Počas všetkých redakčných testov sa ukazoval ako veľmi výborný spoločník na cesty. Vyskúšal som si ho s benzínovými, aj naftovými agregátmi, v trojdverovom, päťdverovom aj v kombi prevedení. Dokonca, rukami mi prešiel variant s pohon 4Drive, teda hnaný na všetky štyri kolesá, čo nie je úplne typické pre kombíky tohto segmentu. Neskôr sa z neho vykľul ďalší oplastovaný variant s pohonom 4Drive. Čo ma len veľmi mrzí, je fakt, že za tých 7 rokov som nemal šťastie, ani raz, siahnuť po vrcholnej verzii Cupra, hoci dvakrát bola prisľúbená, no tesne pred prevzatím ju niekto „položil“ na kolená (áno, sú medzi nami aj takí novinári).

Naše spoločné, zrejme posledné, stretnutie zakončuje Seat Leon ST 1.5 TSI vo výbave Black Limited. Ako asi vidíte už na fotkách, ide o edíciu, ktorá je odvodená od športovej výbavy FR, ale má navyše čierne doplnky ako 18-palcové disky kolies alebo spätné zrkadlá. Vnútro kabíny je tiež celé čierne, vrátane stropu. Jediný kontrast robia znaky FR na spodnom ramene volantu, na predných prahoch dverí a červená niť pretkávaná na sedadlách, volante a manžete prevodovej páky. Páčilo sa mi tiež červené ambiétne podsvietenie v predných dverách. Športový nádych tu teda nechýbal.

Leon nie je len o emóciách. V tretej generácii sa naučil byť praktický, čo znamená dobré správy pre všetkých cestujúcich, ktorí majú primerane miesta do všetkých strán a zároveň si vedia odložiť drobnosti do praktických odkladacích priestorov. Tretia generácia sa tiež ako prvá predstavila vo verzii ST – Sportstourer. Kufor ponúka úctyhodných 587 litrov objemu.

Názov Black Limited troška zavádza slovíčkom „Limited“. Daná výbava nie je limitovaná na kusy, možno skôr na konfigurácie. Čiastočne ste limitovaní vyskladaním modelu podľa seba. Aktuálne si môžete vybrať iba zo skladových zásob. Jednou vetou však hneď dodávam, že edícia Black Limited je veľmi slušne vybavená. Okrem športových doplnkov máte v sérii FullLED predné dvetlomety, LED zadné svetlomety, parkovacie senzory, tempomat, vyhrievané predné sedačky, automatickú dvojzónovú klimatizáciu a množstvo ďalšieho. To všetko za cenu pod 20 tisíc euro. Na začiatku zrodu tohto auta by ste za obdobnú výbavu platili podstatne viac.

Podobne ako v nedávno testovanej Atece, aj v Leone ST som mal dočinenia s motorom 1.5 TSI. Tentokrát však naladený na 96 kW a spriahnutý bol s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Hoci bol tento motor výkonovo slabší, nemal som pocit, že by nevládal. Skôr rýchlosť maskoval pod lineárnym záťahom bez nejakého momentu nakopnutia a vyvrcholenia. Toto zrýchľovanie nie je veľmi zábavné, skôr nezáživné. Na druhej strane, krútiaci moment motora 250 Nm je položený ozaj pekne nízko. Už od 1400 ot./min. som cítil ako jemne zaberá vpred. To malo výborný vplyv na spotrebu.

Svižné jazdy mestom, diaľnicami a okreskami nedostali priemer vyššie ako nad 6,6 litra. Keď som prestal predbiehať a doháňať stratené sekundy po pomalších autách, tak spotreba klesla ešte o liter nižšie. To všetko za sprievodu ticha na palube. Motor je dobre odhlučnený, svoj dunivý charakter začal predvádzať až nad pásmom 3000 ot./min., kde sa však ocital ozaj len málokedy.

Teraz k podvozku. Vidíte aký je ten Leon ST pekný v tých 18-palcových čiernych diskoch? Žiaľ, tieto disky s nízkoprofilovými pneumatikami sa podpísali na tom, že Leon ST už nebol len dynamickým a vyváženým rodinným kombi. Táto konfigurácia bažila po hladkom asfalte. Už z drsnejšieho povrchu vozovky sa dovnútra dostávalo viac hluku ako by ste si v kombi želali a potom tá tvrdosť! Niektoré výmole odpružil ozaj nekompromisne tvrdo. Čo však môžem pochváliť, to je akustické tlmenie nárazov. Ani jedno zavŕzganie, zakrútenie, či nebodaj prasknutie.

Leon ST vo výbave Black Limited je ideálne vozidlo pre zákazníkov, ktorí hľadajú výhodnú kúpu. Ak vám nevadí, že auto končí svoj generačný cyklus a chcete si dopriať bohatú výbavu v kvalitnom aute za rozumné peniaze, tak nikdy nebola lepšia príležitosť ako teraz!

 

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.