Honda, známa svojím technickým perfekcionizmom, predstavila systém E-Clutch – technológiu, ktorá umožňuje radenie rýchlostí bez nutnosti stlačenia spojkového pedála. Je to odpoveď na dopyt po jednoduchšom ovládaní bez kompromisov v zážitku z jazdy.

Technológia, ktorú (ne)vidieť

E-Clutch je autonómne riadený spojkový systém, ktorý dokáže úplne nahradiť klasický spojkový pedál. Pri akomkoľvek preradení vodič jednoducho hýbe radiacou pákou – systém sa postará o všetko ostatné. Technológia využíva senzory, aktívne mapovanie momentu a elektronicky riadenú spojku.

Honda E-Clutch Zdroj: Honda
Pohodlie bez straty kontaktu

Oproti klasickému automatu E-Clutch zachováva manuálny princíp radenia – no šetrí nohu. V hustej premávke či na každodenných dochádzkach sa tak vodič nemusí trápiť opakovaným stláčaním pedála, no stále má vozidlo “v rukách”.

Úspora aj v spotrebe

Podľa vyjadrení technikov Hondy E-Clutch znižuje opotrebovanie spojky a môže v určitých režimoch jazdy šetriť aj palivo – vďaka optimálnemu riadeniu záberu spojky. Táto efektivita má osloviť nielen rekreačných jazdcov, ale aj profesionálov.

Honda E-Clutch Zdroj: Honda
Nielen pre motocykle?

Aj keď prvotné použitie systému je na motocykloch (CB650R, CBR650R), odborníci špekulujú, že podobný koncept by mohol časom zavítať aj do mestských vozidiel či menších áut. Honda tak možno testuje koncept širšieho použitia automatizovaného manuálu.


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...