Peugeot 3008 nie je ojedinelý prípad na slovenských cestách. Spája v sebe totiž niečo, po čom baží nejeden zákazník. Crossover znamená v preklade – kríženec, v automobilovom svete kríženec medzi MPV a SUV. Spája teda dve veličiny do jednej. Dá sa povedať, že v prípade modelu 3008 pomenovanie vystihuje podstatu automobilu.

Tak ako som už spomenul, zvonka vidíte klasický variant 3008, čo znázorňuje mierne vyvýšený podvozok nasadením mohutných kolies. Predná maska naznačuje príbuznosť s MPV modelom 5008, ktorý sme testovali pred rokom. Ťažko súdiť dizajn. Mne osobne sa páči viac 5008, a tritisíc osmičku by som prenechal osobám s kontroverznejším zmýšľaním. Dizajnéri sa taktiež pri tvorbe 3008 inšpirovali vzhľadom rýchlovlakov TGV. Nedá sa však poprieť jeden fakt. V skutočnosti sa pozeráte na automobil, ktorý brázdi po cestách tri roky. Starne? Nie! Práveže naopak, akoby som sa stále pozeral na niekoľkomesačnú novinku. A toto uznávam! Nadčasový dizajn ocení veľa potenciálnych zákazníkov, nikto nechce mať doma výbehový automobil.

Občianku musí 3008 ukazovať dokonca aj v interiéri. Nič tu nenaznačuje starobu, chátranie, či archaické riešenia. Palubná doska sa orientuje výlučne na vodiča, čím apeluje na športovo založených fanúšikov. Okrem vyššieho sedenia by tento názor nenarúšal žiadny faktor. Rozmiestnenie prvkov po doske má svoje logické zázemie, ovládať a používať sa ho naučíte po pár minútach. Ergonómii vytýkam iba opticky nerozlíšené tlačidlo výstražných svetiel. Mohlo byť o niečo väčšie od ostatných, nadradené, prípadne viac zvýraznené červenou farbou. Medzi ostatnými páčkami hornej časti konzoly sa zle intuitívne hľadá.

Peugeot 3008 2.0 HDi Hybrid4

Trošku sa obujem do multimediálneho palubného systému. Dnes nie je nič nezvyčajné na použití centrálneho ovládača v blízkosti pravej ruky vodiča, najideálnejšie pri parkovacej brzde v strednom tuneli. Peugeot 3008 má však ešte menej obľúbené ovládanie nad konzolou klimatizácie. Aspoň, že gombíky sú s protišmykovou úpravou a ikony dostatočne veľké a podsvietené.  Z celistvého pohľadu vidno krásnu obrovskú dosku, v ktorej občas škrípe ergonómia.

[adsense]

Peugeot nám vždy zapožičia verziu s doslova nadopovanou doplnkovou výbavou. Na jednej strane potom vidíte luxus nevídaných rozmerov, na druhej strane cenu, ktorá dosiahla hodnotu prémiovej značky. Otázne ostáva, či môže 3008 byť premiant. Chýba mu k tomu malý krôčik. V prvom rade zápasí s občasným rumázganím niektorých komponentov v interiéri. Niekedy si poklepotal bezpečnostný pás, inokedy zavŕzgala palubná doska a z času na čas sa ozýval kryt batožinového priestoru. Na tuhosti karosérie sa dá ešte viac popracovať. Inak k dizajnu a použitiu materiálov nemám výhrady.

Prečo vravím, že zaradenie do crossoverov vystihuje model 3008? Vnútri takmer vnímam priestor pre posádku ako v MPV. Sedenie na veľkých kožených sedadlách vydrží akákoľvek postava. Usadí sa do nich priemerne urastený človek, aj nadpriemerne veľký. Rozsah nastavenia volantu a sedadla dovoľuje prispôsobiť sedenie na ľubovoľný spôsob a cestujúcemu vzadu ostáva stále dostatok miesta na kolená. Nad hlavou troška stráca nad MPV segmentom skrz veľké panoramatické strešné okno. Najväčším hendikepom crossoveru je len batožinový priestor, ktorý má skromných 377litrov. To sa na MPV nepodobá. Avšak, sklápanie operadiel a následná vzniknutá rovina v podlahe malý objemový neduh napraví.

Peugeot 3008 2.0 HDi Hybrid4

Je na čase vysvetliť nadpis testu. Jedného kríženca som vám už predstavil, ten druhý sa ukrýva pod kapotou. Viac sa o ňom dočítate práve teraz.

Peugeot zvolil kombináciu nafty a elektromotora do známeho dvojlitra HDi. Základný agregát disponuje výkonom 120kW. Elektromotor pridáva o 27kW a 200Nm viac. Súčet oboch motorov vyvodí hodnotu 147kW resp. 500Nm. Hlavne druhá veličina človeka zarazí. Budeme sa obom motorom podrobnejšie venovať.

Pred niekoľkými rokmi, kedy prvýkrát uzreli svetlo sveta full hybridy sa spájali len so zážihovými agregátmi. Nebolo mi nikdy jasné, prečo. Či to bolo kvôli technicky jednoduchšiemu spojeniu, alebo jednoducho automobilky čakali na správny vpád pohonu nafty s elektromotorom? Druhá myšlienka sa zrejme viac približuje k realite. Ale prestanem polemizovať.

Skrátka, konečne mám pred sebou model, ktorý spojením elektromotora a nafty vykáže maximálnu ekologickosť. Predsa, práve naftiaky sú predurčené k znižovaniu spotreby paliva a emisiám. Benzín je zatiaľ stále druhý.

Keď otvoríte prednú kapotu 3008 Hybrid4 motora, oči vidia len čisto spaľovací motor, ten elektrický umiestnili technici dozadu na nápravu. Spaľovací motor poháňa prednú nápravu, elektromotor zasa zadnú. Vďaka takémuto jednoduchému riešeniu sa nemusel aplikovať zložitý systém, ktorý by pripájal primárne hnanú nápravu k sekundárnej. Ďalej rozhodne veľkým plusom pre 3008 ako takú, sa stalo lepšie rozloženie hmotnosti na obe nápravy, čím sa zlepšili jazdné vlastnosti a náchylnosť k prirodzenému nedotáčavému šmyku.

Vodič nemusí v praxi rozmýšľať, ktorý zo štyroch možných jazdných režimov je najideálnejší zvoliť na otočnom ovládači v stredovom tuneli. Na výber má Auto, 4WD, Sport a ZEV. Prvé tri netreba opisovať, posledný režim znamená „Zero Emission Vehlice“ , teda ako správne tušíte „Auto na nulové emisie“. Výrobca píše v prospektoch, že na plne nabité batérie sa dá týmto režimom prejsť vzdialenosť 4km do 70km/h. Realita je úplne iná. Maximálne kilometer sa nám podarilo spraviť, pričom sme jazdili do 50km/h.

Peugeot 3008 2.0 HDi Hybrid4

Veľa z vás asi zaujíma ako sa pohon prejavuje v praxi. Prakticky som ho za celý týždňový test nemusel karhať. Pracuje prinajmenšom rovnako dobre ako pohon v Audi Q5 Hybrid. Alebo dokonca v jednej disciplíne lepšie. Nábeh spaľovacieho motoru sa deje vždy maximálne kultivovane a bez akýchkoľvek trhnutí. Horšie to je s automatickou prevodovkou, ktorá akoby strácala na kvalite medzi modernými riešeniami motora a elektromotora. Občas šesťstupňový automat váha aký stupeň zaradiť, kedy podradiť a následne občas vyvolá kopanec do operadiel. Takže tentoraz to nie je o spolupráci motora a elektriny, ale prevodovke. Peugeot si mohol odpustiť páky pod volantom a lá F1, tie ma len rozčuľovali, v tomto type sú absolútne bezúčelné.

Pekne drsne sa rozpíšem o spotrebe. Peugeot patrí medzi tie automobilky, ktoré zvádzajú klientelu na papierové hodnoty spotreby. Dokonca existuje pár jedincov vodičov, ktorí podliezli udávanú hodnotu, ale bežný vodič, ktorý nie je školený jazdiť efektívne a nemá pred sebou uzavretý okruh bez stúpania, či klesania výrobcom udávanú spotrebu dosiahne v normálnom režime jazdy jedine vo sne. Platí to aj k tabuľkovým hodnotám 3008 Hybrid4. Namerané hodnoty v našom redakčnom teste ukázali jasné odstupy od výrobcu, ale nesnažili sme sa k nim úplne približovať. Jazdili sme prevažne normálne na všetkých komunikáciách, rýchlosť nikdy zásadne neprekročila limity na jednotlivých úsekoch a celková výsledná hodnota 6,1l/100km po 1200km nie je vôbec zlá, no oproti sľubovaným kombinovaným štyrom litrom v papieroch je dramaticky vysoká.

Elektromotor oceníte v hustej premávke a v dynamických momentoch, kedy treba vydať z auta maximum, potom budete spokojný s danou kombináciou. V meste, keď jazdíte v zápche, prípadne hľadáte v preplnenom parkovisku miesto, sa do úlohy dostáva elektrina. Určite oceníte aj také momenty, kedy musíte ísť pred domom preparkovať auto, a neuvádza sa zbytočne do práce spaľovací motor, takže sa šetrí jeho životnosť. Nie je nič horšie ako štartovať na niekoľko minút agregát. Navyše vás v plne elektrickej prevádzke prekvapí tichosť elektromotoru. Nepočuť žiadne hvízdanie, ani kvílenie. V podstate, auto neštartujete, ale zapínate.

Hybridy stále nie sú vo svete populárne. Musia si raziť cestu za slávou podobne ako spaľovacie agregáty. Preto nemožno Peugeotu karhať základnú cenu za Hybrid4 začínajúcu na 33 390€. Na druhej strane, zákazník dostane veľmi slušne vybavený model, zistí, za čo si zaplatil. A ešte okrem toho získa sympatie u ekológov, no nie je to pocta?

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový + el. / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1997
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 147 / 3850
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 500 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 191
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9,2
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 4,3 / 3,9 / 4,0
Spotreba počas testu (l/100km): 6,1
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4365 / 1837 / 1628
Batožinový priestor - min./max. (l): 377 / 1341
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1733 / 512

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.