je to dôležitý reset. Nový dizajn, úplne prepracovaný motor a nižšia hmotnosť ukazujú, že v Mníchove pochopili jednu vec: dominancia v segmente adventure nie je večná. A preto ju zobrali do rúk nanovo – bez kompromisov, ale s rešpektom k dedičstvu.

Očistené GS – dizajn, ktorý konečne šokuje

Po rokoch evolučných úprav, ktoré zachovávali ikonickú siluetu modelu GS, čiže prišiel radikálny zlom. BMW R 1300 GS zhadzuje objemné plastové pláty a prichádza s minimalistickejším, čistejším a agresívnejším výzorom. LED svetlo s asymetrickým podpisom nahradil kompaktný “Matrix LED” modul v strede prednej masky – a internet sa rozdelil na dva tábory.


Ale to je presne to, čo BMW chcelo. Značka, ktorá si mohla dovoliť nemeníť nič, zmenila všetko – bez toho, aby zničila dušu modelu.

BMW R 1300 GS Zdroj: BMW

Boxer, ktorý sa posunul ďalej

Pod novým dizajnom sa skrýva technicky úplne prepracovaný motor. 1 300 cm³, 145 koní a 149 Nm – to je nový vrchol boxerových výkonov. Vďaka systému ShiftCam s variabilným časovaním ventilov a upravenému sania je motor pružnejší, kultivovanejší a silnejší vo všetkých otáčkach.


Zásadná zmena nastala aj v uchytení motora – boxer je po novom nosnou časťou rámu, čo pomohlo znížiť hmotnosť o 12 kg (229 kg plne natankovaný) a zlepšilo ovládateľnosť. V realite sa 1300 GS cíti menšie a ľahšie než jeho predchodca – čo je pri adventure motocykloch veľmi dôležitý posun.

Šasi, ktoré rozumie jazdcovi

BMW kompletne zmenilo rám – už to nie je priestorová rúrková konštrukcia, ale lisovaný oceľový rám, vpredu doplnený novou Evo Telelever vidlicou a vzadu Evo Paraleverom. Výsledkom je ešte presnejšia jazda, lepšia spätná väzba a komfort na dlhé kilometre aj v teréne.


Novinkou je aj adaptívne odpruženie Dynamic Suspension Adjustment (DSA), ktoré okrem nastavenia tlmenia upravuje aj výšku motocykla – automaticky podľa rýchlosti a jazdných podmienok. Prvýkrát je dostupná aj výbava Enduro Pro, s ľahšími komponentmi a vyššou svetlou výškou – ako priamy odkaz na dakarové korene značky.

BMW R 1300 GS Zdroj: BMW

GS ostáva GS, ale pripravilo sa na nové publikum

Kto bude kupovať R 1300 GS? Nielen veteráni z predošlej generácie. BMW chce prilákať aj mladších jazdcov – tých, ktorí vyrástli na endurách, ale chcú niečo viac než len rallye špeciál. R 1300 GS ich chce očariť jednoduchosťou, výkonom, technológiou, ale aj tým, že už sa neschováva za “typický” GS dizajn.


Dostupné sú štyri varianty: základná, Triple Black, Trophy a Option 719 Tramuntana – každá s mierne inou konfiguráciou výbavy a štýlu.


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...