Zvyčajne, keď sa rodina, alebo skupina priateľov rozhodne ísť na niekoľko stokilometrovú trasu autom, uprednostňujú veľké a pohodlné autá. Preto sme si v Renaulte Kestler na Panánonskej ulici dopredu rezervovali dva pohodlné modely. Daciu Lodgy a Renault Mégane GrandTour. Bohužiaľ, aspoň v ten deň som to tak vnímal, nastala chyba v komunikácii a k Dacii Lodgy nám zaparkovali Mégane Coupé.
Najprv som si myslel, že ide o žart, ale keď ma vyviedli z omylu, chytili ma obavy. Do Omišu (Chorvátsko) nás cestuje deväť. Všetci budú nabalení na sedem dní, ako sa pre Boha do dvoch áut zmestíme? V Renaulte už nevedeli vymeniť vozidlá medzi médiami, preto mi navrhli alternatívu namiesto Mégane Coupé, a to Daciu Sandero Stepway. Nikdy v živote som sa tak rýchlo nerozhodol pre čipovú kartu od Méganu Coupé. Dacia Sandero môže byť tiež dobré auto, ale bez klimatizácie, tempomatu, navigácie som mal v hlave jasno.
Mégane Coupé som nešoféroval po prvý raz, ale toto Coupé sa od svojich predchodcov líšilo v dvoch smeroch. Po prvé som mal celkom „bežný“ model a po druhé bol poznačený faceliftom Collection 2012. Nejde o nič prevratné, akurát sa mierne zmenila predná maska dosadením LED-diód pod predné reflektory a nárazník zvýrazňuje čierny lak.
Takže na cestu za oddychom sme si prebrali dve diametrálne rozdielne autá, na druhej strane o to zaujímavejšie budú zážitky. O Dacii Lodgy sme písali test, je na rade Mégane Coupé, tak poďme sa naň pozrieť.
Štvrté stretnutie s „kupéčkom“ som nevnímal euforicky, presne už viem, čo mi vadí, a čo sa mi páči. Veľké negatíva prakticky tento model nemá. Od trojdverového auta nemožno očakávať veľké zázraky v priestore, ale ako sme sa presvedčili cestou do Omišu, štyri osoby v ňom usedia celkom pohodlne. Možno k tomu prispela malá dávka alkoholu, samozrejme nie pre vodiča :).
[adsense]
Renault nešetril príliš na rozmeroch Coupé verzie, dokonca sa zachoval rázvor s päťdverovou verziou, vnútri teda stiesnene posádka nesedí. Na predné sedadlá sa usadí komfortne hoci aj slon, dozadu radím smerovať ľudí s chudšími postavami, a nie moc dlhými. Strecha sa dozadu dosť rýchlo zvažuje, takže aj plešatý spolujazdec si obtrie hlavu o strop. Všetky prednosti, či zlobu Coupé poznáte z minulých testov, sústredím sa na tú najmenej obvyklú časť testu v trojdverovom aute. Kufor.
Pamätáte sa, ako som sa obával, kam schováme všetku batožinu? Batožinový priestor disponuje objemom veľmi slušných 344l po kryt, čiže ďalšie cenné litre pribudli po odstránení krytu. Štyri osoby sa na cestu tam do Méganu Coupé nezmestili, museli by jednu veľkú tašku mať medzi sebou na zadnej lavici. Mali sme však priestranné MPV Daciu Lodgy, ktorá zvyšok pohltila. Chcel som podotknúť, že aj keď Mégane Coupé spočiatku vyzerá ako nesprávne vozidlo na dlhé trasy, opak je pravdou. Áno, je to trošku silná káva, ale na druhej strane nikto za celú dovolenku nenadával. Verte mi, že ak by bola posádka v aute nespokojná, frfľali by. Dovnútra sme sa pozreli, popíšme si o jazde.
Francúzi sú čoraz populárnejší v mojom vnímaní. Nerobia už kolískové podvozky s nestabilitou, naučili sa kopírovať cestu. Presne takto sa podarilo pruženie v našom bielom krásavcovi. Avizoval som „bežný“ typ, pretože je to trefné pomenovanie oproti predošlým testom. Skúšal som GT, RS a Coupé 1.4 TCe Monaco GP, no ani jeden nie je tak úplne obyčajný. Náš posledný exemplár nebol z limitovanej edície, ani nespaľoval benzín. Nie som síce zástanca naftových agregátov v trojdverákoch, no pri 1.6 dCi motore a fakte, že sme absolvovali vyše 2500 km za jeden týždeň som nútený urobiť výnimku.
Na chorvátskych cestách, na diaľnici alebo na vymletých maďarských okresných komunikáciách sa tlmiče dokázali náležite prispôsobiť. Dovnútra prenikal maximálne jemný hvizd vetra v okolí hornatých úsekov chorvátskej diaľničnej riviéry. S motorom 1.6 dCi by mal problém jedine podplatený špión pracujúci pre nemecký automobilový priemysel. Pár vetami zhrnuté: Vôbec neklepoce ako traktor, krásne ťahá po maximum, dokáže jazdiť aj v rýchlom diaľničnom tempe (pár stoviek kilometrov k moru sme si chceli skrátiť rýchlou jazdou) a jeho apetít je smiešny. Hodnota 5,3 litra na sto kilometrov potešila nielen naše peňaženky, ale aj nás, pretože sme neboli nútení stáť na čerpacích staniciach. Tisíc kilometrov bez väčších komplikácií zvládnete na jednu nádrž.
Po týždňovom zážitku s Mégane Coupé sa nemusím báť voliť auto v trojdverovom prevedení na dovolenku. Malá chyba v Renaulte nás koniec koncov presvedčila o univerzálnosti modelu a na budúce leto pokojne naklusám do predajne opäť pre kupéčko.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 96 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 320 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,8 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 4,8 / 3,6 / 4,0 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4299 /1804 /1423 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 344 / 991 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1395 / 454 |