Pomerne krátka história

BMW prišlo na trh s dvoma hybridnými konceptmi v roku 2008 na parížskom autosalóne. Prvý stredný hybrid sa predstavil v luxusnej limuzíne, a plný hybrid v modeli X6, avšak reálny predaj nastal až koncom roka 2009, kedy vyšli sériové hybridy z výrobných liniek mníchovskej automobilky. Sedmičku vtedy poháňal ten istý osemvalec ako 750i (300kW), no dostal podporu 15kW a 210 Nm navyše od elektromotora umiestneného medzi motorom a prevodovkou. Rekurperácia brzdnej energie v premávke zabezpečovala nabíjanie batérií potrebných na výrobu elektriny.

BMW ActiveHybrid 7

Terajšia generácia (už faceliftovaná) má poradové číslo päť, práve do nej si mohli zákazníci dokúpiť pohon štyroch kôl, či osemstupňovú automatickú prevodovku. Obe možnosti berieme u BMW dnes ako samozrejmosť, ale chcem poukázať, že nie vždy tomu tak bolo.

Luxusný koráb na kolesách

Technická dokonalosť najvyššieho radu BMW nemá konca kraja a ťažko ju opísať slovami, možno pre lepšiu predstavu stačí vidieť cenu presahujúcu 77 000€ za základnú verziu 730d. Len o pár políčok nižšie sa dostávame  k hranici 90-tisíc euro, ktorou sa chváli ActiveHybrid 7 a potom v rade doplnkových prvkov sa z nenazdajky prehupne konečná cena nášho exempláru na 123 tisíc a pár stoviek eur k tomu. Ak si myslíte, že sme na vrchole, pre zaujímavosť uvádzam najdrahšiu voľbu, 760Li so zaokrúhlenou cenovkou 150 000€. Môže byť takto drahé auto vôbec v niečom zlé?

Samozrejme, že nie. Limuzína so šťastnou číslicou vám prinesie nekonečne veľa komfortu pre posádku. Konkrétne v ActiveHybrid 7 je dôvodov na radosť oveľa viac, než v konvenčnej sedme. Ale k tomu sa dostaneme neskôr.

BMW ActiveHybrid 7

Nástup do kabíny primárne určenej pre štyri osoby sa dá prirovnať k prekročeniu prahu luxusnej kajuty výletnej lode. Sú tu dva svety, jeden pre vodiča, a jeden pre zadných pasažierov. Spolujazdec sediaci po pravici vodiča má asi najmenej pôžitkov z cestovania, pretože ako jediný pociťuje menejcennosť v interiéri. Zatiaľ, čo vodič „kormidluje“ dve tony váhy a zadní pasažieri majú multimediálne možnosti z inej dimenzie, spolujazdcovi ostáva akurát tak komfortné kreslo a výhľad spoza okna.  Skrátka, väčšinou platí pravidlo, že ak už je pridelené miesto pre vodiča v bežnom aute, zvyšok posádky sa snaží dostať dopredu, vedľa neho. Tu by som sa bil do krvi o zadné sedadlá.

[adsense]

Náš testovaný ActiveHybrid 7 s bohatou doplnkovou výbavou obsahoval dva monitory na predných operadlách s internetovým prístupom, lakťovú opierku osadenú nielen s úložnou schránkou, ale aj ďalším ovládačom iDrive, pomocou ktorého sa dá ovládať audio, klíma, navigácia, proste čokoľvek... Sedadlá sú uspôsobené pre tých najnáročnejších klientov, okrem elektrického nastavenia nechýba ani vyhrievanie. Sedel som v sedmovom BMW vzadu niekoľkokrát, ale týmito príplatkovými operadlami sa nedá hádam ani porovnávať priestor a úroveň pohodlia. K tomu si prirátajte elektrické roletky proti slnku.

BMW ActiveHybrid 7

Z výbavy mi nedá nespomenúť perfektnú aparatúru Bang & Olufsen High End Surround za päťtisíc euráčov? Totálna parádička pre nadšencov kvalitnej hudby, priestor v ActiveHybrid 7 sa po pár sekundách a správnom nastavení zmení na koncertnú sálu. Aby nie! Veď šestnásť reproduktorov, 1200W zosilňovač a technológia akustickej šošovky zabezpečujú ozajstné hudobné zážitky. Hanba tu púšťať nekvalitné MP3 formáty z USB.

Celkom neobyčajnú atmosféru vytvára tiež drevené interiérové obloženie, čierne antracitové čalúnenie stropu, ovládacie prvky s keramickým povrchom aj samotné kožené sedadlá. Takto by som mohol pokračovať veľmi dlho...

Pokrok smerom dolu?

Na začiatku som spomínal, že sa udialo pri facelifte viac zmien, než by ste čakali, jednou z nich je aj pohonná sústava. Vidlicový osemvalec nahradil populárny radový šesťvalec TwinPower Turbo s výkonom 235 kW známy z rodiny menších modelov ActiveHybrid a tiež slúži ako základná benzínová pohonná jednotka sedmičky pod označením 740i. Oproti konvenčnej 740i sídli v „AH7“ výkonnejší elektromotor s celkovou silou 40 kW a 210 Nm v krútiacom momente. Spojený ťah oboch agregátov vydoluje približne 500 Nm.

BMW ActiveHybrid 7

Teraz sú si všetky hybridy BMW koncepciou totožné, čo nielen šetrí výrobné náklady, ale zároveň posúva sedmu o level vyššie v rebríčku hybridov. Naučila sa jazdiť niekoľko kilometrov čisto na elektrickú energiu. Cielené zníženie výkonu sa odzrkadlilo na dlhšom čase v zrýchlení z 0 na 100 km/h (4,9 s proti 5,7 s). Strata desatín sekúnd na jednej bezcennej meranej veličine nezaváži toľko ako fakt, že, nový ActiveHybrid 7 nie je len výstrelom ekologickej módy, za ktorú sa platia nemalé peniaze. Zmeny pridali na zmysle existencie tohto modelu. Je ekologickejší, lacnejší, no menej praktickejší z hľadiska batožinového priestoru.

Podľa výrobcu klesli konzumné nároky až o polovicu. Či v skutočnosti vie jazdiť za šesť litrov v meste sa dočítate v ďalšej kapitole. Zaujali ma viaceré hodnoty. Nadobúdacia cena poklesla asi o 10 000€, kvôli väčším batériám sa znížila kapacita batožinového priestoru o sto litrov na 360 l. Na váhe sa ušetrilo zanedbateľných 25 kg, zrejme kompromisom použitých komponentov. Menej valcov v motore znížilo hmotnosť, väčšie batérie zvýšili, ale použitie ľahších materiálov na karosérii a iných častiach vozidla v konečnom dôsledku nijak neohrozili kilogramy limuzíny.

Z pracoviska vodiča

Sedmové BMW si kupujú zákazníci, ktorí sa v nich zväčša nechajú voziť, ale ani vodič neprichádza o radosť z jazdy. Keď opadne prvotná myšlienka v akom drahom aute sedí a koľko by stála náhrada škody na ňom, pocíti výnimočnosť exkluzivity sršiacej z každého centimetra štvorcového v interiéri.

BMW ActiveHybrid 7

Samotná veľkosť a konštrukcia karosérie dosť napovedá o bezpečnosti automobilu, ale keď sa rozhýbete nad 17 km/h, bezpečnostné pásy vás tuhšie objímu ako matka, ktorá vyprevádza dieťa do školy. Akoby vraveli „Nebojte sa! Ochránime vás!“.

Prvé kilometre jazdy večernou Prahou boli nezabudnuteľné. Nemám vo zvyku jazdiť v aute bez zapnutej audiosústavy, ale ten šepot v ActiveHybrid 7 je podmanivý a v noci s ambiétnym podsvietením interiéru o to viac umocnený. Tichosť hybridu sa stratí po približne kilometri pokojnej jazdy, potom sa prebudí šesťvalec k slovu, ale ten proces zaregistrujete ozaj len pri absolútnom tichu v kabíne. Navyše, hneď ako začne pracovať 235 kW pod prednou kapotou, automaticky prejde do režimu „Mute“. Šepot v 50 km/h sa s narastajúcou rýchlosťou premieňa po mestskom obchvate na súvisle narážajúci vánok do plachiet jachty.

BMW ActiveHybrid 7

V aute je také ticho, že všetky preventívne asistenčné systémy, ktorými bol náš model vybavený, majú svoje opodstatnenie. Množstvo vodičov tu prejde do hladiny alfa, teda polospánku a varovné signály neželanej zmeny jazdného pruhu, či radarový tempomat s protikolíznou ochranou (Driving Assistant Plus) vedia predísť nehode sami. Nadnesené povedané, že aj keby ste nevnímali okolie a pochrapkávali, nezabijete sa. Keď radarové snímače vyhodnotia, že hrozí kolízia so statickou prekážkou, riadiaca jednotka uvedenie do činnosti brzdy a zastaví vozidlo sama.

Diaľnice...stále ticho...

Máloktorým automobilom sa podarí udržať hladinu hluku v norme do 120 km/h, no aj vtedy celkom zreteľne počujete aerodynamiku, či pneumatiky odvaľujúce sa na asfalte. Ako je to v BMW ActiveHybrid 7?

Musel som sa zámerne pokúšať započuť prácu šesťvalca, v podstate sa ozýva akurát v plnom zaťažení, kedy otáčky stúpajú nad 6000. Nejaké to slabé vrnenie vtedy naozaj odniekadiaľ vychádza, ale určite z motorového priestoru? Nebol to skúter v okolí? Nie som si istý, pretože len čo som pustil nohu z akcelerátora a nastavil rýchlosť na 140 km/h s radarovým tempomatom, hluk zmizol, niekto ho vypol.

BMW ActiveHybrid 7

Samozrejme, že aké-také pazvuky sa z okolia dostávajú dovnútra, ale sú maximálne odizolované na úrovni drahej limuzíny. Zákazník BMW vie, za čo utratil nehorázny balík peňazí.

Technika pracuje, výsledky nenechajú na seba dlho čakať

Kým v doterajších testoch menších bratov ActiveHybrid som písal, že sú viac-menej predražené a návratnosť investície sa len ťažko vráti, najväčší brat predsa len dáky groš ušetrí. Neexistujú tu rozdelené meracie praktiky spotreby paliva. Či som jazdil mimo mesto, po diaľnici alebo v meste, komfortné tempo si vyžiadalo z 80 litrovej nádrže len čosi nad 8 litrov paliva na 100 km.

Cena ActiveHybridu 7 oproti 740i je navýšená o 6000€, pričom obsahuje bohatšiu výbavu a v niektorých vyspelejších krajinách so štátnou podporou takmer dorovnáva cenu.

Navzdory obklopeného luxusu a osvedčenej bezpečnosti v našom exemplári  by som vymenil hybrida za sedmičku s pohonom xDrive, keďže v zimných mesiacoch podrží vodiča v zasnežených serpentínach. Na tak ťažké šasi sa hodí pohon oboch náprav a to ActiveHybrid 7 neponúka.

BMW ActiveHybrid 7

O BMW sa vždy vraví ako o vozidle orientovaného na vodiča, ktorý si rád vychutnáva športovú jazdu. Dve tony holej váhy, plus príplatková výbava, plus batožina a samotní pasažieri zvýšia hoc ako hmotnosť vozu na 2400 kg. Fyzika nepustí, i keď BMW sa snaží eliminovať faktory čo najviac. Výsledkom je asi prirovnanie k slonu, ktorý zvládne šprint lepšie ako gepard, no atletické schopnosti antilopy už neprevýši. Zrozumiteľné povedané, full hybridná sedmička krásne ťahá na diaľnici do elektronicky obmedzenej rýchlosti, ale zákruty vyberá pod ochranou stabilizácie a za kvílenia pneumatík. Hbytosť tu je však o poznanie lepšia, než v konkurenčných ťažkých limuzínach.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový + el. / Radové
Počet valcov/ventilov 6 / 24
Zdvihový objem (cm3) 2979
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 235 + 40 / 5800
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 450 + 210 / 1300 - 4500
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 8
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 5,7
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,0 / 7,2 / 6,8
Spotreba počas testu (l/100km): 8,2
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 5079 / 1902 / 1471
Batožinový priestor - min./max. (l): 360 / -
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 2045 / 590

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.