Tatra 613 nebola len automobil. Bola to pýcha štátneho aparátu, luxusná vízia z doby, keď boli slová ako „kapitalizmus“ a „konkurencia“ cudzím pojmom. V krajine za železnou oponou vznikol výnimočný automobil, ktorý nepatril ľudu – ale jeho vrchnosti.

Narodená z politickej potreby

Začiatkom 70. rokov bolo zrejmé, že dosluhujúca Tatra 603 už nestačí požiadavkám doby – ani požiadavkám politikov. Na objednávku ÚV KSČ vznikol projekt, ktorý mal byť odpoveďou na západné limuzíny. Vývoj prebiehal v tajnosti a s prestížou: vozidlo malo reprezentovať mocenskú elitu Československa.

Tatra 613 Zdroj: Tatra

Taliansky dizajn, československá hrdosť

Dizajn novej Tatry nevznikol doma. Oslovené bolo prestížne talianske štúdio Vignale, ktoré vytvorilo elegantný, no zároveň robustný tvar – typický pre západné limuzíny. Pod kapotou sa však skrývalo čosi iné: vzduchom chladený osemvalec s objemom 3,5 litra, uložený netradične vzadu. Táto technika, síce komplikovaná, ale originálna, odlišovala Tatru od čohokoľvek iného na svete.
Tatra 613 Zdroj: Wikipedia


Auto, ktoré ľud nikdy nevlastnil

Tatra 613 bola určená takmer výlučne pre nomenklatúru – vysokých funkcionárov, riaditeľov štátnych podnikov či tajné služby. Vozidlo sa nikdy nedostalo do voľného predaja. Jeho kvality – najmä komfort a výkon – boli bežnému občanovi známe len z diaľky. Aj preto sa z Tatry 613 stala legenda, ktorá vo vtedajšej spoločnosti vzbudzovala rešpekt i závisť.
Tatra 613 Special Zdroj: Wikipedia

Dedičstvo, ktoré nezmizlo

Po revolúcii sa Tatra 613 na krátko objavila aj v rukách podnikateľov či polície, no v trhovej ekonomike nemala proti nemeckým prémiovým značkám šancu. Dnes má tento automobil status kultovej klasiky – nielen ako technický unikát, ale aj ako pamätník éry, v ktorej jedno auto znamenalo viac než len dopravný prostriedok.


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...