Narodil sa ako Talbot, zomrel ako Peugeot
Peugeot 309 je zvláštnym dieťaťom v rodokmeni značky. Pôvodne mal niesť meno Talbot Arizona, pretože vznikal ešte pod taktovkou značky Talbot, ktorá bola na prelome 80. rokov na pokraji zabudnutia. Talbot to už v tom čase balil a Peugeot si povedal: „Ale veď je to škoda vyhodiť celý projekt, dajme tam náš znak a uvidíme.“
Tak sa narodil Peugeot 309 – prvý skutočný kompaktný hatchback značky, ktorý prišiel niekoľko rokov pred 306-kou. A aj keď sa volal 309 (čo nedávalo vôbec zmysel vzhľadom na pozíciu v modelovom rade), bol to malý lev s veľkým charakterom.
Pod kapotou tohto konkrétneho kusu nájdeme 1,9-litrový štvorvalec s výkonom 72 kW (98 koní). A čo je ešte zábavnejšie – v kombinácii s trojstupňovou automatickou prevodovkou. V tej dobe ste si museli byť sakra istý, že chcete pohodlie, keď ste si na francúzsky hatchback dali automat.
Výkon 72 kW je dnes základná motorizácia áut segmentu A (mini autá pre tých, ktorým písmeno nič nehovorí), ale v osemdesiatych rokoch, pri hmotnosti okolo jednej tony, sa auto vedelo rozbehnúť svižne – najmä keď ste netlačili plyn s eleganciou pianistu, ale ako vráta od stajne.
Na dizajne je vidieť, že ide o prechodovú generáciu. Trochu Peugeot, trochu Talbot, trochu štúdio na pokraji vyhorenia. Ale – tu to má charakter. Žiadne zaoblené guľatiny, ktoré po roku 2004 splynuli s okolím ako vodná para.
Tento Peugeot bol ostrý. Rezavý. Rezaný. Pripomína časy, keď 205 GTI valcovala testy, 405 bola po ťave najspoľahlivejším prostriedkom na Sahare a Peugeot vedel robiť autá, ktoré ste si všimli. Aj keď sa možno kazili (okrem 405 samozrejme), aspoň ste vedeli, že ich vlastníte.
309-ka bola možno nevyrovnaná, ale nie nudná. Bola to škola jazdenia. S jednoduchou konštrukciou, priamym riadením a podvozkom, ktorý bol prekvapivo schopný, ak ste ju vedeli trochu podržať v zákrute. Bola to taká francúzska odpoveď na Golf, len s väčším štýlom a menšou precíznosťou.
A interiér? Povedzme, že plasty neboli prémiové, ale zato farebné. Niekedy hnedé, niekedy šedé, a ak ste mali šťastie – všetko spolu.
Dnes je tento posledný odkaz Talbotu automobilovým reliktom z doby, keď ešte každá značka nemusela vyzerať ako európske reštrikcie na kolesách. Je to dôkaz, že aj kompaktný hatchback mohol mať dušu, šmrnc a vlastný názor.
A áno – Peugeot odvtedy začal robiť auta, ktoré síce predávali lepšie, no zároveň stratili niečo zo svojho francúzskeho šarmu. 309-ka je jedným z posledných výkrikov „áno, toto sme my – trochu divní, ale vlastne dostatočne divní na to, aby sme vzbudili záujem a nie výsmech.“