Trezia nie je akurát posledný výplod módy, zvolila praktickosť pred extravaganciou. Exteriér teda nie každého upúta, no malý mestský automobil má spĺňať prioritne úžitkové vlastnosti s čo možno najmenšími mierami. A tak inžinieri navrhli malé auto s krátkymi prevismi vpredu aj vzadu, zato rázvor 2550mm patrí medzi najväčšie v triede. Trezia tak získala obratnejšie jazdné vlastnosti, ktoré využijete v úzkych priestoroch centier miest, zároveň množstvo priestoru pre posádku. V dĺžke automobilu šetrili centimetrami, avšak vo výške Trezie sa limity nekládli. Ak hľadíme na praktickosť, je to najvhodnejšie riešenie. Napriek hranatým tvarom karosérie si Trezia zachováva v prednom profile príbuzenský vzhľad s väčšími modelmi značky.
Na sedadlá sa nasadá cez štvoro dverí otvárateľných do pomerne veľkého uhla. Posádka sedí vyššie nad vozovkou, vďaka čomu má dobrý výhľad von. Predné A-stĺpiky chválime za sklon a úzky obvod, takže neprekážajú vodičovi moc pri odbočovaní. Rázvor a výška doprajú komfort sedenia aj pre osoby vyššie ako 185cm. Interiér inak pôsobí tradične japonsky. Vidieť precízne zlícovanie dielcov palubnej dosky, použitie tmavých materiálov dodáva hodnotnejší pocit. Tlačidlá elektrických okien, zámky a páčky pod volantom neprešli za dve desaťročia inováciou. Konzervatívnosť Japoncom však odpúšťame. Subaru Trezia totiž dokáže navodiť príjemnú nočnú atmosféru oranžovo-červeným podsvietením prístrojov. V jednoduchosti niekedy spočíva krása. Trezia prekypuje rôznymi odkladacími priestormi v prednej časti a nejaké sa nájdu aj vzadu. Odložiť pollitrovú fľašu nie je problém do všetkých dverí, či držiakov pod palubnou doskou. Chýbala nám lakťová opierka, aspoň pre vodiča. Hodila by sa o to viac, pretože šesťstupňový manuál je umiestnený v stredovej konzole. Síce je po ruke, avšak komfortnejšie radenie s podloženým lakťom by umocnilo inak skvelé pohodlie. Zadná lavica sedadiel ponúka sklon a delenie operadiel, čím sa zvyšuje variabilita využitia priestoru. Tú zakončuje objemný kubický kufor s dvojitým dnom. Manipuláciu sklápania sedadiel vykonáte buď páčkou na operadle sedadla, alebo pákou v batožinovom priestore. K dokonalosti chýbajú háčiky na zavesenie tašiek, či sieťky na dne. Ďalšou malou nevýhodou dennodenného jazdenia bude presofistikované uzamykanie interiéru, ktoré poznáme roky v iných japonským automobiloch. Kabína sa po prekročení 15km/h uzamkne, avšak po jazde neodomkne. To znamená, ak vodič vystúpi z auta, príde k veku kufra, alebo druhým dverám, musí ich diaľkovo odistiť kľúčom. Garantujem vám, že manuálne tlačidlom na dverách to zabudnete spraviť.
Pod kapotou nemožno očakávať zázrak ako je v Impreze. Ide o atmosférickým zážihový radový štvorvalec s objemom 1,3 litra. Pohonná jednotka s priamym vstrekovaním benzínu sa chovala v prvom rade kultúrne, v druhom rade dynamicky a až potom príde na rad spotreba. Prvé miesto v kultúre chodu si Trezia zaslúžila za absolútne bezchybný chod v nízkych otáčkach, kedy sa do kabíny neprenášajú žiadne vibrácie z motorového priestoru. Z pohľadu hluku delíme hodnotenie na dva stĺpce. Pozitívny a negatívny. V pozitívnom hodnotení ide hlavne o tichosť v ustálených rýchlostiach v meste a fakt, že šiesty stupeň znesie 50km/h (indikátor však radí podradiť). Negatívne hodnotenie nastalo za hluk zvýrazňujúci prejav už od 100km/h. Čiastočná vina padá práve na sprevodovanie. Motor totiž točí takmer 3000 ot./min. už pri 90km/h. Druhé miesto za dynamický záťah. Motor nezaprie športové korene, i keď v danom objeme sú sily skrotené. Trezia nie je naozaj slimák v premávke. S váhou mierne prekročenej tony a výkonom 73kW reaguje okamžite na pokyny plynového pedálu, navyše sa nechá motor rád vytáčať. Spotreba na treťom mieste v aute postavenom do premávky a s dohľadom na ekologickosť, nie je chvályhodná. Výrobca udáva priemer 5,5l/100km, my sme jazdili za 7,1l/100km, pričom málokedy sme jazdili po diaľnici. Poslúchali sme aj indikátor optimálneho preradenia, no hlboko pod sedem litrov sme sa nedostali. Za zarážajúci a nedomyslený pokladáme ukazovateľ paliva. Na 42 litrovú nádrž sme spravili 465km, pričom dojazd vykazoval len 5km. Matematicky nám vyjde spotreba 9 litrov. Subaru však tvrdí, že plavák treba brať s rezervou. Kontrolka sa totiž podľa palubného počítača rozsvieti až pri dojazde len 20km.
Na nevychytané muchy užívania patrí Trezia k výborným príkladom mestského vozidla. Zaparkujete s ňou do malých parkovacích miest, naložíte s prehľadom vianočný nákup a pritom zveziete pohodlne 4 osoby.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | zážihový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1329 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 73/6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 125/4000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M/6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 170 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | - |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,8/4,8/5.5 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,1 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3995/1695/1595 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 429/1388 |
Objem nádrže (l): | 42 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1070/- |