BMW F 800 GS je späť. Po rokoch v tieni väčších súrodencov z radu GS sa model pre rok 2024 vracia s vylepšeným motorom, novou elektronikou a výbavou, ktorá cieli presne tam, kde to dnes najviac vrie – do segmentu univerzálnych adventure motoriek s reálnym cestovateľským potenciálom. Nejde o žiadny kompromis, ale o návrat plnohodnotného GS, ktoré konečne zasa dáva zmysel.

GS DNA, ale v praktickejšom balení

Ak vás od R 1300 GS odrádza cena, váha alebo pocit, že je „už trochu priveľa“, F 800 GS je presne tá rovnováha, ktorú hľadáte. Stredná trieda adventure segmentu je dnes horúco obsadzovaná modelmi ako Yamaha Ténéré 700, KTM 890 Adventure či Triumph Tiger 850 Sport – a BMW si veľmi dobre uvedomuje, že práve tu môže opäť dominovať.


F 800 GS pre rok 2025 vychádza z rovnakého technického základu ako nový F 900 GS, ale ponúka civilnejšie naladenie, nižšiu výšku sedadla a prístupnejší výkon – ideálne pre každodenné jazdenie, víkendové výlety aj ľahký terén.

BMW F 800 GS Zdroj: BMW

Motor: Dvojvalec s nemeckou disciplínou

Pod kapotou pracuje zdokonalený radový dvojvalec s objemom 895 cm³, ktorý ponúka 87 koní pri 6750 ot./min a krútiaci moment 91 Nm. Je to známy motor z F 900 R či F 900 XR, ale tu je optimalizovaný pre dobrodružné jazdenie: plynulejší nástup výkonu, lepšia kontrola v nízkych otáčkach a efektívnejšia spotreba.


Pocit z jazdy je vyrovnaný a predvídateľný. V mestskej premávke je motor kultivovaný, na okreskách ochotne ťahá a v teréne nezaťažuje jazdca zbytočnými výkyvmi. V skratke: motor, ktorý ťa neunaví, ale stále vie zabaviť.

Šasi, podvozok a ergonómia: Zlato pre reálnych jazdcov

F 800 GS sedí na 21-palcovom prednom kolese a 17-palcovom zadnom, čo je ideálna kombinácia pre univerzálnu dobrodružnú motorku. Na rozdiel od F 900 GS nemá extrémne zdvihy, ale ponúka dostatočný komfort aj na rozbitej ceste. Predná vidlica je klasická (nie USD), zadný tlmič má nastaviteľné predpätie a odskok.


Sedadlo je vo výške 815 mm, čo otvára dvere aj nižším jazdcom – a v ponuke sú aj znížené/zdvihnuté verzie. BMW tu zjavne počíta s tým, že F 800 GS má byť “first big bike” pre širokú skupinu motorkárov.


BMW F 800 GS Zdroj: BMW

Technológie, ktoré nerobia cirkus

Na palube nájdete všetko, čo má moderná GS mať: 6,5-palcový TFT displej s konektivitou, jazdné režimy (Road, Rain, Dynamic), kontrolu trakcie, ABS Pro, voliteľné elektronické odpruženie (ESA) a vyhrievané rukoväte.


Zásadné je, že BMW dokázalo skombinovať výbavu a cenu tak, že F 800 GS nestráca na hodnote, ale zároveň nepôsobí ako predražený gadget. Ak niekto hľadá praktickú, spoľahlivú a stále dobrodružnú motorku – presne sem mierite.


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...