Keď automobilka známa výrobou luxusných grand tourerov a športových strojov vytvorí mikromestský hatchback s motorom z Vantage, svet sa zastaví. Aston Martin Cygnet V8 je skutočný automobilový paradox – absurdný, no zároveň dokonale britský. A v istom zmysle… geniálny.

Z núdze cnosť, z cnosti šialenosť

Pôvodný Aston Martin Cygnet nebol auto, ktoré by si niekto vešal na plagáty. V skutočnosti šlo o preoblečenú Toyotu iQ – malý mestský hatchback, ktorý Aston Martin v rokoch 2011 až 2013 predával ako prémiovú alternatívu pre zákazníkov, ktorí chceli mať aj niečo „na nákupy“ do centra Londýna. Primárnym dôvodom bola legislatíva EÚ – Cygnet mal znížiť flotilové emisie značky a vyhnúť sa tak pokutám.

Aston Martin Cygnet V8 Zdroj: Aston Martin
Zaujímavý nápad, no auto neoslovilo ani tradičných klientov značky, ani fanúšikov. Až kým v roku 2018 nevznikol jeden jediný kus, ktorý prepisoval všetky pravidlá. Do karosérie Cygneta inžinieri z Gaydonu vtesnali motor z modelu Vantage S. A vznikol tým malý, ale mimoriadne zúrivý mestský superšport.

Mechanika z Vantage, výkon ako blesk

Základom tejto extrémnej prestavby sa stal 4,7-litrový atmosférický motor V8 s výkonom 436 koní. Ten bol spojený so 7-stupňovou robotizovanou prevodovkou Sportshift II a poháňal zadné kolesá. Výsledkom bola akcelerácia z 0 na 100 km/h za približne 4,2 sekundy, čo je rýchlosť, akú by ste od mestského hatchbacku s dĺžkou pod 3 metre rozhodne nečakali.

Aston Martin Cygnet V8 Zdroj: Aston Martin
Celý podvozok musel byť prestavaný – od zavesenia kolies cez brzdový systém až po výfuk. Z pôvodného Cygneta nezostalo skoro nič. Aston Martin vytvoril nový priestorový rám, karosériu rozšíril o 100 mm, použil komponenty z modelov Vantage a vybavil auto výkonnými kotúčovými brzdami.

Z interiéru iQ rovno do Le Mans

Interiér taktiež prešiel zásadnou zmenou. Miesto pohodlného čalúnenia prišli karbónové škrupinové sedadlá Recaro, štvorbodové pásy a ochranný rám. Volant, ovládače a prístroje pochádzali priamo z Vantage S. Klimatizácia či infotainment? Zabudnite. Toto auto vzniklo pre zábavu, nie pohodlie.

A čo váha? I napriek všetkým úpravám sa podarilo udržať hmotnosť len na úrovni 1375 kg. V spojení s výkonom 436 koní a krátkym rázvorom šlo o dokonalý recept na adrenalín – a potenciálne aj na katastrofu, ak si vodič nezachová rozvahu.

Cygnet V8 je šialený jednorazový klenot

Aston Martin oficiálne vyrobil len jeden exemplár Cygneta V8 a tvrdí, že podobný projekt už nikdy nevznikne. A možno je to dobre. Je to jedno z tých áut, ktoré nemajú logiku, nedávajú ekonomický zmysel, no napriek tomu sa stali ikonami.

Aston Martin Cygnet V8 Zdroj: Aston Martin
V čase, keď automobilový svet smeruje k tichu, tak Cygnet nám ostro pripomína, že aj v malom balení môže byť obrovská porcia vášne. A že automobilky si stále dokážu dovoliť byť hravé a bláznivé – aspoň raz za čas.

Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...