Veľmi ma potešil testovaný model v červenej metalíze, pretože mu perfektne sadla a zdôraznila jeho veľké dizajnové zbrane. Kým o tretej generácii som písal, že išlo o elegantného kravaťáka, tak nová štvrtá generácia Santa Fe zahodila kravatu, rozopla košeľu a vyhrnula rukávy. Vyzerá príťažlivo. Pozeráte sa na extravagantné SUV, ktoré sa skrátka chce ukazovať.

Z prednej masky cítiť dynamiku a agresivitu. Zvláštnosťou sú plne LED adaptívne svetlomety s troma samostatnými poschodiami. Tesne pod kapotou sa nachádza denné svietenie spojené chrómovanou lištou, potom nasledujú hlavné svetlomety so smerovkami a úplne dole vidno malé hmlovky. Medzi svetlometmi sa rozprestiera obrovská maska chladiča s včelím vzorom. V najvyššom stupni výbavy PREMIUM jazdí Santa Fe na 19 palcových diskoch, ktoré sú obuté do pneumatík s rozumným rozmerom 235/55 R19.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 8AT

Kým nad predkom som sa roztápal, boky a zadná časť karosérie mi prídu akousi evolúciou od predchádzajúcej generácie. To mi však vôbec neprekážalo. Vďaka zvolenej farbe je Santa Fe skutočne veľmi pekné a pôsobí nadčasovým dojmom. Ako som spomínal v úvode, z ponuky vypadla verzia Grand Santa Fe. Novinka stráca na „grandko“ 145 mm, avšak oproti kratšiemu variantu tretej generácie narástol o 70 mm. Suma sumárum, nové Santa Fe si vytvorilo akýsi vlastný veľkostný stred. Taktiež vie ponúknuť sedemmiestne prevedenie, takže svoju klientelu nestratí a môže si to rozdať s najväčším rivalom Škoda Kodiaq.

Pracovisko vodiča ako aj celý interiér jasne dáva najavo, že sedíte vo vlajkovej lodi značky Hyundai. Rozmaznáva všetkých pasažierov kvalitným spracovaním v podobe mäkčených plastov, kože a lesklých materiálov. Dizajn palubnej dosky odkazuje na aktuálne modely Hyundai, no je oveľa robustnejšia a hlavne ergonomickejšia od svojho predchodcu. Prístrojový panel tvoria digitálny tachometer a analógové ukazovatele palivomeru, teplomeru motora a otáčkomera. V závislosti od zvoleného jazdného režimu, prístrojový panel mení farbu.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 8AT

Pasažierov vpredu rozmaznávajú vyhrievané/ventilované kožené sedadlá s elektrickým nastavením, pričom vodič má k dispozícii aj vyhrievanie volantu. Na túto triedu by som očakával ešte masážnu funkciu sedadiel a vyhrievanie čelného okna, no to zatiaľ Santa Fe nevie ponúknuť ani za príplatok. Spokojný som bol s asistenčnými systémami, s ktorými som sa stretol vôbec prvýkrát. Prvým z nich je systém, ktorý nedovolí zadným pasažierom otvoriť dvere, ak prechádza okolo iné auto. Výborný nápad.

Druhý systém môže v niektorých situáciách liezť trochu na nervy. Ide o monitorovanie pohybu na zadných sedadlách. Pri každom vypnutí motora vás Santa Fe akusticky aj vizuálne upozorní, aby ste si skontrolovali zadný priestor. Tento systém má však zabrániť zabudnutiu dieťaťa alebo zvieraťa v aute. Poznáme množstvo tragických prípadov zo sveta, kedy si vodič odbehol do obchodu na pár minút a nechal alebo zabudol dieťa v horúcom aute. Žiaľ, nie vždy sa to skončilo šťastne. Santa Fe sa snaží tomu preventívne predchádzať senzormi umiestnenými v zadnom priestore posádky. V prípade, že vodič nechá zamknutú osobu v Hyundai Santa Fe, SUV sa roztrúbi ako alarm. Škoda len, že do Santa Fe sa dodáva štandardne iba v najvyššom stupni výbavy a inak vôbec nie, ani za príplatok.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 8AT

Samozrejme, netreba zabúdať ani na tradičnejšie prvky výbavy bezpečnostných systémov ako sú monitorovanie slepého uhla v spätných zrkadlách, akustická výstraha pri cúvaní z parkovacieho miesta, keď ide okolo iné auto, či radarový tempomat. Všetky sú užitočné až na spomenutý tempomat. V našich zemepisných končinách, kde vodiči jazdia veľmi rýchlo alebo veľmi pomaly je radarový tempomat skôr na príťaž, pretože dobrzďuje priskoro a aj v momentoch, kedy sa už pomalšie auto zaraďuje do pravého pruhu.

Hoci to asi každý predpokladá, pár pozitívnych slov padne aj na priestor pre posádku. Mnou testovaná verzia bola v päťmiestnom vyhotovení. Pasažieri sa môžu tešiť nielenže z dostatku miesta na každú stranu, ale aj na komfort. Zadná lavica delená 40/60 disponuje sklápateľnými operadlami a je tiež posúvateľná. Ku komfortnému cestovaniu prispieva vyhrievanie sedadiel, držiaky na nápoje, výborná audioaparatúra, USB vstupy na nabíjanie telefónov alebo aj originálna zásuvka pre notebooky. Ak by vám päť miestna verzia nestačila a oželiete niekoľko desiatok litrov z batožinového priestoru o objeme 625 l, tak za príplatok 1000€ je možné dokúpiť ďalšie dve sedačky. Ako to však býva zvykom, s najväčšou pravdepodobnosťou neponúknu až toľko miesta pre dospelú osobu.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 8AT

Závratné zmeny nečakajte pod prednou kapotou tohto SUV. Hyundai Santa Fe je poháňaný naďalej iba naftovými motormi 2.0 CRDi a 2.2 CRDi. Ja som zahájil test štvrtej generácie s najvýkonnejším agregátom so silou 147 kW. Spolupracoval s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Štvorvalec nedostal o jediný kilowatt sily naviac ani newtonmetre neporástli, takže ani celkový dojem z jazdy a konzumu sa nemohol veľmi zmeniť. Alebo áno? Nový automat čo-to šetrí z nádrže Kórejčana, ale iba pri nižších rýchlostiach. Povedzme, že okreskami viete prejsť za 7,1 litra nafty, no ak zavítate na diaľnicu apetít stúpne poľahky na 8,5 litra. Celkový priemer po 800 kilometroch jazdy činil 8,2 litra.

Hmotnosť testovaného exempláru sa prehupla za hranicu dvoch ton, no aj tak som nemal pocit, že v plnom obsadení by bol výkon auta poddimenzovaný. Agregát si veľmi dobre rozumie s prácou automatickej prevodovky, ktorá neváha vypustiť paru štvorvalca do maxima otáčok, ale zároveň ho pri pokojnej jazde drží na uzde, väčšinou do 1700 ot./min. Vďaka tomu vládne v aute pohodová atmosféra. Skúšal som si aj jednotlivé jazdné režimy, avšak väčšinou víťazil program „Comfort“ alebo „Smart“ (chytrý), ktorý automaticky zvolí optimálne reakcie na plyn, riadenie a radenie na základe vyhodnocovania vodičových pokynov na plynový pedál.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 8AT

Zima nám odznela celkom rýchlo a tak sa nekonali žiadne testy na snehu. Pre Santa Fe som si pripravil inú disciplínu a to cestovateľskú. Z Bratislavy do Prahy v štvorčlennom chlapskom usporiadaní. Ako vodič som bol zvedavý hlavne na podvozok, ktorý sa maximálne dobre predviedol na panelovej diaľnici Čechov. Tlmiče krásne tlmili nárazy do kabíny, nič nevŕzgalo a to ani pri vyšších rýchlostiach. Santa Fe má hojdavú tendenciu pri prejazdoch mostných spojov. Choval sa skoro akoby mal vzduchové vankúše, ktorými samozrejme nedisponuje.

A jazda v teréne? Neprichystal som mu nič extrémne, čo by nezvládlo aj osobné auto. Ide o to, že aj keď som mal dočinenia s týmto SUV, tak jeho prvoradou vlastnosťou je bezpečne previezť posádku po spevnených cestách. No ak predsa by ste potrebovali zájsť do terénu, prekonávať vám ho pomôže elektronická uzávierka diferenciálu. Na jazdu cez skaly nemá prispôsobenú svetlú výšku, pretože je pomerne nízka. Tých 185 mm je iba o 5 mm viac ako má Suzuki SX4. Ale poľnými cestami prejde s noblesou.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 8AT

Písal som, že Santa Fe sa môže hrdo postaviť proti Škode Kodiaq. Teoreticky áno, no neponúkne benzínové agregáty alebo viacej miesta. Na druhej strane má nápaditejší dizajn, v interiéri nevŕzgajú plasty a rozhodne Škodu Kodiaq dobieha aj ponukou chytrých prvkov výbavy.

Cenník Hyundai SantaFe

Technické údaje Hyundai Santa Fe

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.