V jedno pondelkové dopoludnie sme si na vlastnej koži vyskúšali aké je to byť diaľničným policajtom. S pánom Petrom Rudinským riaditeľom diaľničného oddelenia bratislavskej polície, a dvoma ďalšími príslušníkmi policajného zboru nedočkavo nasadáme do policajného auta. Našou úlohou je zistiť, či skutočne používa diaľničná polícia na vodičov „bič“.

[adsense]

Hrala príjemná letná pieseň Cheerleader. Pán riaditeľ hovorí: „To som vám dal zahrať, chlapci!“ Pobavení s úsmevom na tvári sme sa vybrali diaľnicou D1 z Bratislavy smer Trnava. Policajt spolusediaci s našimi zvedavými očami za sebou nastavoval kamery na vodičov. Vedeli ste, že „oči“ majú doslova i na chrbte? Pán Rudinský s kolegami nám ochotne všetko povysvetľoval a odpovedal na všetky naše otázky. Spovedáme ich postupne.

Čo vás viedlo k výberu tohto povolania?

Prvý policajt odpovedá: „Samozrejme, u každého je to individuálne. Určite dôležitú úlohu vo výbere tohto povolania zohráva záľuba v šoférovaní. Keď pochádzate z rodiny policajtov, vidíte a vnímate určité ideály a výber povolania je takmer jednoznačný. Na druhej strane, rovnako dobrý policajt môže byť aj ten, ktorý gény policajta v rodine nemá.“

dialnicna policia

Druhý spolusediaci reaguje na otázku odpoveďou:  „Diaľničným policajtom som už 10 rokov. I keď som prvým policajtom v rodine, vždy som mal záľubu v šoférovaní. Konkrétne dopravnú políciu som si vybral preto, lebo som chcel pomáhať vodičom a riešiť ich problémy.

Prvé zastavenie - Motorkár bez ŠPZ

Počas spovedania mužov zákona a odpovedaní na prvú otázku však policajti nezaháľali. Debata sa rýchlo prerušuje, nakoľko spolu s nami zastavili motorkára, ktorému chýbala štátna poznávacia značka.

Priebeh bol štandardný. Policajti najskôr odmerali rýchlosť, ktorou išiel, mal šťastie. Bola v akceptovateľnom limite. Po zastavení prebehla kontrola dokladov a následne dychová skúška. Každý občan, ktorý príde do styku s policajnou kontrolou musí byť preverený.

dialnicna policia

Tento postup platí v tomto prípade dvojnásobne, nakoľko mohlo ísť aj o vodiča, ktorý motocykel odcudzil. Našťastie, prípad tohto zastaveného motocyklistu to nebol, policajti preverili jeho totožnosť a cez vysielačku si potvrdili, že motocykel mu patril, no nemal doklad o strate evidenčnej značky. Policajti mu poradili, ako postupovať v tomto prípade a kontrolu vyriešili dohovorom. Pokračujeme po diaľnici D1 a spovedáme ďalej.

Čo je hlavnou náplňou vašej práce?

Pracujeme na zmeny od 6:00-18:00, 19:00-7:00, 9:00-21:00. Našou úlohou je riešenie dopravných nehôd, škodových udalostí a v neposlednom rade aj sledovanie a riešenie bezdôvodnej jazdy v ľavom jazdnom pruhu. (poznámka redakcie – vodiči ešte stále nevedia správne používať jazdné pruhy).

Aké prípady prevažne riešite?

Riešime najmä prekročenie povolenej rýchlosti jazdy, manipuláciu s mobilnými telefónmi počas jazdy za volantom a zanedbanie povinnosti používať bezpečnostné pásy.

Približne koľko kilometrov denne prejazdíte?

 Za dva dni prejazdíme jednu dovolenku do Chorvátska (smiech). Denne najazdíme asi 300 kilometrov, ale záleží to od trvania riešenia dopravných priestupkov alebo nehôd.

[adsense]

 Utkvel vám v pamäti aj nejaký kurióznejší prípad?

Prenasledovanie odcudzeného SUV, počas ktorého vodič spôsobil niekoľko dopravných priestupkov a jednu nehodu. Páchateľ nakoniec vyletel z cesty a následne bol zadržaný.

Fungujú na vás aj ženské zbrane?

Určite nie, ale prihliadame na osobu páchateľa, na danú situáciu, zvážime závažnosť priestupku a podľa toho zvolíme vhodnú sankciu.

Vodič športového automobilu neveril vlastným očiam po odstavení

Cestu a príjemnú atmosféru narušil vodič športového automobilu, ktorý sa tlačil na zadok „nášho“ auta. Policajt obsluhujúci kameru si ho hneď zameral a na maxime 110 km/h s prehľadom šiel 143 km/h. Nasledovalo zastavenie.

dialnicna policia

Situáciu sme s nastraženými ušami sledovali zo zadného sedadla. Šofér vystúpil zo svojho automobilu a neveril vlastným ušiam, keď počul jeho nameranú rýchlosť a dožadoval sa dôkazu z kamerového záznamu. Ten mu bol prehraný a nakoniec, aby si „polepšil“, povedal, že nemal tú vedomosť, že policajti dokážu merať rýchlosť vozidla idúceho ZA policajným autom.

Šofér nakoniec nepochodil bez pokuty a bolo mu udelených 50€. Polícia chce predovšetkým šoférov vychovať a poučiť ich, no niekedy to bez pokuty jednoducho nejde. Pozná to snáď každý jeden z nás.

Môžete opísať postup, kedy vodič odmieta zastaviť a vy ste nútení agresívnejšie zasiahnuť?

Nestrieľame hneď po ľuďoch a autách ako v akčných filmoch. Ak  vodič neuposlúchne výzvu na zastavenie, môže to byť zapríčinené hlasne pusteným rádiom, svetelnú výzvu môže presvietiť slnko... V tom prípade buď obehneme sledovaný automobil, prípadne použijeme megafón a v najkrajnejšom prípade sme po uvážení nútení použiť strelnú zbraň a vodiča jedným varovným výstrelom upozorniť, aby zastavil

dialnicna policia

Určite poznáte nemecký televízny seriál Kobra 11. Líši sa od nemeckej Kobry 11 tá slovenská?

Diaľničná polícia má iné kompetencie. Kobra 11 je diaľničná kriminálka, nie diaľničná polícia. Na Slovensku diaľničnú kriminálku nemáme.

Ako je možné dostať sa na post diaľničného policajta? Je výberové konanie odlišné, náročnejšie ako na iné posty?

Výberové konanie je všeobecné. Záujemca musí spĺňať určité zákonné podmienky a kritériá ako slovenská štátna príslušnosť, čistý register trestov, teda bezúhonnosť, úspešné absolvovanie psychologických a fyzických testov a podobne. Ak úspešne toto všetko absolvujete a spĺňate všetky podmienky, aj tak vám to nezaručuje, že budete preložení práve do diaľničnej polície. Podrobné podmienky a informácie sú verejnosti prístupné na stránke www.minv.sk.

dialnicna policia

Považujete vaše povolanie za nebezpečné?

Určite áno. V prvom rade naším poslaním je byť nápomocní vodičom. Nie vždy sa stretneme s porozumením a stáva sa, že riešime aj konflikty s vodičmi. Po odstavení vozidla sme častokrát vystavovaní nebezpečenstvu, keď stojíme na krajnici a riešime s vodičom dokumentáciu a okolo nás prechádzajú autá rýchlosťou 150 km/h. Jeden náš kolega tak musel kvôli zraneniu zapríčinenému v takejto situácii z výkonu služby odstúpiť.

Aké typy radarov používate?

Sú tri typy radarov. Rádiové, laserové a úsekový merač rýchlosti. Rádiové radary fungujú na princípe rádiových vĺn, tie sú dynamické. Laserové radary fungujú na princípe svetla, tie sú statické.

[adsense]

Po tejto poslednej  otázke  sa naše diaľnično-policajné dobrodružstvo chýlilo ku koncu. Z tohto stretnutia sme si odniesli mnoho zážitkov a poznatkov, ktoré „obyčajnému smrteľníkovi“ nie sú sprístupnené. Dúfame, že ak vám behali po rozume podobné otázky ako boli tie naše a nevedeli ste  si na ne odpovedať, pomohli sme vám.

V policajnom aute sme strávili celkovo dve hodiny, no nebolo to naposledy. Budeme radi, pokiaľ sa k našej krátkej reportáži vyjadríte a prípadne prispejete do diskusie na námet ďalších otázok alebo ako by ste preverili kvalite diaľničnej polície vy.

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.