Kontroverzný dizajn najmenšieho SUV kórejskej automobilky vyvolával spočiatku veľké otázky. Myslia to vážne s tak streleným vzhľadom? Netypické pre Hyundai. Keď som sa naň pozeral prvýkrát, tak ani mne neboli po chuti dizajnové prvky, ktoré predvádzal Hyundai Kona. Začína to prednou maskou, kde sa svetlá rozdelili rovno do troch úrovní. Na samom vrchu sú osadené denné LED-ky, v strede sa nachádzajú hlavné stretávacie svetlá a v spodnej časti nárazníku nájdeme hmlovky. Žeby Hyundai hľadal inšpiráciu v Citroëne?

Nasledujú boky karosérie hojne lemované plastmi od blatníkov cez prahy až do zadného nárazníka. Kona tak jasne demonštruje aktívny prístup do mestskej džungle, kde jej tieto plasty pomôžu ochrániť pred odretím laku v stiesnených parkovacích podmienkach. No a zadok vozidla si berie príklad z prednej masky, čiže tiež sú tu rozdelené hlavné svetlomety od LED svetiel. Dizajn auta je naozaj odvážny a to sa hodí, ak chcete vyniknúť s vozidlom medzi ostatnými autami v meste. Navyše, malé crossoveri ako je Kona si kupujú hlavne ženy, a tým sa môže extravagantný vzhľad auta páčiť. Pre chlapov je k dispozícii Kia Stonic, ktorá je dvojčaťom Kony.

Interiér sa nesie v duchu ostatných modelov značky, aspoň v testovanom exemplári. To znamená konzervatívnosť a funkčnosť. Avšak, za príplatok môžete šedočierny interiér kombinovať výraznejšími farbami. Dokopy sú až štyri možnosti. Prístrojový panel je tvorený z dobre čitateľných analógových ukazovateľov. Medzi nimi sa nachádza známy palubný počítač, ktorý vie zobrazovať viacero údajov o jazde naraz. V strede palubnej doske dominoval dotykový displej a pod ním sa nachádzal panel manuálnej klimatizácie. Musím uznať, že hoci je interiér praktický, výbava môže byť naozaj veľkorysá, tak mi tu chýbal nejaký ten nápaditejší vzhľad. Neviem, či to farby dokážu zachrániť.

Vnútorný priestor pre posádku sa rozdelil celkom dobre v prospech všetkých. Vpredu nebude mať problém usadiť sa ani vysoká osoba, ktorú poteší lakťová opierka a množstvo praktických odkladacích priestorov. Za vysokú osobu sa zmestí posadiť maximálne dieťa, čiže tu treba robiť malé kompromisy.  No, s rozumným rozsadením pasažierov, podľa výšky, si v kabíne nájdu miesto, pokojne, štyri dospelé osoby. Batožinový priestor s objemom 361 litrov je takým priemerom v danom segmente. Predbieha ho Opel Crossland X alebo aj Citroën C3 Aircross. V každom prípade, oproti týmto konkurentom stráca kufor Hyundaiu Kona iba z výšky. Inak je úložný priestor pekne kubicky tvarovaný a odveziete v ňom slušnú nádielku nákupných tašiek, či batožiny.

Na mestské vozidlo s vyvýšeným podvozkom si cenovo Hyundai Kona suverénne trúfa. Základný model začína na 14 590€, čo nie je vôbec málo. Základný model disponuje slušnou štandardnou výbavou, ktorá obsahuje napríklad systém automatického udržiavania v jazdnom pruhu, výškovo aj pozdĺžne nastaviteľný volant, manuálnu klimatizáciu, elektrické predné okná aj spätné zrkadlá, či tempomat alebo autorádio so šiestimi reproduktormi s ovládaním aj na volante. Sú to prvky, ktoré niektoré značky pre úplný základ svojich modelov častokrát vôbec neponúkajú, pričom Kona ich má a dokonca v štandarde.

O niečo viac sa však vyplatí špeciálna edícia výbavy Chilli. Tú som testoval aj ja. Okrem vyššie spomínaných prvkov dodáva vozidlu elektrické zadné okná, parkovacie senzory vzadu spolu s parkovacou kamerou, vyhrievané predné sedadlá s volantom alebo aj kožený veniec volantu, či radiacej páky a plus ďalších pár drobností. Musíte si však prirátať 1100€ navyše a vystačiť si iba s jedným motorom 1.0 T-GDi. To už sa bavíme o sume 15 690€. Veľa alebo málo? Nato si odpovedzte sami. Vedzte však, že ak by sa vám málilo tak v ďalších stupňoch výbavy môžete mať napríklad ventilované predné sedadlá, bezdrôtové nabíjanie telefónu alebo aj radarový tempomat a kopu ďalšieho.

Vyššia nadobúdacia cena sa podpisuje taktiež na fakte, že základný motor v ponuke tvorí prepĺňaný trojvalec 1.0 T-GDI, ktorý ponúka výkon až 88 kW a je spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. To sú celkom slušné parametre na základný motor. Poháňaná je predná náprava. Ak by ste túžili mať Konu s automatom a pohonom všetkých štyroch kolies, tak ani to nie je problém. Budete si však musieť vybrať štvorvalec 1.6 T-GDi. Trojvalec je len v spomenutej konfigurácii.

Agregát neurobil na mňa prvotne veľmi dobrý dojem, nakoľko jeho studený štart sprevádzal typický klepotavý prejav starých trojvalcov. Konkurencia s označením Ecoboost alebo TSI je v tomto smere rozhodne lepšie. To isté platí aj o zvukovej kulise. Ak motor neženiete za otáčkami, tak je pomerne tichý, no ak vyžadujete výkon a otáčky idú nad hodnotu 3000, potom je v kabíne celkom zreteľne počuť akoby kávovar. To sú tie negatívne postrehy motora.

Trojvalec má však aj veľa dobrých vlastností. Napríklad, vodiča poteší jeho živosť. Na prvých troch stupňoch sa preplieta premávkou agilne a bez zaváhania. Výkon cítiť už po prekročení 1700 ot./min. a ten permanentne rastie až k 5000 ot./min. Zvládne pokoriť aj cez 6000 ot./min., no tu už sila motora negraduje, skôr klesá. Druhé pozitívum vidím v spotrebe. V meste si vypýta zhruba 6,5 litra benzínu v pokojnom režime jazdenia a ak mu idete „po krku“, tak rátajte o dva litre navyše. Celkový priemer mi svižnými jazdami neklesol pod spomínanú hranicu. Dámy a páni s pokojnejšími povahami hravo podlezú šesť litrov benzínu mimo mesta.

Neraz som mal šancu dobre preveriť tuhosť karosérie, nakoľko mi párkrát nechtiac utiekli pozornosti niektoré väčšie výmole na cestách v meste. Podvozok to odfiltroval tuhu, ale bez vŕzgania interiérových súčastí. S Konou sa viete vrhať celkom dobre aj do zákrut, pričom si vystačuje len s jednoduchou zadnou nápravou. Nemá však tendenciu odskakovať na hrboľatej ceste. Výkonnejší variant má dokonca viacprvkovú zadnú nápravu. Riadenie je troška voľnejšie a posilňovač má výrazný účinok, čo ocení hlavne nežnejšie pohlavie v meste.

Na otázku, či je toto auto len pre ženu odpovedám, pravdepodobne áno. U mňa si nenašiel body za svoj vzhľad, ani u mojich známych. Viac nadšené boli z neho len dámy. Tie okrem dizajnu môžu rátať aj s dynamicky ladeným motorom, výbornou výbavou, kvalitným spracovaním a rôznymi farebnými kombináciami. Pre väčšinu chlapov by som odporúčal skôr Kiu Stonic. Dizajn je však veľmi subjektívna vec a komu sa páči, aspoň vie, že môže od auta čakať viac ako len extravagantný vzhľad.

 

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.