Ak ste čítali moje prvé pocity z testu Nissanu X-Trail, potom viete už, že tento model po svojej generačnej zmene dostal novú vizuálnu DNA veľmi podobnú práve menšiemu Qashqaiu. Okrem dizajnu tu máme tiež totožné motory a podvozkovú platformu. Vzhľadom k spomenutým faktom a ďalším iným, si vyslúžil u mňa X-Trail prezývku „Qashqai XXL“. Iba v krátkosti si prejdem interiér a potom sa rovno vrhnem na jazdu.

[adsense]

Do kabíny som s vami zavítal po druhýkrát iba preto, lebo práve tu môžete pocítiť jeden z najpodstatnejších rozdielov medzi menším a väčším SUV v ponuke Nissanu. Kým sedenie v Qashqaii pripomína vyvýšené kombi, tak X-Trail poskytuje skutočné sedenie na úrovni väčších SUV. Interiér disponuje vzdušným priestorom, ktorý v plnom meradle pocítia piati pasažieri.

Nissan X-Trail 1.6 dCi 2WD XTronic

My sme testovali sedemmiestnu verziu, takže môžem aj kritizovať. Nekupujte si posledný rad sedadiel za príplatok. V prvom rade stojí nemalý peniaz. V závislosti od výbavy vysolíte za dve núdzové sedačky 1000€ až 1600€. Druhý dôvod, prečo neinvestovať do tretieho radu sedadiel tkvie v znížení základného objemu batožinového priestoru z 550l na 440l a tretí dôvod, ten najdôležitejší, sedačky nevyužijete. Tam sa horko-ťažko posadia deti, nieto normálna dospelá osoba.

Výbavou a odkladacími priestormi sú si Qashqai aj X-Trail v podstate podobní. X-Trail však ponúka iba tri úrovne výbavy a menej kombinácií motora s pohonom a prevodovkou. Naftu zastupuje len nami skúšaný diesel dCi 130 dodávaný z Renaultu. Máte tri možnosti ako si ho vyskladať. Buď ako prednohrab s manuálom dostupný vo všetkých troch úrovniach výbavy, potom ako prednohrab s automatickou prevodovkou Xtronic (náš prípad), prípadne ako štvorkolka s manuálom (tú sme už prevetrali). Posledné dve konfigurácie dostanete od strednej úrovni výbavy. Benzín zastupuje len turbomotor DIG-T 160 s manuálom. Žiadne iné varianty na Slovensku nekúpite.

Nissan X-Trail 1.6 dCi 2WD XTronic

Popravde, podľa mňa je kameňom úrazu ponuky X-Trialu práve nami skúšaná verzia. Neviem si predstaviť, komu bude dobré veľké SUV s automatickou prevodovkou a bez opcie náhonu všetkých štyroch kolies? Chápem, že niektorí neradi radia prevodové stupne a nechávajú to na automatiku, no z praktického hľadiska mi okrem komfortu neposkytne toto auto nič viac. Žiadnu podporu v teréne ani na klzkej vozovke. A to je pri voľbe väčšieho SUV priorita kúpy. Tu víťazí komfort nad bezpečnosťou. Budiš, poďme si to v praxi ukázať.

Moje prvé rozbehy z importu Nissan prezrádzajú, že bezstupňová prevodovka Xtronic nastolí počas celého testu príjemné pocity. Bez namáhavá jazda mestom a mimo neho postačí na otáčky do 1700 za minútu. V tomto režime sa za volantom cítite uvoľnene, užívate si pohodu a nevnímate poriadne okolie. Opačné dojmy získate po dupnutí na podlahu plynového pedálu.

Nissan X-Trail 1.6 dCi 2WD XTronic

Za mestom som sa s X-Trailom zoznamoval na kľukatých okreskách. Najlepšie tu preveríte spoluprácu prevodovky a motora. Čakáte vysávačový monotónny zvuk? Dostavuje sa iba počas bežnej akcelerácie na dosiahnutie rýchlosti. Motor si trošku zavrndží, ale uši vám z toho neodpadnú. Plný plyn prevodovka kamufluje a chová sa ako klasická automatická prevodovka s predvolenými siedmimi stupňami, otáčky stúpajú postupne až na 4500. Na diaľnici za povoleného limitu točí motor 2500, a jeho zvuková kulisa sa dostavuje aj do kabíny viac, než by bola vítaná.

Existujú minimálne tri dôvody, prečo je X-Trail dostupný v kombinácii s prevodovkou Xtronic iba ako predokolka. Motor dCi 130 rozhýbe celé auto s manuálom a pohonom všetkých štyroch kolies veľmi slušne, no pri prevodovke Xtronic treba čakať, kým turbo začne pracovať. To znamená, že X-Trail z pokoja nevystrelí ani po zošliapnutí pedálu na podlahu. V určitých prípadoch ma takéto ležérne správanie auta hnevalo. Napríklad výjazdy z vedľajšej cesty na hlavnú si za hustej premávky treba lepšie prepočítavať, ak nechcete pocítiť bočný náraz z druhého auta na hlavnej ceste.

Nissan X-Trail 1.6 dCi 2WD XTronic

Okrem horšej dynamiky by štvorkolka zvýšila priemernú spotrebu ešte viac, než prednohrab. Môj dosiahnutý priemer 7,6 litra nafty na 100 km je podstatne vyšší ako počas prvého testu, presne o 1,1 litra nafty. Pritom som s autom nejazdil extrémne iným spôsobom. Nie je to zlá hodnota, ale keď som raz zvyknutý, že to ide v iných SUV aj za menej, potom X-Trail stráca body.

No a potom je tu ešte samotná cena. Automat je možné zaobstarať si až od druhého stupňa výbavy, čo je o 5100€ viac ako dáte za ten istý motor s manuálom. Koľko by to bolo v prípade štvorkolky, môžem iba hádať. Dostávam sa k záveru testu.

Nissan X-Trail 1.6 dCi 2WD XTronic

Nissan X-Trial je ako väčšie SUV do rodiny veľmi vhodný kandidát, no neponúka veľa logických konfigurácií. Ja by som si kúpil toto auto asi len s manuálnou prevodovkou hnané na všetky štyri kolesá. Stojí rovnako veľa ako s automatom, no je živšie, menej spapá nafty, má totožnú základnú výbavu a navyše sa s ním nemusím báť vyraziť na hory.

[adsense]

Prevodovke Xtronic nemám čo vytknúť, no mohla by sa dodávať aj v základnom stupni výbavy alebo v kombinácii s pohonom 4WD. Naša testovaná konfigurácia nenájde veľa zákazníkov, nakoľko X-Trail ponúkne v takomto zložení iba komfort. Keby som sa vzdal vzdušnejšieho interiéru, môžem si kúpiť Qashqai s danou prevodovkou a dostanem v podstate to isté, akurát za menší peniaz.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 96 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 320 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: CVT
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 11,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,8 / 4,7 / 5,1
Spotreba počas testu (l/100km): 7,6
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4640 / 1820 / 1710
Batožinový priestor - min./max. (l): 135 / 550 / 1982
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1595 / 470

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.