BMW zatiaľ nešpecifikovalo presný termín uvedenia technológie na trh. Konkurenčné značky ako Volkswagen či Stellantis sú presvedčené, že sa im to podarí okolo roku 2027. BMW pravdepodobne bude sledovať podobný harmonogram a solid-state batérie sa tak môžu stať realitou už o niekoľko rokov.