Dlhé roky vieme ako veľmi narástla popularita vozidiel SUV, hádam predbehla i triedu hatchbackov. Francúzi to pochopili tiež a postupne sa vypracovali od Scénicu RX4, cez menej populárny Koleos a naopak po veľmi obľúbený Captur. Koleos sa už nepredáva a čaká nástupcu. Captur zasa nevie ponúknuť pohon všetkých kolies, preto prichádza Kadjar, ktorý veľkostne spadá medzi posledné dva menované modely.
Kadjar stojí na platforme Nissanu Qashqai. Ponechal si rovnaký rázvor náprav a celkovo po technickej časti má veľmi veľa dielov jednotných. Navonok však Francúz podstatne prekonáva v rozmeroch Qashqai. Ak to chcete v centimetroch, Kadjar je skoro o 7 cm dlhší, 3 cm širší a 1,7 cm vyšší. Dizajnové prvky pochádzajú v aktuálnom jazyku automobilky od uvedenia Clia. Vidno to hlavne na tvarovaní svetlometoch a veľkého znaku zakomponovaného v maske chladiča.
[adsense]
Príjemným a hodnotným dojmom pôsobí na posádku spracovanie interiéru. Oproti japonskému SUV je Kadjar nápaditejší v tvaroch. Veď Renault už od samotnej existencie vštepuje do áut kus duše. Raz je to extravagantný model, inokedy nadčasový alebo elegantný. Na palubnej doske Kadjaru nevidím našťastie prvky extravagancie, ktoré by mohli negatívne moje dojmy skaziť. Zato vďaka digitálnemu panelu s premenlivým podsvietením, použitými materiálmi a tvarovaním palubnej dosky si vysluhuje superlatívy.
Kategória SUV dbá na pohodlie prevážaných pasažierov i batožiny. Inak tomu nie je v Renault Kadjar. Celkovo odvezie najviac päť ľudí, z toho štyroch na krajných sedadlách pomerne kráľovsky. Nechýbajú tu odkladacie priestory od výmyslu sveta. Vodič sedí za volantom vysoko i v najnižšom nastavení sedadla. Sedáky, bočné vedenie a rozsah nastavenia absolútne korešponduje s danou triedou. Navyše sedačky vpredu i vzadu môžu byť vyhrievané.
Svoj nový Kadjar dostanete v štyroch stupňoch výbavy Life, Zen, Intens a Bose. Prvý stupeň skombinujete iba so základným benzínovým motorom a predným pohonom. Ďalšie dva sú k dispozícii so všetkými motormi, a ten posledný Bose, ktorý sme testovali i my je vyhradený iba pre najvýkonnejší agregát so 4x4. Z hromady prvkov výbavy vyberám vynikajúcu aparatúru Bose, navigačný systém s dotykovým displejom a rôznymi užitočnými aplikáciami a rad bezpečnostných systémov.
Spomenutý agregát dôverne poznám z iných testov, no v Kadjari sa predstavil po svojom. Typické sú pre neho mierne prejavy hlučnosti po studenom naštartovaní. Kultúra chodu štvorvalca patrí medzi tie lepšie, no Qashqai je tichší. Odhlučnenie je zhruba na rovnakej úrovni. Naladenie výkonu 96 kW sa musí popasovať s hmotnosťou cez 1,6 tony, takže v prípade 4x4 zrýchlite na stovku iba za 10,5 sekundy a rýchlomer zastaví ručičku na hodnote 190. Na danú triedu je to fajn, ale poznám i lepších šprintérov.
Rozhodne podstatnejším faktom a zároveň v istom slova zmysle pozitívnym je, že má rád otáčky. Pokiaľ ho „dusíte“ pod 2000, nedostanete z neho žiadny výkon a cítite riadnu turbodieru. Od tejto hodnoty 320 Nm zohrá rolu a Kadjar vystrelí dopredu. To znamená, že na križovatkách odporúčam na jednotke vytáčať otáčky motora aspoň do 2500, aby ste pri ostrejšom rozjazde a preradení na dvojku netrafili „mŕtvy ťah“.
Ak sa niekde objaví tretina francúzskych materiálov, potom je to manuálna šesťstupňová prevodovka. Stupne naskladali inžinieri celkom nakrátko, takže treba častejšie radiť a práve preto som si s radiacou pákou užil kopu radení. Vadila mi plastová páka, ktorá sa jednak šmýkala z dlane a jednak som mal stále pocit, že ju ulomím. Skrátka sa mi zdala dosť krehká. Kulisa radenia je v norme a dlhšie dráhy mi neprekážali.
Kombinácia naftového agregátu s manuálom a dostatkom krútiaceho momentu zabezpečí slušné konzumné nároky. Nehral som sa na žiadneho ekojazdca a aj tak apetít nestúpol v priemere nad 7,3 litra na 100 km. Vzhľadom na slabšie výkonnostné parametre a lenivejší záťah od spodných otáčok motor nezvádza na rýchle jazdy, čiže mnou dosiahnutý priemer môžete považovať za najvyššiu hodnotu, pokiaľ neprekročíte na komunikáciách rýchlosť viac ako je slušné.
[adsense]
Import nám dodal na test to najlepšie, čo vie model Kadjar ponúknuť. Sú tu však isté technické výhody oproti lacnejším variantom, ktoré by ste mali vedieť. Iba nami testovaný agregát dodáva Renault v kombinácii so 4x4 pohonom. K tomu dostanete o desať litrov väčšiu nádrž, ale hlavne viacprvkovú zadnú nápravu.
Neviem ako by sa choval Kadjar s jednoduchou zadnou nápravou, no ten náš plnil na cestách očakávania presvedčivo. V Renaulte nie som často zvyknutý na tuhé pruženie, ktoré tu pochvaľujem. Hoci sa auto správa ťažkopádnejšie ako Qashqai, stále sa viete do zákruty s rozumným nábehom pekne oprieť. Ak to v nájazde preženiete, elektronika zasiahne dosť razantne a necitlivo. Pasažieri vtedy zrejme oľutujú, že si nevzali náhradné spodky.
Pripájanie pohonu zadnej nápravy sa vykonáva cez elektromagnetickú spojku. Model sme testovali za suchých podmienok, kedy nemal veľa šancí preukázať sa. My si Kadjara skúsime vybaviť ešte v zimných mesiacoch a porovnať ho s konkurenčnými modelmi, ideálne rovno na snehu. Zatiaľ však aspoň z logického hľadiska vyplýva, že Kadjar poskytuje rozhodne lepšiu istotu nielen na cestách v zákrute, ale aj v teréne.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 96 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 320/ 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,5 / 4,6 / 4,9 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4449 / 1836 / 1607 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 472 / 1478 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1611 / 439 |