Väčší motor bez turba

Fanúšikovia legendárneho roadstera Mazda MX-5 Miata sa dočkali výbornej správy. Japonská automobilka plánuje pre nasledujúcu generáciu väčší motor. Podľa najnovších informácií bude nasledovník súčasného modelu ND, ktorý je na trhu už desať rokov, vybavený atmosféricky plneným štvorvalcom s objemom 2,5 litra.

Ryuichi Umeshita, technický riaditeľ Mazdy, potvrdil, že nový motor označený ako Skyactiv-Z bude "ideálny spaľovací motor". Hoci konkrétne výkonové parametre neboli zverejnené, Umeshita naznačil, že "výkon bude veľmi dobrý a spotreba paliva tiež veľmi dobrá". Súčasná najvýkonnejšia verzia Miaty ponúka 181 koní, zatiaľ čo špeciálna japonská edícia 12R dosahuje 197 koní.

Motor 2.0 Skyactiv-G v súčasnej generácií Mazdy MX-5 - Zdroj: mad4wheels.com
Zachovaná filozofia: ľahký roadster s manuálom

Dobrou správou pre puristov je, že automobilka nemá v pláne prejsť na motor s turbom. Zachovaná zostane aj manuálna prevodovka, čo je skvelá správa pre nadšencov. Mazda zjavne dobre pozná svoju cieľovú skupinu a vie, že správny pocit z jazdy je pre majiteľov Miaty kľúčový.

Masashi Nakayama, generálny manažér dizajnového oddelenia, uviedol, že cieľom je dokonca znížiť hmotnosť vozidla pod 1000 kilogramov. Rozmery zostanú kompaktné, dĺžka neprekročí 4 metre, čo naznačuje, že nový model si zachová približne rovnaké proporcie ako súčasná generácia.

Súčasná generácia Mazdy MX-5 - Zdroj: Mazda

Budúcnosť a otázka elektrifikácie

Čo sa týka elektrifikácie, Mazda zvažuje aj čisto elektrický variant, priznáva však, že by bol ťažší ako benzínová verzia. Pravdepodobnejším scenárom je implementácia miernej hybridnej technológie s 48-voltovým systémom, ktorá by priniesla len minimálne zvýšenie hmotnosti.

Na uvedenie novej generácie MX-5 si však budeme musieť ešte počkať. Súčasný model ND3 prišiel na trh len v roku 2024 a pravdepodobne zostane v ponuke ešte niekoľko rokov. Prvé vozidlo s motorom Skyactiv-Z plánuje Mazda uviesť koncom roka 2027, pričom pôjde o hybridnú verziu modelu CX-5. Nový štvorvalec je vyvíjaný tak, aby spĺňal emisné normy Euro 7 v Európe a štandardy LEV IV a Tier 4 v Severnej Amerike.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.