BMW F 900 GS mení pravidlá hry v segmente stredne veľkých adventure motocyklov. Nejde o ďalší „GS pre začiatočníkov“, ale o radikálne vylepšený stroj, ktorý konečne robí česť logu na nádrži. V čase, keď KTM a Yamaha tlačia na váhu a výkon, BMW predstavuje vlastný recept: viac techniky, menej kompromisov a jazdná zábava, ktorá bola doteraz rezervovaná skôr pre vyššiu triedu.

Ľahší a ostrejší: BMW sa zbavilo nadbytočných kilogramov

Zrejme najväčším prekvapením je, ako veľmi BMW odľahčilo konštrukciu. Nový F 900 GS je približne o 14 kg ľahší než jeho predchodca F 850 GS. To je výsledok série cieľavedomých rozhodnutí: plastová palivová nádrž (14,5 litra) namiesto oceľovej, nový zadný rám, výfuk Akrapovič priamo z výroby a odľahčené kolesá.


Výsledná pohotovostná hmotnosť 219 kg znie výborne nielen na papieri, ale aj na šotoline. Motorka pôsobí ľahšie na nohách, má lepšie rozloženie hmotnosti a reaguje svižnejšie najmä pri pomalej jazde v technickom teréne.

BMW F 900 GS Zdroj: BMW

Motor: známy twin s novým charakterom

V srdci modelu bije osvedčený 895 cm³ radový dvojvalec s výkonom 105 koní a krútiacim momentom 93 Nm. Ten istý agregát nájdeme aj v modeli F 900 XR, no tu má inak nastavenú mapu motora. Výsledkom je lepšie dávkovanie výkonu v nízkych a stredných otáčkach – presne to, čo potrebuješ pri jazde mimo spevnených ciest.


Quickshifter (za príplatok) funguje hladko v oboch smeroch, prevodovka má výborne odstupňované prevody a reakcie na plyn sú intuitívne, bez oneskorení či agresívnych nástupov. Motor je civilizovaný, ale keď treba, vie poriadne zatlačiť.

BMW F 900 GS Zdroj: BMW

Podvozok: stabilita, presnosť a elektronika na tvojej strane

Predné odpruženie tvorí 43 mm USD vidlica Showa s predĺženým zdvihom (230 mm), zadné koleso je tlmené systémom Dynamic ESA s možnosťou elektronického nastavenia. Vpredu sa nachádza 21-palcové koleso, vzadu 17-palcové – čo je ideálna kombinácia pre jazdu na asfalte aj mimo neho.


GS konečne pôsobí ako ľahkonožec, nie ako prerastený crossover. V teréne je predvídateľné, v rýchlych prejazdoch stabilné a v úzkych pasážach hravé. Elektronicky nastaviteľné pruženie sa vie prispôsobiť záťaži aj jazdnému režimu, takže ti nebude zavadzať ani v meste, ani na diaľnici.

Plná výbava, ktorá neruší, ale pomáha

F 900 GS prichádza s výbavou, ktorú by si pred pár rokmi čakal len v top modeloch. 6,5” TFT displej, konektivita s mobilom, navigácia cez aplikáciu, bezkľúčové štartovanie, tempomat, vyhrievané rukoväte či rôzne jazdné režimy (vrátane Enduro Pro). Nechýba ani náklonové ABS a trakčná kontrola DTC.


Na rozdiel od niektorých konkurentov však asistenčné systémy nezasahujú príliš agresívne, ale skôr ťa podržia v krízových situáciách. V offroade môžeš úplne vypnúť zadné ABS, alebo si zvoliť režim s minimálnym zásahom kontroly trakcie. Všetko je nastaviteľné priamo na riadidlách a v prehľadnom menu.

BMW F 900 GS Zdroj: BMW

Dizajn: ostrý rally štýl, ktorý sedí aj k funkcii

Nový dizajn robí z F 900 GS najdrsnejšie vyzerajúce stredné GS v histórii. Úzky profil, agresívna predná maska s asymetrickým svetlom, robustná ochrana a farby ako čierno-žltá kombinácia „GS Trophy“ dodávajú motorke výrazný rally charakter. Žiadne ozdoby navyše – len čistý adventure dizajn s funkciou na prvom mieste.


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...