Keď Passat skúšal vyzerať inak
V kolektívnej pamäti je Volkswagen Passat zakódovaný ako synonymum praktickosti. Sedan alebo kombi, nemecká precíznosť, strohosť a účelovosť. No existovala krátka epizóda, na ktorú zabudli nielen bežní vodiči, ale aj mnohí nadšenci značky: Passat Coupé.
Pod kapotou skromný štvorvalec 1.6 s výkonom 55 kW, čo nie je výkon, ktorý by sa dnes nepýšil v žiadnej brožúre. Ale v tej dobe to stačilo na dôstojný pohyb a predovšetkým na niečo iné: dôkaz, že aj Passat môže vyzerať lepšie než kombi pred stavebninami.
Nie je náhoda, že o tomto aute u nás takmer nikto nepočul. Československo bolo na začiatku 80. rokov od podobných štylistických pokusov vzdialené (Garde a 110R bolo viac na plagáte ako ceste) nielen ekonomicky, ale aj kultúrne. V čase, keď sme my obdivovali Favority a Ladu 2107, v Západnom Nemecku si Volkswagen dovolil experiment s tým, čo vlastne Passat môže byť.
Aj preto u nás tento model prakticky nikto nevidel. Nebola tu naň klientela, ani infraštruktúra, ani kultúrny apetít. A tak zatiaľ čo Passat ako sedan či kombi prerazil aj východné bariéry, coupé ostalo navždy neznámym pojmom.
Dnes, keď naň človek narazí, čo je zriedkavé, vyžaduje si chvíľu času uvedomiť si, čo vlastne pozerá. Je to Passat, no nie je to Passat, ktorý poznáme. Nie je to dizajnový ikonoklast, ale má v sebe čosi, čo sa dnes vo Volkswagene stratilo: pokus povedať niečo iné než „praktickosť za každú cenu“.
Pokus ktorý nemal zanechať stopu a predsa ju zanechal
Volkswagen Passat Formel B2 nikdy nemal ambíciu zmeniť značku. A predsa, dnes je práve tento model dôkazom, že aj automobilky tak pragmatické ako VW majú občas svoje umelecké chvíľky.