Novinka Q3 sa ukázala svetu ešte v apríli minulého roka. Audi nemalo pokrytý segment kompaktných SUV, ako práve spomínaný VW, alebo BMW s modelom X1. Teraz však s rozmermi menšími o 239 mm na dĺžku, o 50 mm na šírku a o 53 mm na výšku než mohutnejšia Q5, atakuje na kompaktný segment SUV. Oproti rivalom sa mi zdá asi najvyváženejší dizajn od Audi. Nepôsobí príliš mohutne, ale ani vychudnuto. Škoda len, že nie je viac pozmenený štýl, z diaľky nerozoznať či ide o Q3 alebo Q5. Iba podľa predných reflektorov s denným LED-podsvietením kopírujúcim obrysy svetiel v súvislom páse.
Správny premiant musí ponúknuť užívateľovi všetko, na čo si zmyslí. Dlhoročná nemecká trojka sa predháňa s komfortnými, či bezpečnostnými systémami. V novej Q3 sa napriek najmenším rozmerom z rodiny „Q“ ukrýva dostatok pohodlia a komfortu. Prístrojová doska je v kvázi jednoduchá, no situovaná na vodiča, čo mu dodáva pocit dominancie. Všetky tlačidlá má po ruke a každé z nich je príjemné tak na dotyk, ako na pohľad. Tvorcovia nenechali nič na náhode, preto neprekvapí presné zlícovanie všetkých komponentov. Taktiež použité mäkké materiály nezaprú dávku exkluzivity, ktorú dotvára nevtieravá vôňa. Spomedzi rôznych farebných odtieňov interiéru by som zvolil práve nami testovanú kombináciu. Látkové poťahy sedadiel nestudenia telo ako koža, pritom sú odolnejšie voči nečistote. Čierny interiér s obkladmi hliníka stále patrí medzi najpopulárnejšiu voľbu. Estetická, praktická a navyše hodnotná.
Z užívateľského hľadiska ma asi najviac zarazilo ovládanie navigačného panelu MMI. Zatiaľ čo väčšina modelov má ovládač medzi sedadlami, v Q3-ke sa ovláda klasicky v rádiovom paneli. Nie je to pohodlné, nakoľko počas jazdy sa vodič musí načahovať k pomerne malým tlačidlám. Otočný ovládač tiež nie je príliš veľký. Keďže systém ponúka rozsiahle nastavenie vozidla, zaslúžilo by si mať centrálny džojstik. Zobrazovanie informácií navigácie (rýchlosť, presnosť, detaily) patria medzi najlepšie v súčasnosti. Medzi kruhovými ukazovateľmi sídli na tri riadky odstupňovaný displej palubného počítača, ktorý dokáže zobrazovať niekoľko dôležitých informácií naraz. S čitateľnosťou nie je najmenší problém, ani s logikou ovládania na volante. Možno si doň navoliť údaje o stave vozidla, prípadne autorádio. Nechýba rozhranie pre USB, 2xSD Card alebo AUX, žiaľ k USB treba dokúpiť príslušný kábel.
[adsense]
Posádku obklopuje množstvo odkladacích priestorov (v našom prípade doplatok 203€) a atmosféru v noci spríjemňuje balík prídavného svetla svietiaci ako denné LED-diódy v reflektoroch. Predné sedačky sa nastavujú do všemožných smerov, zaručujú tak maximálnu oporu tela, i stehenných oblastí. Dlhodobé cestovanie nemá žiadny vplyv na únavu svalov. Ďalšou veľkou prednosťou prémiových vozidiel z Nemecka sú cenníky doplnkových výbav. Nechcem špárať do detailov, ale aby tempomat (+ 304€), automatická klimatizácia (+ 619€) alebo alarm (+ 450€) boli v príplatkovej výbave vozidla so začiatočnou cenou vyše 36 000€, je trochu nepochopiteľné. Cenník doplnkov zaberie hádam aj tri A4 formáty papiera. Je z čoho vyberať, ale razom zaškrtnutím pár políčok sa priblíži konečná cena k 50 000€.
Naša biela Q3-ka bola spriahnutá so silnejšou motorizáciou 2.0 TDi, zatiaľ je to jediná voľba objemu v naftových motoroch. Výkon 130 kW sa prenáša na kolesá zadnej nápravy cez spojku Haldex. Medzinápravový diferenciál Torsen sa dodáva naďalej iba v Q5 a Q7. Pokiaľ elektronika vyhodnotí prešmyknutie zadnej nápravy, pripojí prednú nápravu za pomoci elektronickej uzávierky diferenciálu cez ESP.
Technické okienko napovedá, že nejde o komplikovanú verziu pohonu, avšak v praxi to majiteľ nerozozná. Jednoznačne sa správa Q3 na snehu ako ryba vo vode a to aj vo vyšších rýchlostiach, než by považoval vodič bežného osobného auta za bezpečné. Terénne vlastnosti sú obmedzené svetlou výškou, no určite sa nemusíte báť prejazdov bahenných poľných ciest. Niekedy sa považovala značka Audi za akýsi stred medzi BMW a Mercedes-Benz. Teraz by som riadenie prirovnal viac k BMW. Veľmi rýchlo reaguje, drží stopu v zákrute, len posilňovač nie je prispôsobený na rýchlu jazdu. Mohol by byť ešte o niečo tuhší. Akustiku v interiéri narúšajú vo vyšších rýchlostiach zimné pneumatiky, ale obtekajúci vzduch a motor nepočuť. Odhlučnenie je na lepšej úrovni ako v BMW X1.
Naše „TDíčko“ zamatovo priadlo za všetkých podmienok prevádzky. Dovnútra sa nedostáva ani najmenší náznak dotieravého rapotania. Vďačí za to hlavne systému vstrekovania common-rail, ktorý už dávno nahradil čerpadlo trysku vo všetkých agregátoch. Napriek objemu „len“ dva litre kvalitne tlačí pri zrýchlení do sedadiel posádku. Nesmierne dobre prebieha súhra medzi prevodovkou a motorom. S-Tronic má bežný režim, aj športový. Vodič môže samozrejme jednotlivé stupne radiť manuálne páčkami pod volantom. V pokojnej prevádzke hodí sedmičku už pri 60km/h, potom nie je problém jazdiť za 5,5 l/100km. Na diaľnici mierne presiahne hranicu 6 litrov.
Nová Q3-ka stojí za zváženie kúpy. Montujú sa do nej osvedčené systémy zo starších modelov, a teda sú vychytané muchy. V spojení so správnou motorizáciou a prevodovkou bude každá jazda príjemným zážitkom.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový / radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 130 / 4200 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 380 / 1750 - 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 7 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 212 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,2 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,0 / 5,3 / 5,9 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4385 / 1831 / 1608 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 460 / 1365 |
Objem nádrže (l): | 64 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1585 / 600 |