Innovation Day v Mníchove sa koná každoročne. Je to blízky pohľad do budúcnosti, kam sa budú nové technológie a prototypy vozidiel uberať. Tento rok si BMW pripravilo pre média ozaj nevšedný program, deliaci sa na tri časti.
Za jeden bežný deň sme absolvovali odlet z Viedne do Mníchova, zúčastnili sa kompletného programu BMW Innovation Day, vozili sa na prototype trojvalcového motora a večer prileteli späť do Viedne. Nebol čas moc dostať sa k notebooku, pretože mnoho informácií prúdilo z viacerých strán. Hodný sumár správ sa mi podarilo spísať až teraz z podrobného anglického tlačového materiálu.
Sústredím sa na dve prezentácie z troch absolvovaných, tretiu málinko opíšem, pre vaše vlastné dobro. Toľko technických termínov, koľko som ich na tlačovej konferencii zachytil bežného motoristického čitateľa uspia. Dajme si na začiatok rovno lahôdku.
1. Časť - Trojvalec, turbo, 180 koní, žiadne HTP...
Priestory, na ktorých sa odohrávala prezentácia Innovation Day využíva BMW pre klientskych zákazníkov ako jedno z tréningových stredísk jazdy zručnosti. Niečo podobné sme absolvovali na Slovensku v Trenčíne, kde sme sa presvedčili o kvalitách letiska na takéto účely. V Maisachu majú podobné bývalé vojenské letisko, v roku 1972 neslávne preslávené teroristickým incidentom, ktorý narušil prebiehajúce olympijské hry v Mníchove. V jednotlivých bunkroch letiska sa ukrývajú konferenčné miestnosti skrývajúce budúcnosť technológií nových vozidiel BMW.
V jednom takom sme si vypočuli rozsiahlu správu o prototype trojvalcového motoru TwinPower využívajúceho systém Valvetronic. Objem len 1,5 litra a výkon 180 koní, to jediné je momentálne dostupné z výkonnostných informácií. Čo sa techniky týka, tam boli inžinieri viac než podrobní.
Nový trojvalec zatiaľ neprešiel žiadnymi skúškami, mal najazdených surových 1000km v BMW rady 1. Vývoj motora s vyvažovacím hriadeľom uprostred predchádzal v návrhoch zo známeho šesťvalca. Proste v BMW urezali polovicu valcov, vyladili niekoľko detailov a máme z tohto receptu úsporný trojvalec. Nebojte sa, nejde v žiadnom prípade o napodobeninu HTP motorov od Škody. Prvé sériové motory sa objavia začiatkom roka 2014 v hybridnom BMW i8, ďalej bude nasledovať Mini a postupne sa pridá do ponuky tradičných radov 1 a 3.
Malý brat šesťvalcov disponuje okrem vyvažovacieho hriadeľa taktiež nemenej dôležitými riešeniami v podobe priameho vstrekovania paliva, variabilného časovania ventilov a kontinuálneho zdvihu nasávacích ventilov Valvetronic. Samozrejmosťou je preplňovanie turbom. Ja som vravel, že to bude technické okienko. Je na čase odpočinúť si od odborných termínov a venovať sa praxi. Mali sme možnosť krátko sa prevetrať s prototypom na uzavretej dráhe.
[adsense]
Všetci novinárski kolegovia sa nahrnuli k dvom exemplárom jednotiek tak rýchlo, že keby BMW-čka mohli, vezmú nohy na ramená a utečú. Presne ako sliepky k zrnu. Nechcelo sa mi tlačiť, vedel som, že sa dočkám. Aspoň som si zážitky odstupňoval. Zaujímavé je totiž počúvať motor i zvonka. Štartovanie motora a voľnobeh mi spočiatku pripomenul staré známe HTP motory od Škody, avšak rozjazd a preraďovanie je už iná káva. Ťažko sa to opisuje. Z chrapľavého rozbehu sa postupne pretvaruje zvuk z výfukového potrubia do jemného dunenia vyladeného štvorvalca. Navyše, sľubovaný výkon sa rovná dvom spojeným HTP-čkam.
Po pár kolách sa BMW rady 1 riadne zapotilo, čo naznačovalo bzučanie chladiča na plné obrátky. Do interiéru nasadám ja. Zvnútra obyčajné BMW, po pravici vidím osemstupňovú automatickú prevodovku a na sedadle spolujazdca sedí inštruktorka nadopovaná informáciami o motore. Už som to počul, dosť! Pomyslel som si a stlačil plynový pedál, inštruktorka pri prvej zákrute stíchla a ja som sa konečne mohol oddať prototypu.
Musím uznať, že počas jazdy by som si neuvedomil, čo mám v skutočnosti pod kapotou, keby mi to stále niekto nepripomínal. Nový prírastok do rodiny veľkých šesťvalcov nebude trpieť komplexmi. Technici sa mu snažili pomôcť zbaviť typických vibrácií a dodali mu riadne ostrý zvuk, taký skoro dospelý. Najviac ma ohúrila chuť rýchlo akcelerovať, otáčky vážne rapídne stúpajú k maximu. Živosti určite môže poďakovať hlavne modernej automatickej prevodovke, ktorá asi nebude v základnej výbave.
Ľahký trojvalec uložený tesne za prednou osou sľubuje mimoriadne dobré jazdné vlastnosti na ceste. Je tomu naozaj tak. V zákrutách nie je cítiť ťarbavosť, a zároveň mu nechýba výkon, na snehu by mohla byť s ním slušná zábava. Ale kto vie, ako sa bude chovať v oveľa ťažšom trojkovom rade, kam ho plánujú tiež montovať.
2. Časť - Súhra navigácie s motorom
Po obede sme sa vrhli na druhú prezentáciu. Mali sme k dispozícii troch prekladateľov, ktorí hovorili anglicky, španielsky a francúzsky. Na moje nešťastie, nemecky hovoriaci zástupcovia divízie BMW ma nepriamo donútili použiť slúchadlá, kde prebiehal preklad vo vybranom jazyku. Žiaľ, všetky chrapčali a mne fungovala len jedna strana na uchu, takže som mal „stereo“ anglický a nemecký výklad. Po 20 minútach som to vzdal a začal študovať materiály z USB. Obsahom prezentácie boli nové inovatívne prvky znižujúce spotrebu a bezpečnosť vozidiel BMW.
Ovládanie motora je teraz prepojený s navigačným systémom Professional. Navigácia je schopná zmapovať priebeh cesty a profil trasy. Motor tak automaticky vie predvídať podľa nastavenia režimu jazdy, ako sa má v zákrute zachovať. Navigácia berie do ohľadu nielen stúpanie, klesanie, ale aj obmedzenia rýchlostí, či dokonca polomer otáčania v zákrute akým vodič pôjde. Podľa týchto kritérií a nastavení režimov Sport, Comfort a ECO Pro perfektne predpripraví vozidlo pred nástrahami na cestách. V skratke povedané, pokiaľ si zvolíte Sport režim, navigácia sa sústredí na zákruty a ich uhol natočenia, následne bleskurýchlo riadiaca jednotka vydá povel pred zákrutou podradiť na nižší stupeň, aby sa dosiahla čo najrýchlejšia odozva pred spleťou zákrut a motor zbytočne nestrácal výkon nevhodným zaradeným prevodovým stupňom. Naopak, ECO Pro zasa slúži na úspornú jazdu. Pomocou ikoniek v zornom poli oka navádza vodiča ako má jazdiť. Pred kopcom napríklad jemne pridať, aby sa následne dole kopcom využívala zotrvačnosť, ktorá zásobuje generátory energiou pre výrobu elektriny pre klimatizáciu a iné elektricky náročné komponenty vo vozidle.
Tento nový systém nazvaný The Predictive Power Management sme si krátko vyskúšali na okresných cestách v blízkosti Mníchova v nových faceliftovaných BMW 750i. V reálnej prevádzke nijako nezaťažujú pozornosť vodiča. Či si zvolíte Sport, alebo ECO Pro, v žiadnom prípade načakajte nejaké dramaticky akustické rušivé signály. V podstate vodič to vníma čisto z hľadiska vizuálnych znakov na navigácii, v Head-Up displeji, či na ikonách pri rýchlomere. A je len na vás, či ich budete vnímať, alebo nie, elektronika sa postará o zvyšok. V športovom režime som si všimol rýchlu reakciu prevodovky pred blížiacim sa kruhovým objazdom, ako rýchlo podradila na prvý stupeň, alebo v spleti niekoľkých zákrut nechala jeden predvolený stupeň, čím predišla úbytku trakčnej sily, po rýchlom preradení a zasa následnom podradení. ECO Pro mód funguje tiež ukážkovo, ale je vhodný pre letargické povahy, nie pre mňa. Pardon! V každom prípade, počúvaním pokynov sa má dosiahnuť až 25%-tné zníženie spotreby paliva.
3. Časť - Emisie, spotreba, efektivita, hmotnosť...
No a poďme krátko k poslednej časti vyčerpávajúcej prezentácie. Zameraná bola na revolučné a sofistikované riešenia v dosiahnutí čo najnižšej hmotnosti jednotlivých súčastí šasi, keďže hmotnosť výrazne vplýva na spotrebu a emisie. Taktiež sa tu rozprávalo o elektrickej energii.
V budúcnosti sa môžu majitelia nových hybridov, či plug-in hybridov tešiť na efektívnejšie využívanie klimatizačnej jednotky. V dnešné konvenčné klimatizácie získavajú vzduch z okolia vozidla, nie je to však jediný spôsob. V BMW sa domnievajú, že budú môcť využívať teplo z motora, ktoré bolo doteraz nevyužité. Predstavte si v zime, že sa vám rozohreje interiér do minúty, a nie cez výduchy, ale cez plochy, kde bude prúdiť infračervené teplo podobné tomu, ktoré poznáme z vykurovacích sústav podlahových kúrení v domácnosti. Prináša to výhody v úspore energie o 50%, ktoré musí inak akumulátor vynaložiť. Ďalej sa dá sústrediť teplo len tam, kde sedí pasažier, čím sa dosiahne lepšia účinnosť. Plochy, ktoré budú takto fungovať na vykurovanie sa nachádzajú vo výplniach dverí a podlahe pod nohami alebo palubnej doske.
Z mnohých predstavených efektívnych riešení vyberám elektronické sklápanie lamiel v odvzdušňovacom systéme pre prívod vzduchu k motoru. Všetci dobre vieme, že chladenie vzduchom je nevyhnutné pre motor, avšak nasávanie funguje lepšie, pokiaľ sa využíva presne. V meste, kedy sa studený motor potrebuje rýchlo zahriať, ostávajú lamely pre prívod vzduchu uzavreté. Taktiež, ak jazdíte ustálenou rýchlosťou po diaľnici, prípadne sú pootvorené len v uhle 15 stupňov. Nielenže sa vďaka tomuto elektronicky riadenému procesu dosahuje rýchlejší ohrev motora, ale pri ustálenej rýchlosti dokáže znížiť spotrebu paliva vhodným sklonom lamiel, ktoré nerobia príliš veľký odpor.
Ak sa čitateľ tohto článku dostal až potiaľto, gratulujem mu. Prezentácia na BMW Innovation Day bola ozaj veľmi zaujímavá, ale aj dosť vyčerpávajúca. Ostatné inovatívne technológie si predstavíme časom, keď sa začnú montovať do vozidiel. Ale verte, máte sa na čo tešiť.