Na trhu je stále len druhá generácia od roku 2014. Nadviazala na úspech prvej, z ktorej sa predalo vyše dvoch miliónov kusov. Qashqai bol vlastne jedným z prvých modelov radených do kategórie crossover. Postupom času a hlavne s príchodom druhej generácie, mu sluší viac status „menšie SUV“. Za svoju existenciu prešlo, druhýkrát, miernou retušou exteriéru. Tá sa dotkla hlavne prednej časti vozidla, kde teraz dominujú svetlomety s adaptívnou LED technológiou a novo tvarovanými dielmi masky. Ostatné prvky na karosérii, okrem tmavších zadných svetlometov, sú pre oko bežného diváka identické s modelom pred faceliftom.
Veľa iných slov nepadne na spracovanie interiéru, od posledného stretnutia. Palubná doska totiž neprešla žiadnou vizuálnou obmenou, čo je troška škoda, pretože sa na nej začína podpisovať vek. Máličko inovatívnejší dojem získate aspoň z nového trojramenného volantu a aktualizovania multimediálneho systému s dotykovou obrazovkou. Pri redakčných testoch Nissanov sa stali moje slová k ovládaniu obrazovky čistým klišé. To znamená, slabá grafika, odozva na dotyky a malé ikony. Tu však končím s maličkými negatívami.
Japonci sú skrátka konzervatívny národ, čo sa užívania auta týka a možno si aj preto tak nepotrpia na detailoch ako Európania. Pre nich je dôležitá viac funkčnosť a kvalita, než vizuálna stránka a nejaké impulzné tlačidlá na elektrické okná všetkých dverí. No aj tu už postupne ustupujú v prospech zákazníka a tak Qashqai, prvýkrát, sťahuje všetky okná impulzne. A komplexný dojem z interiéru? Sedí sa tu výborne, či vpredu alebo vzadu. Nechýbajú tu bezpečnostné a asistenčné systémy ako radarový tempomat, udržiavanie v jazdných pruhoch a pod. Celkovo som sa cítil za volantom príjemne. Vôbec sa nečudujem jeho vysokým predajom v Európe!
Test by bol uzavretý, ak by sa neudiali podstatné zmeny v ponuke motorov pod kapotou. Keďže EÚ stále stanovuje prísnejšie normy na emisie motorov, automobilky museli reagovať. Qashqai tak prišiel hneď o dva benzínové motory 1.2 DIG-T a 1.6 DIG-T. Oba motory nahrádza jeden - 1.3 DIG-T..... Počkám, kým to rozdýchate a potom sa pustím do opisu nového agregátu.
Áno, japonské najpredávanejšie SUV disponuje, skutočne, so štvorvalcovým turbomotorom o objeme 1,33 litra, avšak v dvoch výkonových naladeniach 103 kW a 118 KW. Rodný list je francúzsko-nemecko-japonský, pretože sa na vývoji podieľali automobilky Renault, Mercedes a Nissan. Čo myslíte? Mohol z toho vzniknúť prepadák? Nebudem vás napínať, ale ak sa pre tento motor rozhodnete a prestanete riešiť objem, tak vám garantujem, že je to aktuálne najlepší motor v objemovej triede. Minimálne v Qashqaii sa osvedčil na jednotku.
V testovanom exemplári sa nachádzala výkonnejšia verzia spriahnutá s automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Výkon sa prenáša iba na predné kolesá, zato však veľmi citlivo. Štvorvalec má príjemne kultivovaný prejav aj po studenom štarte. Moje sympatie si získal vďaka citlivému dávkovaniu výkonu už od spodných otáčok. Veď aj pod hranicou 2000 ot./min. sa veľmi rád zbiera. Vašu chrbticu tlačí do operadiel dvojakým spôsobom. Plynulo alebo silno. Záleží od stlačenia plynového pedálu. Rozhodne sa nebojí diaľnic a keď si nedáte pozor, dostane vás ľahko do nepríjemností s policajnými hliadkami.
Ďalšou významnou charakteristikou opisovaného motora je fakt, že aj napriek inštalácii filtra pevných častíc, nie je hluchý na zatlačenie plynového pedálu. Tu dosť pomáha dvojspojková prevodovka, ktorá v 99 % koná v prospech vodiča. Motor pritom rád príjemne hučí až po obmedzovač, ktorý sa nachádza niekde za hranicou 6000 ot./min. Všetky tieto pozitíva viedli iba k jednému negatívu. Ak budete stále hnať motor do otáčok, pretože k tomu navádza, tak sa pripravte aj na dvojciferný údaj na palubnom počítači z priemernej spotreby paliva. Tak však jazdíme radi my – novinári. Ak som sa vžil do role bežného užívateľa auta, apetít sa ustálil na hodnote 7,2 litra na 100 km.
Takmer štvorročný odskok od posledného testu tohto SUV zapríčinil, že som takmer zabudol na jazdné vlastnosti. Pri facelifte vraj prišlo aj na drobné zmeny naladenia riadenia a tlmenia. Neviem, či tomu tak v skutočnosti je. Qashqai ma presvedčil, že ak by som sa mal pre neho rozhodnúť, určite by dostal iné obutie. Nízkoprofilové gumy s peknými diskami dehonestujú komfort po prejazde niektorých priečnych nerovností na cestách. Zato riadenie je nastavené vodičsky ideálne, teda ani príliš citlivé ani príliš ťažkopádne.
Zhrnutie. Má za sebou 5 rokov existencie, no na exteriérovej vizáži to moc nebadať. Interiér starne, ale disponuje všetkým potrebným a cítite sa v ňom komfortne. Za motor všetky palce hore! Akurát ten podvozok. Na ňom sa dá ešte čo-to vylepšiť.