Letenky sa pohybujú v rozmedzí 100 - 130 € s nízkonákladovou leteckou spoločnosťou Ryanair a let trvá len dve hodiny. Autom sa do Marseille dostanete najrýchlejšie cez Taliansko, čo je minimálne 1500 km alebo môžete použiť alternatívu cez Švajčiarsko, či Nemecko. Každopádne, všetkými možnosťami to zaberie minimálne 20 hodín bez spánku, takže si treba vyčleniť dva dni jazdy.

Bazilika Notre-Dame de la Garde
Marseille, druhé najväčšie mesto Francúzska, je fascinujúcim miestom s bohatou históriou. Založené bolo Grékmi okolo roku 600 pred naším letopočtom a slúžilo ako dôležitý obchodný prístav. V minulosti bolo známe svojou vzbúreneckou povahou a dôležitú úlohu zohrávalo v revolučných hnutiach. Dnes je Marseille kultúrnym a ekonomickým centrom, ktoré láka turistov svojou rozmanitosťou a stredomorským šarmom.

Moje objavovanie mesta som spojil s návštevou miest, kde sa natáčali scény z francúzskej komédie "Taxi", ktorej som veľkým fanúšikom. Bolo epické stáť na týchto miestach a predstavovať si, ako Peugeot 406 prechádzal ulicami Marseille. Ak tu budete jazdiť autom, pripravte sa, že krv ostrieľaného taxikára Daniela drieme v každom marseillskom vodičovi. Jazdia tu rovnako šialene. To ma inšpirovalo pozrieť si večer na hoteli aspoň jednu časť filmu. Natáčanie "Taxi" prebiehalo hlavne v Marseille kvôli jeho dynamickému prostrediu a rozmanitým lokalitám, ktoré poskytovali ideálne kulisy pre akčné scény.

Jedna z lokalít, kde sa natáčali scény z filmu Taxi
Aj keď som dlhodobo šťastný a zadaný muž, musel som uznať, že Marseille je ideálnym miestom pre slobodných. Mesto je plné žien z rôznych kútov sveta, väčšina z nich je vysmiata od ucha k uchu. To, čo majú oblečené pri prechádzkach popri pláži sa ťažko dá nazvať slušným oblečením a zrejme toto mesto trpí v obchodoch na nedostatok podprseniek. Dobrý nápad, založiť si tu nejaký módny obchod s týmto tovarom. Miestna legenda hovorí (mladý chlap v pripitom stave, s ktorým som sa dal do krátkej reči v jednom bare), že muži odtiaľto často odchádzajú zadaní alebo aspoň so „suvenírom“.

Ja som sa však, ako správny turista a šťastne zadaný chlap, sústredil na prezeranie pamiatok a objavovanie všetkých možností mesta. Príjemne ma prekvapila cena celodenného lístka na mestskú dopravu, ktorá bola len 5 €. Táto cena platí do všetkých druhov mestskej dopravy a celého mesta.  Takže, nafotiť si hlavné pamiatky sa stáva veľmi jednoduché a rýchle. Autom to v meste moc neskúšajte, pretože okrem šialených šoférov sa treba obrniť trpezlivosťou v nekonečných dopravných zápchach.

Starý prístav
Autobusovou linkou som si to zamieril najprv do starého prístavu, ktorý bol v minulosti dôležitým obchodným centrom. História prístavu sa datuje od antických čias a dnes slúži ako obľúbené miesto pre turistov a miestnych obyvateľov. Ponúka množstvo kaviarní a reštaurácií. Z ich terás sa dá obdivovať lode a jachty rôznych veľkostí a cenových kategórií. Toto miesto taktiež slúžilo na niekoľko scén z filmu Taxi, no Daniel mal počas môjho pobytu v Marseille voľno.

Zo starého prístavu som úspešne prežil divokú jazdu v kompaktnom autobuse, ktorého šofér musel byť vodič Ernie z toho anglického autobusu vo filme Harry Potter a Väzeň z Azkabanu. Divoká jazda končila na vrchole kopca pri bazilike Notre-Dame de la Garde. Keď som si bol istý, že môj žalúdok nevyvráti symbolické raňajky z apartmánu, v ktorom som býval, začal som si postupne prezerať tento stavebný skvost. Stavba prebiehala v rokoch 1852-1864. V minulosti bazilika slúžila ako strážna veža a dnes ponúka nádherné panoramatické výhľady na celé mesto pre turistov, pričom za vstup neplatíte ani cent. Vychutnať si viete posed pod bazilikou v malom stromovom poraste.

Výhľad na Marseille z baziliky
Pre úsporu času som sa s rovnakým „Rytierskym autobusom “ (tak sa volal v Harry Potterovi) nechal „vykopnúť“ opäť v prístave. Kúsok od tohto miesta je moderné múzeu Musée des Civilizations de l'Europe et de la Méditerranée. Toto múzeum je veľké a ponúka množstvo exponátov, ktoré symbolizujú kultúrnu rozmanitosť Stredomoria. Ak vás exponáty nebudú zaujímať, dá sa tu vychutnať krásny výhľad na veľký prístav. Rovnako dobre a nezabudnuteľne si vychutnáte aj známu bublinkovú sladenú čiernu tekutinu v sklenenej 0,33l fľaštičke za 9 €. Táto cena je nastavená tak vysoko asi skrz bezplatný vstup do múzea. 

Z múzea vedie do historického centra mesta úzky mostík, pod ktorým sa tiež natáčala scéna prvej časti "Taxi". Centrum Marseille je fantastické. Rozsiahlé a plné schodísk, čo môže byť náročné pre hendikepované osoby. Určite by ste mali navštíviť Eglise Saint Laurent, románsky kostol postavený v 12. storočí, ktorý je známy svojou jednoduchosťou, ale pôsobivou architektúrou. Urobte si tu povinnú foto a postupujte hlbšie do mesta.

Pohľad z Musée des Civilizations de l'Europe et de la Méditerranée
Nemali by ste vynechať ani Vieille Charité, historickú budovu, ktorá slúžila ako nemocnica a dnes je múzeom. Postavená bola v rokoch 1671-1749 a návštevníkov púta svojimi výstavami, napríklad egyptských exponátov, ktoré tam boli vystavené počas mojej návštevy. Opäť tu bol vstup grátis, čo som začínal podozrievať. Mal som iba šťastie, že v daný víkend bolo v Marseille nejaké DOD alebo to tu majú tak po celý rok?
Schody v historickom centre mesta s modernými hieroglyfmi
Na záver dňa si nechajte katedrálu Cathédrale La Major, postavenú v románsko-byzantskom štýle v rokoch 1852-1896. Katedrála je výnimočná svojím impozantným exteriérom a priestranným interiérom, ktorý ponúka útočisko pred silným slnkom. To oceníte v horúcich dňoch a nebude sa vám chcieť z nej vyjsť naspäť. Slúžila ako miesto náboženských obradov a dnes sa v nej konajú rôzne kultúrne podujatia. Pred katedrálou sa rozprestiera obrovská plocha, kde sa často organizujú verejné akcie.
Cathédrale La Major
Večer som si vychutnal príjemnú prechádzku na pláži, kde sa mladí ľudia spontánne bavili pri hudbe, popíjaní drinkov a tancovali. Táto atmosféra dokonale uzavrela môj víkend v Marseille, plný histórie a  kultúry.

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.