A medzi všetkými variantmi to bola aj táto – 728i s manuálom z roku 1995. Nie, nebolo to dvanásťvalcové 750i, ani niektorá z prestížnych Alpín. Ale aj napriek tomu to bolo BMW, ktoré znelo dôležito už len tým, že stálo na mieste.

BMW 728i e38 - Zdroj: Klasykagatunku.pl
E38 – automobilová definícia autority

Kým dnes sa luxusné limuzíny snažia byť „eco-friendly“ a hrať sa na digitálnych asistentov s náladovým ambientným svetlom, E38 bola z iného cesta. Zhmotnená dôstojnosť na štyroch kolesách, ktorá síce nemala toľko LEDiek, ale o to viac vážnosti. 

V čase, keď bola táto sedmička novinkou, sedávali v nej politici, veľkopodnikatelia, ale aj iné... povedzme „výrazné postavy“ 90. rokov. V istých kruhoch bola E38 autentickejšia vizitka než vizitka samotná. Keď ste vystúpili z tohto auta, ľudia vedeli, že buď niečo riadite – alebo že vás je lepšie neriadiť.

 

BMW 728i e38 - Zdroj: Klasykagatunku.pl
728i – základná motorizácia, no stále so znakom sedmičky

Pod kapotou verzie 728i pracoval 2,8-litrový radový šesťvalec, ktorý produkoval okolo 193 koní. V kombinácii s manuálnou prevodovkou to nebolo auto na preteky, ale o to viac ste si mohli užiť hladkú, plynulú jazdu s tým typickým zadným náhonom. Nie je to motor, ktorý by vás zatlačil do sedadla, ale na takmer päťmetrovú limuzínu jazdí prekvapivo ľahko a elegantne. 

A ten manuál? Skôr kuriozita než štandard, ale práve preto má dnes svoje zvláštne čaro – ako keby sa niekto rozhodol, že aj kráľovský koč môže mať ručné ovládanie.

Dizajn, ktorý nestarne – len dozrieva

Dnes je E38 považovaná mnohými za najkrajšiu sedmičku všetkých čias. A nie je to prehnané tvrdenie. Jej proporcie sú čisté, línie vyvážené a celkový vzhľad pôsobí stále suverénne – bez zbytočného šaškovania s líniami a efektami. Dlhý predok, decentne sklonená línia strechy a jednoduchá zadná časť – to všetko vytvára dojem, že to auto nepotrebuje kričať, aby bolo vidieť.

BMW 728i e38 - Zdroj: Klasykagatunku.pl
Interiér, kde ste si nesadli – tam ste zasadli

Vo vnútri vás privítala kombinácia dreva, kože a nemeckej dôslednosti. Všetko malo svoje miesto a zmysel. Žiadne prehnané obrazovky, len kvalitné materiály a ovládacie prvky, ktoré od vás nič nechceli – len spoluprácu. To, že niektoré verzie mali zadné televízory a chladničku, nebolo pre efekt, ale preto, že ich majitelia reálne trávili čas na zadnom sedadle. A vodič? Ten vedel, že šoféruje niečo, čo má váhu – doslova aj obrazne.

 

BMW 728i e38 - Zdroj: Klasykagatunku.pl
Youngtimer s arogantným pokojom

BMW 728i E38 nie je model, ktorý by dnes vyvolával masovú hystériu – a práve preto má svoje miesto v sérii. Je to kultivovaný elegán, ktorý si nikdy nemusel nič dokazovať. Stačilo, že bol. Nie je to vysnívané auto mnohých, a pravdepodobne to ani nikdy nebolo. Ale keď ho dnes vidíte, stále vás donúti trochu spomaliť a uznať, že táto sedmička mala štýl, aký sa dnes už nenosí.

 

BMW 728i e38 - Zdroj: Klasykagatunku.pl
Na záver trochu reality

Ak vás to auto fascinovalo, pravdepodobne ste ho obdivovali z diaľky. A to vlastne stačí. Nie každý ho musel vlastniť – niekedy stačilo len vedieť, že existuje, a obdivovať ho ticho, z chodníka. Presne ako sme to robili kedysi – ako deti, čo pozerali na čierne E38 a premýšľali, kto v ňom asi sedí.

Ak vás tento kúsok zaujal, vedzte, že kolegovia v Poľsku ho majú aktuálne v ponuke za 12 900 eur.

 

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.