Dizajn ako tichý sused: nevie, že existuje, no vždy zdraví

Toyota v osemdesiatych rokoch vedela vyrábať autá, ktoré boli... ako tabuľka na stene učebne fyziky. Užitočné, funkčné, nezabudnuteľne nudné.
Corolla E9 z roku 1988 bola presne taká. Ostré línie, konzervatívne proporcie, bez výstrelkov. V dobe, keď sa Európa pohrávala s výklopnými svetlami, čalúnením z krikľavého plyšu a grafitovými polepmi, prišla Toyota s autom, ktoré povedalo: „Nie. My chceme, aby vám to vydržalo.“

Toyota Corolla E9 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
A vydržalo. Bohužiaľ aj imidžom.

Motor, ktorý vám zmenší tep na úroveň zenového mnícha

Pod kapotou tejto verzie sa nachádzal 1.8-litrový dieselový agregát. Áno, diesel. V Corolle. Výkon? Nie. Radosť? Ani nie. Spotreba? Áno. A k tomu lojalita, ktorá by zahanbila aj psov v Lassie. Tento motor vám nič nesľuboval. Ale vždy sa zobudil. Vždy prišiel. A nikdy sa nesťažoval. Presne ten druh pracovného kolegu, čo nikdy neodíde na PN-ku, nikdy si neberie dovolenku – a aj po tridsiatich rokoch stále funguje.

Toyota Corolla E9 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Na našom trhu ako zjavenie z paralelného vesmíru spoľahlivosti

Na prelome 80. a 90. rokov boli slovenské cesty posiate domácimi relikviami: Škoda 120, Favorit, občas nejaké Lada alebo pokútny Opel s holandskými papiermi. Corolla E9 s dieselom sem prišla ako tichý japonský samuraj v krajine karburátorovej anarchie.

Možno ste ju ani nezaregistrovali. Bola príliš nenápadná. Ale tí, ktorí ju vlastnili, mali auto, ktoré ich nikdy nezradilo – a nikdy nevyrušilo. Nezaujal dizajn. Nezaujal motor. Nezaujal interiér. Zaujal výsledok: auto, ktoré jednoducho fungovalo.

Toyota Corolla E9 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Znie to nudne? Áno. A v tom je tá pointa

Kde iné autá zbierajú fanúšikov kvôli charizme, zrýchleniu alebo aspoň výfuku, Corolla zbierala kilometre. Bez hluku. Bez pompy. Bez súcitu. A možno práve preto si ju dnes niektorí znalci začínajú všímať. Nie kvôli „wow efektu“, ale kvôli tichej spoľahlivosti, ktorú už dnešné autá nevedia simulovať ani s piatimi procesormi.

Toto nie je youngtimer, ktorý vystavíte na zraze. Je to youngtimer, ktorým tam prídete – zatiaľ čo iným bude vyvierať voda.

Toyota Corolla E9 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Spoľahlivo, pokojne a navždy

Toyota Corolla E9 s 1.8D nie je o emóciách. Je o vnútornej rovnováhe, stabilite a neochote prestať fungovať. Je to auto pre tých, ktorí nechcú drámu. Nechcú krivky. Nechcú obdiv. Chcú len pokoj. A ten dostanú. V plnej výbave XL. Ak niekedy niekto povie, že auto musí mať dušu, Corolla sa naňho len mlčky pozrie. A potom naštartuje. Opäť. A ešte o 15 rokov.

Toyota Corolla E9 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
A ak by ste náhodou túto formu zenového pokoja a mechanickej stoickosti chceli mať vo vlastnej garáži – jeden konkrétny kus je momentálne na predaj za 8 200 €. Nie, nie je to lacné. Ale na rozdiel od iných youngtimerov si pri nej nebudete musieť kupovať náhradný nervový systém.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.