Málokedy sa venujem recenziám úžitkových vozidiel, avšak pri značke Opel robím rád výnimky, keďže som si k nej urobil pozitívny vzťah. Dokonca, nič sa nezmenilo ani po jej zlúčení s koncernom PSA Peugeot Citroën. Vyzerá to tak, že Opel z tejto spolupráce výrazne ťaží a teší sa z úspechov ako v prípade práve zmieňovaného modelu Combo. Mal som s ním už dve stretnutia. Prvýkrát, pri slovenskej premiére a druhýkrát som si vzal domov, na týždenný test, rodinnú verziu Life. Ak vás však zaujíma viac verzia v „plechovom“ vyhotovení, tak ostaňte naďalej na tejto stránke.
Pracant s nemecko-francúzskym rodným listom sa vyrába v dvoch karosárskych dĺžkach, pričom už tá kratšia dokáže poňať do úložného priestoru až dve europalety. Presné rozmery nájdete v technických údajoch pod textom, avšak povedzme si aspoň toľko, že testovaná verzia je Opel Combo Van vo vyhotovení XL, čiže s dlhším rázvorom a uvezie až takmer celú tonu nákladu.
Biele vyhotovenie s oceľovými diskami nevzbudzovali vo mne veľké nadšenie z dizajnu auta, ale presne takto bude vyzerať väčšina objednávok. Nie sú tu potrebné zliatinové disky alebo LED svetlomety. Firmu a podnikateľov budú zaujímať iba úžitkové vlastnosti vozidla a celková schopnosť pracovať v zhoršených podmienkach. Opel Combo Van dokáže ponúknuť skutočne maximum, no treba si zato priplácať.
Pracovné prostredie vodiča je spracované kvalitne a má rozsiate množstvo odkladacích priestorov po kabíne. Hoci sú veľké, ich povrch je šmykľavý a veci ako peňaženka alebo mobilný telefón ľúbia lietať po interiéri alebo narážať do krajov odkladacích priestorov. Vyriešil by to veľký box medzi sedadlami vodiča a spolujazdca, ktorý bol v testovanej verzii Combo Life. Dostanete ho aj v Combo Van v konfigurácii s elektronickou ručnou brzdou. Ak budete chcieť využívať auto na občasné nákupy vedzte, že treba nato myslieť ešte pred objednaním konkrétneho modelu.
V testovanom modeli totiž neboli žiadne nápady na fixné uloženie menších tašiek s nákupom alebo kufrík s náradím. Jediná možnosť bola úložný priestor, kde veci, bez zaistenia, behali po celej podlahe. Combo Van pritom ponúka množstvo vychytávok ako sklopenie sedadla spolujazdca, schránku pod sedadlom alebo odnímateľnú časť steny oddeľujúcej kabínu od úložného priestoru na prevoz dlhých predmetov. Dokonca, z Comba Van môžete mať aj „kabriolet“, pretože zadný panel strechy je výklopný do uhla 40 stupňov. Samozrejme, všetky tieto prvky sú väčšinou za príplatok. V štandarde počítajte so spomínanými odkladacími priestormi a niekoľkými vešiakmi.
Samostatnú kapitolu auta tvorí druhá podstatná časť karosérie, určená na prevoz tovaru. V štandardnom prevedení viete nakladať cez pravé posuvné dvere alebo krídlové dvere vzadu. Za príplatok možno doobjednať aj ľavé posuvné dvere. Combo Van XL pojme dve europalety ako nič a ešte ostane priestor na menší tovar. Podlaha je v základe plechová a za príplatok 200€ ju dostanete drevenú alebo plastovú. Maximálne zaťaženie indikuje váhový senzor, no ale aj ten je za príplatok a nemal ho ani testovaný kúsok. Môže to byť užitočná vecička, ktorá usporí stovky eur na pokutách.
Pod kapotu sú na výber dva naftové motory a jeden benzínový. Z bohatej ponuky mi bol priradený štvorvalec 1.6 CDTI s výkonom 73 kW. Spoločnosť mu robila päťstupňová manuálna prevodovka. Nedajte sa oklamať objemom motora. Aj tento agregát pochádza z koncernu PSA, rovnako ako prevodovka. To však nie je nevýhoda, nakoľko tento starší štvorvalec si vyslúžil množstvo pochvál za kultivovaný chod, dynamiku a nízku spotrebu. V úžitkovom aute sa taktiež dobre osvedčil. Žiaľ, kvôli najnovším požiadavkám na emisné limity sa predáva už len do konca roka a na oficiálnej stránke Opel ho nenájdete.
Štvorvalec tichučko rapoce pod prednou kapotou a neotravuje príliš uši vodiča. Statočne ťahá vpred v nenaloženom stave a odvďačuje sa aj slušnou spotrebou, ktorá sa držala do siedmich litrov. Nemal som šancu otestovať motor v plnom zaťažení, ale vzhľadom na dlhšie prevody predpokladám, že ho bude treba nechávať vo vyšších otáčkach. V nezaťaženom stave sa rád poberie aj za hranicu diaľničného maxima.
Stavba podvozka sa podmanila väčšine trafeným výtlkom na cestách, pričom ani úložná časť priestoru nevydávala nadmerné pazvuky. S Combom Van som si pokojne mohol dovoliť vojsť do zákruty svižnejšie bez toho, aby sa mi výrazne stiahla zadnica. Karoséria vykazuje iba bežné náklony a keď už je auto v zákrute naklonené, drží si stopu. Zadná náprava nebola nervózna ani za nezaťaženého stavu.
Opel Combo Van hodnotím vo veľa smeroch veľmi kladne. V základnej výbave však poskytne iba ozaj potrebné prvky, ktoré sú nariadené Európskou Úniou alebo úplne štandardné. Za všetko ostatné si treba priplácať. Opel tvrdí, že z Comba Van je prémiová dodávka. Ja tvrdím, že sa ňou môže stať, ak si zákazník navolí všetky prvky výbavy v opcii. To už však bude mať aj prémiovú cenu. V každom prípade, aj v základnom vyhotovení poskytne kvalitu spracovania a výborný, úsporný agregát. Combo Van je skutočne tá najlepšia voľba medzi konkurenciou.