V roku 2005, keď sa o vládnutie v kategórii luxusných limuzín hádali Mercedes, BMW a Audi s eleganciou ruského parlamentu, prišiel Lexus s modelom LS 430. Nenápadný, no technologicky premyslený, dôsledný a ticho sebavedomý – ako hosť, ktorý síce príde potichu, ale všetci si ho zapamätajú.

Táto vlajková loď od Lexusu nebola len pokusom ukázať, že aj Toyota vie spraviť „veľké auto s chrómom“. Nie – LS 430 bol systematický útok na všetko, čo nemecká prémiová scéna považovala za svoj monopol: komfort, technológie, dôstojnosť. A ak ste si mysleli, že Japonci vedia len spoľahlivo variť ryžu, tak ste sa v tomto aute dočkali luxusného kultúrneho šoku.

Lexus LS 430 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Dizajn, ktorý nechce vrieskať – len jemne naznačuje, že vie

Na prvý pohľad možno LS 430 nevyzerá ako auto, ktoré by ste si povesili na plagát. Ale to bol zámer. Lexus si nepotreboval niečo dokazovať výstrednými líniami – namiesto toho sa sústredil na detail. Na dokonale spasované diely karosérie, na to, ako sa dvere zatvárajú tlmeným „puf“, nie plechovým "klonk", a na to, že auto vyzerá aj po rokoch ako reprezentant, čo pozná noblesu.

Lexus LS 430 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Komfort, ktorý pozná slovo "extrém"

Lexus LS 430 bol majstrom tichej kabíny. Tak tichej, že ste začali premýšľať, či vôbec auto naštartovalo. V interiéri ste nenašli športový výraz ani tvrdý plast – len drevo, kožu a vankúšovú mäkkosť, akú nemecká konkurencia v tom čase ešte len ladila.

Vzduchový podvozok? Samozrejme. Masážne sedačky? Áno. Telefónny modul, CD menič a volant s pamäťou? Nech sa páči. Lexus LS 430 bol skôr hotel na kolesách, než len „preprava“. A zároveň vám nikdy nedal pocítiť, že by sa v niečom šponoval nad svoje možnosti.

Lexus LS 430 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Technika, ktorá fungovala. Bodka.

Zatiaľ čo konkurenti experimentovali s elektro-hydraulikou, iDrive systémami a nadmerne komplikovanými riešeniami, Lexus to zobral po svojom. Všetko fungovalo precízne a s chirurgickou presnosťou. Pod kapotou pracoval tichý a hladký 4.3-litrový osemvalec, ktorý nerobil zbytočný randál, ale keď ste potrebovali, vedel uzemniť okolie.

V kombinácii s 5-stupňovým automatom a zadným náhonom to celé pôsobilo ako švajčiarske hodinky s japonskou dušou. A keď sme pri spoľahlivosti – LS 430 bol typ auta, ktoré vás neučilo mená automechanikov naspamäť, ale nechalo vás v pokoji žiť.

Lexus LS 430 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Realita dnešných dní

Dnes, o takmer dve dekády neskôr, má Lexus LS 430 to, čo by mnohé moderné autá chceli: dôstojnosť, funkčnosť a eleganciu, ktorá nestarne. Nerieši elektromobilitu, softvérové chyby, mrznutie virtual kokpitu a ani trblietavé ambientné osvetlenie. Rieši komfort, spoľahlivosť a tichú autoritu, ktorú buď cítite, alebo nie.

Nie, Lexus LS 430 nebol revolúciou. Bol dôsledne vybrúseným klenotom, ktorý prišiel, aby potichu nastavil nový štandard. A hoci sa o ňom možno nehovorí toľko ako o nemeckých konkurentoch, každý, kto LS 430 pozná, vie, že v tomto prípade bolo ticho naozaj zlatom.

Lexus LS 430 - Zdroj: Klasykygatunku.pl
Konkrétny kus v elegantnej výbave s cenovkou 25 500 € je dôkazom, že luxus sa dá kúpiť aj bez toho, aby ste museli zobrať hypotéku alebo si obliekať značkové sako. Len treba vedieť, čo hľadáte – a mať na to cit.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.