Začíname v stajni Porsche. Kopu z motoristických fanúšikov mimoriadne nahnevalo, keď sa dopočuli, že nový Boxter bude mať pod kapotou už len preplňované štvorvalce. Našťastie, v stánku Porsche sa blysla lákavá verzia 911 R.
Tento krásny kúsok sa dá možno považovať ako hviezda autosalónu v stánku Porsche, pretože sa vyznačuje tým, čo má športový vodič najradšej – čistú radosť z jazdy. Veď pod kapotou cvála krásnych 500 koní v šesť valcoch o objeme rovné štyri litre. Nie je tu žiadne turbo, rýchlostné stupne si radí vodič sám vďaka manuálnej šesťstupňovej prevodovke.
Akceleráciu na stovku zvládne za 3,8 sekundy, rýchlosť sa zastaví až na 323 km/h. O jazdné vlastnosti sa postará, okrem iného, mechanický samosvorný diferenciál. Krotenie majú na starosti karbónovo-keramické kotúče bŕzd. A všetko sa to deje cez zadnú nápravu.
Tento model má jeden podstatný háčik. Výrobca vyrobí iba limitovaný počet 991 čistokrvných skvostov, pričom nadobúdacia cena na domácom nemeckom trhu začína na 189 544€. Neoverené informácie tvrdia, že Porsche 911 R je už vypredané.
Kúsok od stánku Porsche sme natrafili na Lamborghini. Je to už sto rokov, čo sa narodil Ferruccio Lamborghini, zakladateľ tejto talianskej automobilky. No, že by sa konala na jeho počesť nejaká retro výstava modelov , to sa nedá povedať.
Lamborghini Centenario – šialene moderné a rýchle
Lamborghini miesto retro modelov stavilo na modernu. To, čo vidíte na fotkách je model Centenario. Možno sa troška podobá na modifikovaný Huracán, avšak v útrobách skrýva základ od Aventadoru. Na pohon totiž slúži rovnaký motor, 6,5 litrový dvanásťvalcový agregát o výkone 770 koní.
Poháňané sú všetky štyri kolesá, ktoré s týmto motorom katapultujú Centenario na stovku za 2,8 sekundy. Dosiahne rýchlosť cez 350 km/h. Špecialitou vozu je natáčacia zadná náprava pre lepšie rezanie zákrut.
Opäť smutná správa pre bežných smrteľníkov. Nielenže automobilka vyrobí 40 exemplárov (20 roadsterov a 20 kupé), ona už ich aj vypredala za sumu 1,75 milióna euro na kus. Nuž, možno sa časom objaví niekde v bazári...
Aston Martin DB11- spojenie s Mercedesom prospelo
Aston Martin posledné roky troška vyčkával s niečím prevratným. Museli sme si počkať až do tohtoročného autosalónu v Ženeve, kde sa prezentoval nový model DB 11. Je to pilotná spolupráca s Mercedens-Benz.
Dizajnovo sa mení takmer celá charakteristika vozidla, ostala však zachovaná črta prednej masky. V interiéri sa nachádza moderná palubná doska s dotykovým displejom a okolo posádky (2+2) sa rozprestiera známy anglický luxus. Koža, drevo, leštené materiály, kvalitné plasty a pod. Že toto auto má niečo spoločné s Mercedesom odhalíte pri pohľade na páčku smeroviek, multimediálny systém, či tlačidlá na centrálnej konzole.
Srdcom DB 11 sa stal dvanásťvalcový benzínový motor s dvoma turbami. Objem činí 5,2 litra, z ktorých vyvíja výkon 608 koní, prenáša ich cez osemstupňovú automatickú prevodovku ZF na zadné kolesá. Angličan zrýchli na stovku za 3,9 sekundy, dosiahne 322 km/h a nového majiteľa bude stáť najmenej 204 900€.
Ferrari GTC4Lusso – Také rodinné Ferrari
Ak chcete vidieť, alebo si rovno kúpiť praktický superšportový automobil, jednoznačne to dostanete od Ferrari. Model FF isto poznáte už z minulosti, no tento rok sa dočkalo svojho nástupcu s novým označením – Ferrari GTC4Lusso. Akýsi dvojdverový kombík z Maranella.
Taliani zapracovali hlavne na stvárnení zadnej časti vozidla, ktorá nezožala úspech u predchodcu. Ehm, subjektívne je to najškaredšie Ferrari na trhu, ale zároveň najlepšie praktické šuperšportové vozidlo, ktoré odvezie až 4 osoby.
Kapota ukrýva atmosférický 6,3 litrový dvanásťvalcový motor, z ktorého sa hravo dalo vydolovať 681 koní. Dostanete tak z neho maximálku 335 km/h, zrýchli na stovku za 3,4 sekundy a cenovka sa pohybuje niekde cez 250 000€.
Rodinné Ferrari poskytne pomerne veľký batožinový priestor a dokonca sa v ňom dajú sklopiť aj zadné sedadlá. Som zvedavý, či v budúcnosti táto automobilka nepredstaví aj nejakú superšportovú dodávku.
Pagani Huayra BC – Opäť bude len pár kusov na predaj
Stánok Pagani tento rok predstavil superšport Huayra BC. Je to model odvodený od štandardnej Huayri. Dôležitým a asi najpodstatnejším aspektom je lepšia hmotnosť. Váži až o 132 kilogramov menej. Podarilo sa to vďaka titánovému výfuku a nahradením karbónu za nový kompozit, ktorý je podľa informácií o 50% ľahší a o 20% pevnejší.
Značka Pagani bola vždy a aj vždy asi bude charakteristická výrobou superšportových vozidiel za super abnormálnu cenu. V prípade Huayra BC sa cena vyšplhala na závratných 2,3 milióna euro. Opäť sa ich vyrobí iba limitovaný počet, 20 kusov.
Jasne! Zaujíma vás určite, začo také nenormálne peniaze utratíte? No tak v prvom rade za motor 6,0 l twin-turbo V12. Tu sa vydolovalo až 800 koní a 1100 Nm prenášaných cez „iba“ sedemstupňovú automatizovanú prevodovku Xtrac, na zadnú nápravu. A čo znamená skratka BC? Sú to iniciály mena Benny Caiola, ktorý je dobrý priateľ Horacia Paganiho a taktiež prvý zákazník.
Bugatti Chiron – Dočkali sme sa nasledovníka Veyronu
Celý svet čakal, kedy konečne bude môcť vidieť oficiálne naživo kráľa ciest! Bugatti Chiron bol zrejme najočakávanejším superšportom posledných mesiacov. Ono, na svete existuje viac automobiliek, ktoré by si zaslúžili rovnakú pozornosť, avšak Bugatti je skrátka pre všetkých prvé!
Dizajn odkazuje na svojho predchodcu Veyron a vychádza z minuloročného koceptu Vision Gran Turismo, no je podstatne väčší a dokonca aj ťažší o 155 kg. Ľudí najviac zaujímalo, či sa stane opäť najrýchlejším autom planéty.
Zatiaľ, podľa oficiálne dostupných informácií,má Bugatti Chiron pod kapotou šestnásťvalcový motor o objeme osem litrov. Jeho parametre sú skutočne impozantné. Čím začať? Napríklad 1500 konskými silami, krútiacim momentom 1600 Nm a to všetko bez použitia elektriky ako sa ešte nedávno uvažovalo.
Takto skonštruované vozidlo si vyžiadalo nenormálne veľa úprav, aby sa mohlo premávať rýchlosťou 420 km/h (elektronicky obmedzená). Neoficiálne informácie tvrdia, že Chiron bez obmedzovača by mal vedieť prekročiť až 460 km/h. Zatiaľ však musí stačiť tá prvá zmieňovaná rýchlosť. Pri uvádzaní zrýchlení z 0 – 100 km/h, na dvesto a na tristo si budete pamätať číslice 2,5 s , reps. 6,5 s a 13,9 s. Je to kráľ šprintérov! A cena? Iba 2,4 milióna euro, čo je však iba základ! Bugatti ich plánuje vyrobiť len 500 kusov, z toho 150 záujemcov už podpísalo záväznú objednávku. Tak len aby ste nezmeškali „vlak“... :)
Maserati Levante – SUV od Maserati?
Teraz tu máme niečo cenovo dostupnejšie. Automobilka Maserati síce nepatrí do čeľade tých najdrahších, avšak dlhodobo produkuje krásne skvosty na cesty. Dlhé roky informovala o predstavení svojho prvého SUV, no dočkali sme sa ho až na tomto autosalóne v Ženeve.
Základnou črtou pri stvorení Maserati Levante bolo poskytnúť zákazníkovi plnohodnotné SUV, ktoré poskytne hŕbu miesta pre cestujúcich, ich batožinu a zároveň im vyjde v ústrety, čo sa týka maximálneho komfortu a pôžitku z jazdy medzi prémiovými vozidlami. Cena bude štartovať približne od 80 tisíc euro.
Zákazník vyberá z dvoch pohonných jednotiek. Obidva sú šesťvalcové benzínové motory biturbo o výkonoch 350 až 430 koní (Levante S). Milovníci nafty siahnu po trojlitrovom šesťvalci o výkone 276 koní. Všetky motory sú spriahnuté výhradne s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Prenosy medzi nápravy má na starosti inteligentný systém pohony štyroch kolies Q4.
Koenigsegg Regera – Nočná mora Chironu!
Myslíte si, že Bugatti Chiron je jediné auto, ktoré sa môže chváliť svojimi impozantnými parametrami? Mýlite sa! Koenigsegg Regera je nočnou morou Chironu. Ide tiež o produkčný automobil homologizovaný do premávky.
Švédska manufaktúrna spoločnosť dosadila do Regery vidlicový osemvalcový motor o objeme päť litrov s dvoma turbami. Spolu s troma elektromotormi dosahuje Regera výkon až 1520 koní, čo stačí na zrýchlenie 2,8 sekundy na stovku. Dvesto pokorí za 6,6 sekundy a tristo za 10,9 s! To je o tri celé sekundy skôr ako Chiron, no maximálka sa zastaví na 399 km/h.
Hyperšport váži so všetkými prevádzkovými kvapalinami len 1590 kg a práve vďaka daným elektromotorom poskytuje krútiaci moment až 2000 Nm. Nemá tradičnú prevodovku, iba inteligentný Direct Drive, ktorý ju nahrádza. Krútiaci moment prenáša iba spojka počas akcelerácie. Manufaktúra si za tento model pýta 2,1 milióna euro.
Bentley Musanne Gran Limousine by Miller – RR Phantom je pri ňom neexkluzívny
Bentley prichystal návštevníkom autosalónu hneď niekoľko noviniek, no my sme sa zamerali iba na tú najväčšiu, najluxusnejšiu a momentálne zatiaľ iba jedinú svojho druhu. Exponát na obrázkoch má na svedomí firma Mulliner, ktorá sídli v budove Bentley.
Skrátka, keby vám náhodou nestačil inovovaný model Mulsanne, môžete si dopriať Mulsanne Gran Limousine s predĺženou dĺžkou karosérie o rovný meter. Na výšku tiež narástla o necelých 8 cm. To, aby sa náhodou štvorica cestujúcich vzadu necítila diskomfortne. Sedia presne ako v drahých biznis jetoch, teda oproti sebe. Tu sa luxusu medze nekladú, a vzhľadom na fakt, že Rolls-Royce stánok nemal pripravenú žiadnu mimoriadnu novinku, považujem momentálne Bentley za top luxusnú značku na svete.
Táto veľká limuzína zdieľa technický základ s konvenčnou limuzínou Mulsanne, vrátane motora, prevodovky a podvozku. Je tu však viac luxusu, miesta a možnosti individualizácie. Zatiaľ existuje len jeden kus, automobilka zisťuje koľko by bolo záujemcov. Tak čo? Išli by ste doň?
Arash AF10 – Nenašla sa rovinka na otestovanie maximálnej rýchlosti
Vyzerá to tak, že hyperšporty dnes dosahujú výkony cez tisíc koní bežne. Ale je tu jeden taký, ktorý prosím pekne deklaruje až 2110 koní. To nie je preklep, ani iná merná jednotka! To je súčet výkonov benzínového motoru so štvoricou elektromotorov v automobile Arash AF10.
Britský automobil je silnejšou a drahšou odvodeninou od produkčného modelu AF8, ktorý bol tiež na autosalóne v Ženeve naživo k videniu. Jedna vec je výkon, druhá, že toto auto má len šesťstupňovú manuálnu prevodovku a stojí o polovicu menej ako Bugatti Chiron. Kde teda háčik?
V technických parametroch, toto auto zrýchli na stovku pod tri sekundy, no nie menej ako Chiron a jeho maximálka je zatiaľ stanovená na 323 km/h. Je však viac ako isté, že dokáže uháňať viac, no nebolo poriadne otestované.