Prvé elektrické vozidlá označené ako MINI E boli vyrobené ešte v roku 2008 v limitovanom počte 600 kusov. Jazdili na nich vybraní zákazníci automobilky, aby zbierala cenné dáta z reálnych jázd. Po deviatich rokoch prišlo na scénu prvé sériovo vyrábané MINI Cooper Countryman S E ALL4. Písomné spojenie názvu prezrádza, aká pohonná sústava sa v tomto modeli nachádza. V nasledujúcich riadkoch sa dočítate všetko podstatné, pretože som ho na vlastnej koži vyskúšal.

MINI Cooper S E Countryman ALL4

Countryman zažil debut v Európe, na autosalóne v Ženeve, a prekvapil svojou veľkosťou. Druhá generácia totiž narástla o nezanedbateľných 20 centimetrov (!) do dĺžky a tri centimetre do šírky. Vo výške sa extrémne zmeny neudiali. Nárast rozmerov umožnila nová modulárna platforma UKL, na ktorej stoja aj modely BMW 2 Active Tourer.

Z dizajnového hľadiska je Countryman iba akousi evolučnou odrodou predchodcu. Testovaný Plug-in hybrid nie je dramaticky odlíšený od ostatných motorizácií Countrymanu, ktoré spaľujú iba fosílne palivá. Imidžový fešák dobíjateľný na elektriku má navyše len odklopné veko na nabíjanie v ľavom prednom blatníku a zopár zelených „éčok“ po karosérii, vrátane zeleného „S“ v maske chladiča.

MINI Cooper S E Countryman ALL4

Z interiérov modelov MINI bývam vždy unesený. Podľa mňa, nijaký iný výrobca štýlových vozidiel sa nevie na detailoch svojho diela tak krásne podpísať ako MINI. Vládne tu luxus v podobe kože, mäkčených plastov, velúrových koberčekov, či kovových doplnkov. Prístrojový panel presťahoval k sebe rýchlomer a vedľa neho sa nachádza otáčkomer. V prípade Plug-in hybridu je miesto otáčkomeru akýsi ukazovateľ výkonu a rekuperácie energie.

Dobrodružný Countryman obsahuje hádam všetku výbavu prémiových vozidiel. Od adaptívneho tempomatu s autonómnym brzdením, cez kvalitný multimediálny systém ovládaný dotykom aj podobným tlačidlom ako iDrive, po mnohofarebné podsvietenie celého interiéru. Atmosféra na palube je vždy pozitívna a komfortná. Vodič má možnosť priplatiť si za športové predné sedadlá. Sedelo sa mi v nich výborne a poskytovali dostatočnú bočnú oporu pri prejazde zákrutami.

MINI Cooper S E Countryman ALL4

Teším sa tiež z odkladacích priestorov. Výrobcu konečne osvietilo v tomto smere, keďže darovalo Countrymanu niekoľko slušne tvarovaných schránok a priehlbín na odloženie drobností. S Octaviou sa to síce nedá porovnávať, ale v imidžovom aute každé praktické riešenie poteší. Kufor dokonca obsahuje falošné dno, upínacie oká a 12V zásuvku. Vychytávkou je odklopná lavička Picnic Bench.

Mimoriadny nárast rozmerov sa odrazil na priedušnosti celého interiéru, ktorý teraz možno prirovnať ku crossoverom nižšej strednej triedy. Viac miesta je na zadnej lavici. V závislosti od potreby sa dá posúvať v rozmedzí 13 centimetrov a prestavovať na nej sklon operadla. Hybrid má trošku zmenšený kufor kvôli elektromotoru a batériám uloženým vzadu pri náprave. Základný objem 405 litrov vôbec nie je málo. Klasická verzia má k dobru ešte o 45 litrov viac. Cestovanie vo štvorici na dlhšie trasy tak už nie je žiadny veľký horor.

MINI Cooper S E Countryman ALL4

Plug-in hybrid Countryman prebral pohonnú sústavu z BMW 225xe Active Tourer. To znamená, že pod prednou kapotou pracuje primárne radový trojvalcový benzínový turbomotor o objeme 1,5 litra  a výkone 100 kW s technológiou Twin Power. Sekundárny elektromotor uložený pod zadnými sedadlami dodáva ešte ďalších 65 kW. Kým benzín poháňa prednú nápravu, elektromotor zadnú. Countryman tak vie, za určitých okolností, hrabať na všetky štyri kolesá. Sila sa na ne prenáša cez automatickú šesťstupňovú prevodovku.

Po naštartovaní sa ako prvý k slovu dostáva vždy elektromotor. Následne, podľa preferencií vodiča a dobitia batérií, sa spúšťa spaľovací motor. Motory vedia pracovať v troch režimoch a prepínajú sa tlačidlom eDrive zabudovanom v stredovej konzole. Rovnakú schému som testoval už v BMW 330e.

MINI Cooper S E Countryman ALL4

Prvý režim, Auto eDrive, pracuje, po vybití batérií, hlavne s benzínovým motorom. Batérie sa dobíjajú iba rekuperáciou pri brzdení. Najväčšiu porciu kilometrov som najazdil práve v tomto móde. Hnacia sústava o sebe nedávala skoro vôbec vedieť, pri bežnom tempe jazdy. Motor sa vypínal pod hranicou 20 km/h počas brzdenia, a zhruba od rovnakej rýchlosti sa zasa aktivoval. Keď sú batérie plne nabité, auto jazdí  prevažne na elektrinu do rýchlosti 80 km/h. Dosahuje sa tak najnižšia kombinovaná spotreba. Za istých okolností, vraj tak bude potrebovať MINI Cooper Countryman S E ALL4 iba 2,1 litra benzínu na 100 kilometrov.

Max eDrive zmení MINI na klasický elektroautomobil, nakoľko pracuje iba sám elektromotor a to až do rýchlosti 125 km/h. Tento režim má potenciál iba ak sú batérie dobité na maximum. Vtedy vie Countryman prejsť až 40 kilometrov bez emisií, čo sa hodí na krátke jazdy v meste. Samozrejme, pri využití maximálnej rýchlosti na elektrinu, rapídne klesá dojazd.

MINI Cooper S E Countryman ALL4

No a tretí mód Save Battery, mi osobne nepríde ako ekologický. Pokiaľ totiž nie sú batérie dostatočne dobité, spaľovací motor ich dobíja počas jazdy a spotreba tak rastie. Naopak, ak sú dobité aspoň cca do polovice, vodič si môže elektrickú energiu ponechať až v prípade nutnosti a jazdiť iba čisto na benzín. Spotreba sa pohybovala medzi 7 až 9 litrami paliva, podľa toho, či trojvalec poháňal iba auto, alebo aj dobíjal batérie. Zo skromnej 36 litrovej nádrže rýchlo ubúdal benzín.

Prémiové auto zaručuje vždy zachovanie komfortu jazdy a týka sa to i samotného štýlového Countrymanu. Malý agregát pracuje s prevodovkou tichučko a plynulo. Netreba sa báť žiadnych extrémnych trhnutí počas radenia. Mne však prekážal výkon. Výrobca síce udáva spoločný výkon dvoch motorov až 165 kW, ale nie je to vždy cítiť, pokiaľ nie sú poriadne nabité batérie. Zažil som samotnú prácu spaľovacieho motora a vtedy Countrymanu neprináležalo označenie „S“. Skrátka, zniesol by viac koní pod kapotou.

MINI Cooper S E Countryman ALL4

Úplne z iného cesta je postavený podvozok. Hoci sa jedná o najväčšie MINI všetkých čias, charakteristika pruženia stále garantuje tie najlepšie jazdné vlastnosti. S príplatkovým adaptívnym pružením máte v režime „Sport“ hotovú motokáru a v režime „Comfort“ o niečo mäkšie klasické MINI. Dobrodružný Countryman si však netyká s nerovnosťami a to v akomkoľvek nastavení jazdy. Vždy si hopsá, naskakuje a posádka to cíti. No, ale na druhej strane, to neskutočné izolovanie a tuhosť karosérie... z toho som bol opäť unesený.

Veľké MINI mi opäť raz v praxi ukázalo, ako veľmi vie byť šoférsky zábavné. Akákoľvek zákruta a akýkoľvek horizont zvládne v šialenej rýchlosti perfektne. Poradí si s nástrahami a vyčaruje úsmev na tvári. Len zvyšná posádka nebude mať také dobré pocity. Pasažieri mi z jednej takej predvádzacej jazdy vychádzali zelení v tvári a chytali sa za brucho.

MINI Cooper S E Countryman ALL4

MINI Cooper S E Countryman ALL4 je demonštráciou vyspelých technológií. Vďaka väčším rozmerom je teraz praktickejšie, vďaka elektrike ekologickejšie a vďaka podvozku stále na vrchole svojho vlastného segmentu. O cene a príplatkoch sa však radšej nebavme. Vtedy akosi klesalo nadšenie mojich známych, ktorým som ho stihol ukázať. Hold, toto auto nie je pre každého.

Cenník MINI Countryman

Technické údaje MINI Countryman

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.