Keď Francúzi rozopnú gombík na košeli

Renault Mégane prvej generácie bol začiatkom niečoho nového, najmä vizuálne. Zrazu to nebola len alternatíva ku Golfu, ale samostatná osobnosť. Karoséria kupé a kabriolet, navrhnutá v spolupráci so štúdiom Karmann, pôsobila šik aj bez toho, aby sa o to kŕčovito snažila. Nešlo o agresívny športiak, ani o klasický grand tourer. Bolo to auto pre tých, ktorí chceli niečo trochu iné. A v 90. rokoch to platilo dvojnásobne, pretože otvoriť strechu nebolo len o dizajne, ale o určitom stanovisku.

Renault Mégane Cabrio – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Technika skôr príčetná než výbušná

Pod kapotou tohto konkrétneho kabrioletu pracuje 1.6-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 66 kW (90 koní). Nie, nebudete týmto autom obiehať na vyššom ako 2. prevodovom stupni, ale o to nikdy nešlo. Motor bol spoľahlivý, jednoduchý, ľahko servisovateľný. Päťstupňový manuál bol presný a nenáročný. Dôležité je však nie to, čo je pod kapotou, ale čo je nad hlavou. Alebo vlastne nie je.

Renault Mégane Cabrio – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Plátenná strecha bola jednoduchá, manuálna (v niektorých verziách aj elektrická), no zázračne funkčná. Keď ste si ju raz sklopili, menil sa kontext každého jazdeného kilometra. Zrazu aj okreska za mestom pôsobila ako výjazd na Azúrové pobrežie.
Renault Mégane Cabrio – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Dedič aj rebel

Mégane Cabriolet nevznikol len ako letná hračka Bol súčasťou širšej rodiny. V rally svetoch sa meno Mégane zviditeľnilo vďaka verziám Kit Car, ktoré v rukách pilotov ukázali, že aj francúzsky predokvapkávajúci kompakt môže poriadne zamiešať karty.

Renault Mégane Cabrio – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Áno, kabriolet nemal nič spoločné s ostrými špeciálmi, ale meno "Mégane" v tej dobe niečo znamenalo. A kabriolet z neho ťažil.
Renault Mégane Cabrio – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Zachované kusy ako menšinové hnutie

Dnes sú tieto autá extrémne zriedkavé. Nie preto, že by ich bolo málo, ale preto, že:

  • mnoho ich skončilo v rukách "letných extrovertov", ktorí ich zničili skôr, než sa z nich stihol stať kult
  • francúzska karoséria + stredoeurópske zimy = zánik
  • kabriolety sa tu nikdy nebrali vážne, ani keď boli nové

Zachovalý exemplár je preto malým zázrakom a zároveň pamätníkom doby, keď automobilky ešte robili veci, ktoré nemuseli brať ohľad na koncernové emisné kvóty a bezpečnostné reštrikcie.

Renault Mégane Cabrio – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Malé auto, veľký vplyv

Renault Mégane Cabriolet nikdy nemal výkladnou skriňou modelovej palety (na to tu bol v tej dobe Avantime alebo Vel Satis). Ale s odstupom času sa ukazuje ako auto, ktoré dokázalo ponúknuť zážitok. Zážitok neprehnaný, ale poctivý. Nepotreboval veľký výkon, ani veľké ego. Stačilo slnko, otvorená strecha a pár kilometrov asfaltu pred vami.

Renault Mégane Cabrio – Zdroj: Klasykygatunku.pl
A práve preto si ho dnes všímajú tí, ktorí hľadajú v autách niečo viac než len parametre. Nie je to auto pre všetkých. A to je dnes jeho najsilnejšia stránka. 

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.