Automobilky v posledných mesiacoch zažívajú sériu výrazných zmien v top manažmente. Stellantis, Nissan, Renault aj Volvo pristúpili k výmene lídrov v reakcii na ekonomické tlaky, kolísajúci dopyt po elektromobiloch či rastúce geopolitické riziká. V prípade BMW však nejde o krízový krok. Odchod Olivera Zipseho bol pripravený vopred a jeho nástupca má jasne definovanú úlohu nadviazať na strategické smerovanie značky.
Hladký prechod vedenia a koniec Zipseho misie
Zipse viedol BMW v náročnom období. Pandémia, prerušené dodávateľské reťazce, rast cien vstupov a tlak na elektrifikáciu preverili stabilitu firmy. Koncern sa rozhodol pre postupnú transformáciu portfólia a sústredil sa na vývoj technológií určujúcich ďalšiu dekádu. Výsledkom je projekt Neue Klasse, nová generácia elektromobilov postavená na úplne novej architektúre. Prvé vozidlá už smerujú k zákazníkom a ohlasy dokazujú, že stratégia sa začína vyplácať.
Zipseho mandát sa končí podľa plánu v máji 2026 a jeho ďalšie kroky vedú do dozornej rady Airbusu. Ide o prirodzené naplnenie vopred daného rámca, nie o dôsledok neúspechov.
Nedeljković ako muž výroby a exekúcie
Milan Nedeljković pôsobí v BMW od roku 1993. Začínal ako stážista, prešiel viacerými závodmi a od roku 2019 sedí v predstavenstve ako šéf výroby. Jeho kariéra odráža dlhodobé prepojenie s priemyselnou a technologickou stránkou koncernu.
Jeho nástup na čelo firmy signalizuje dôraz na efektívnu realizáciu projektov. Kľúčom bude rozbeh výroby novej generácie elektromobilov, optimalizácia nákladov, flexibilita závodov a udržanie konkurencieschopnosti v Európe a najmä v Číne, kde tlak domácich výrobcov rastie.
Patrik Herich
