Peugeot 307 CC po kúpe putoval do LEGAS AUTO
Venujem sa tejto práci šesť rokov a takmer som zabudol, aké je to potešenie mať svojho vlastného štvorkolesového miláčika, o ktorého bude dobre postarané. Leto 2016 všetko zmenilo, zatúžil som po kabriolete a keď sa mi jeden pekný kúsok ponúkol pred očami, radosť bola na svete. O tom striebornom Francúzovi na fotkách sa dočítate viac v inom článku, tu sa zameriame ako postupovať tesne po kúpe jazdeného auta.
Prevencia je dôležitá, moje prvé kilometre s kabrioletom zamierili do autoservisu LEGAS AUTO v Pezinku. Výber nebol celkom náhodný, chvíľu som hľadal na internete a napokon ma presvedčili ich opisované služby a referencie. Presne o desiatej prevzali môj Peugeot 307 CC do garáže, kde sa začala kompletná prehliadka auta.
Viete ako sa správne starať o strechu kabrioletu?
Začíname pekne s tým najdôležitejším a to tesnením strechy. Staršie kabriolety sú totiž veľmi náchylné na takéto problémy, ale len málokto vie, že sa tomu dá jednoducho predísť správnou údržbou a zachádzaním. Automechanik Zdenko z LEGAS AUTO, ktorý sa mi počas celého dňa venoval, vysvetľuje, že mnohí majitelia podceňujú základné pravidlá pri otváraní dverí ako aj pravidelné čistenie motorčekov a mazanie.
Väčšina kabrioletov je vybavená senzorom na kľučke dverí ako aj v prípade Peugeotu 307 CC. Ako náhle celou rukou chytíte vonkajšiu kľučku dverí, okno sa automaticky o nejaký ten centimeter stiahne. Tak sa predchádza obtieraniu skla o tesniacu gumu. Keď to tak nebudete robiť, časom sa guma oderie alebo uvoľní a pri prvom daždi začne do kabrioletu na poškodenom mieste zatekať voda.
O motorčekoch platí to isté. Pokiaľ nebudete dávať mechanizmus strechy aspoň raz do roka prečisťovať do autoservisu, časom môže strecha nielen zatekať, ale aj kompletne vypovedať. No a potom tu je ešte samotné otváranie strechy. Proces sťahovania / vyťahovania by sa mal uskutočňovať iba na rovnom povrchu, nie v šikmine. Hrozí opäť poškodenie motorčekov, nakoľko váha strechy sa neprenáša na každú stranu rovnomerne a niektoré motorčeky sú tak pod vyššou záťažou. Náš kabriolet však obstál v autoservise na jednotku a nepotreboval nejakú značnú údržbu.
Klimatizácia a ozónové čistenie interiéru
Nasleduje kompletná kontrola klimatizácie. Peugeot 307 CC je vybavený automatickou klímou, ktorá potrebovala doplniť kvapalinu. Zároveň som využil možnosť čistenia ozónom. Laik si totiž často neuvedomuje, že zanedbanie údržby klimatizácie znamená opäť kompletnú devastáciu. Buď Vám odíde kondenzátor alebo iná dôležitá súčasť.
Klimatizácia by sa mala dať kontrolovať raz do roka. V LEGAS AUTO máte kontrolu zdarma a pokiaľ má zlé hodnoty, rovno Vám na mieste dopustia cez moderný prístroj chladivo. Stojí to pár eur a zaberie niekoľko minút. Ja som si dal spraviť aj čistenie ozónom, nakoľko som dosť alergický na nečistoty. Klimatizácia obsahuje viacero filtrov, no niektoré drobné časti a zárodky baktérií sa zvyknú usadzovať rovno za výduchmi. Tieto baktérie ozónové čistenie kompletne zničí, odstráni a vy dýchate v interiéri čistý vzduch. LEGAS AUTO odporúča dezinfekciu interiéru ozónom dvakrát do roka.
Test tlmičov zdarma dopadol na jednotku
Prechádzam na test tlmičov a bŕzd, ktorý mi ako zákazníkovi autoservisu hneď ponúkli . Dôležitý test, pokiaľ neviete v akom stave je váš podvozok auta. V praxi to vyzerá tak, že auto vyjde priamo na plošinu, kde najprv otestuje tlmiče na prednej náprave a potom na zadnej. Zároveň pokračuje test bŕzd na valcoch. Tam vedia zmerať presnú účinnosť brzdenia každého jedného kolesa a aj ručnej brzdy. Z počítača potom vyjde papier s kompletným vyhodnotením. Mechanik Zdenko mi ukazuje, že aj tu Peugeot 307 CC obstál na jednotku a netreba v dlhodobom horizonte zvažovať výmenu tlmičov.
Aj brzdy boli zdarma otestované
Čo sa týkalo bŕzd, tak bolo treba doladiť len ručnú brzdu, čo mi hneď aj urobili. Nakoniec sa skontrolovala ešte brzdová kvapalina. Zmerali mi testerom bod varu kvapaliny, ktorá vykázala len 147 stupňov. Hneď mi Zdenko povedal, že ju treba vymeniť. V každom prípade, veľmi sa mi páčil prístup. Na akúkoľvek otázku som sa spýtal, dostal som vždy odbornú odpoveď, napriek tomu, že to mohla byť až banálna záležitosť.
Počas testovania tlmičov sme otvorili kapotu motora. Zdenko skontroloval meračom stav batérie, ktorú mal však Peugeot 307 CC úplne novú, rovnako aj rozvody a olej s filtrami. Uznáva, že som natrafil na naozaj zachovalý kúsok. Keby bol však s niečím problém, vedeli by to na mieste naplánovať alebo rovno aj opraviť. Autoservis LEGAS AUTO nie je len o montáži a servise áut na pohon LPG. Ale je to komplexný autoservis na všetko čo váš štvorkolesový miláčik potrebuje.
Vážne skontrolovali lekárničku
Skoro mi spadla sánka, keď sa ma Zdenko opýtal, či mu môžem ukázať povinnú výbavu auta a technický preukaz. V tejto uponáhľanej dobe nie je absolútne nezvyčajné, že vodič zabúda na dátumy expirácie autolekárničky, či platnosť STK a EK. V bežnom autoservise takéto veci nekontrolujú a pri cestnej kontrole si policajti mydlia dlane nad ľahko zarobenou pokutou.
Nepodceňujte pri kontrole aj geometriu
Poslednou etapou v tento deň bola pre Peugeot 307 CC geometria. LEGAS AUTO ako jeden z mála autoservisov je vybavený najmodernejšou 3D geometriou. A neuveríte, ale každý zákazník má právo dať si ju skontrolovať zadarmo.
Ako mi už v minulosti majiteľ autoservisu objasnil, množstvo zákazníkov si ani toto nedáva včasne kontrolovať, čím postupne vznikajú na náprave uvoľnenia a zbiehavosť kolies. Potom prídu päť minút po dvanástej a sťažujú sa na autoservis, že ich chce „okradnúť“. Preto sa rozhodli robiť kontroly zdarma, aby zákazníci sami videli, že niečo nemajú s autom v poriadku a že to treba napraviť.
Po komplikovanom inštalovaní auta k prístroju má zákazník úplný prehľad ako sú na tom nápravy vozidla. Všetko krásne znázorňuje počítač na obrazovke a vďaka vysvetleniu automechanika vidíte, kde treba niečo nastaviť. V našom prípade mala miernu zbiehavosť kolies iba ľavá strana prednej nápravy. Keď ju automechanik upravil, dal auto opäť skontrolovať na 3D geometrii, pre istotu. Auto je pekne na veľkom zdviháku, Zdenko rovno kontroloval aj stav niektorých motorových častí ako aj nápravy, či nie je niekde otečený olej. Peugeot 307 CC v tejto oblasti prešiel s vyznamenaním.
Takže nakoniec krátke zhrnutie. V LEGAS AUTO sa o mňa neustále starali. V miestnosti pre zákazníkov som mal k dispozícii energetické nápoje ako aj kávu alebo čaj. Keď mi bolo potrebné niečo ukázať, chovali sa ku mne maximálne zdvorilo. Na každú položenú otázku odpovedali odborne. No a potom tu má človek skontrolovaných kopec vecí zdarma, začo sa inde platia nemalé peniaze. Po tejto skúsenosti môžem LEGAS AUTO iba odporučiť!