V piatej generácii Hondy CR-V skutočne nenájdete žiadny naftový motor. Trendy ukazujú, že elektrika dostáva zelenú čoraz viac, zatiaľ čo predaje naftových agregátov rapídne klesajú. Japonci sa na novú dobu pripravili v predstihu a ich najnovší počin som testoval celý týždeň na slovenských cestách. Hybridný systém pod kapotou Hondy CR-V však nie je úplne tradičný a preto som sa mu rozhodol venovať podrobnejšie. Začnem teda rovno o pohone a vynechám opisy dizajnu a interiéru. O nich si povieme viac v nadchádzajúcom pripravovanom teste Hondy CR-V s konvenčným pohonom.
Obvykle sa stretávam s hybridmi, ktoré sú vybavené tradičným spaľovacím motorom a elektromotormi, pričom primárne poháňa nápravu práve spaľovací motor. Elektromotory sa dostávajú k slovu iba ak sú nabité rekuperáciou energie z brzdenia alebo spomaľovania. Prípad pohonu Hondy CR-V je však podstatne inak koncipovaný. Honda nazvala hybridný systém i-MMD (Intelligent Multi-Mode Drive), ktorý sa síce tiež skladá z konvenčného benzínového motora a dvoch elektromotorov, ale atmosférický štvorvalcový dvojliter i-VTEC s výkonom 145 koní tu slúži, poväčšine, ako generátor.
Motor teda pracuje v Atkinsonovom cykle, čo znamená, že vyrobenú energiu posiela do akumulátorov a tie následne poháňajú elektromotory. Celkový výkon tejto sústavy činí 184 koní. Vodič má na výber z troch jazdných režimov hybridného systému. EV Drive mód dokáže pracovať v čisto elektrickom režime, ak sú dostatočne dobre nabité lítium-iónové batérie, ale len do vzdialenosti dvoch kilometrov. Hybrid Drive pracuje na princípe, kedy spaľovací motor dodáva energiu generátoru a ten ženie elektromotory. Posledný mód Engine Drive priamo spája spaľovací motor cez uzamknutú spojku na kolesá.
Viem, že opis systému sa môže zdať komplikovaný, no opak je pravdou. Vďaka tomuto riešeniu Honda CR-V Hybrid nepotrebuje prevodovku. Miesto nej sa používa len fixný prevodový pomer a následne sa prenáša výkon rovno na kolesá. Medzi systémami je umiestnená elektromagneticky ovládaná spojka, ktorá dokáže v prípade potreby prepojiť výkon spaľovacieho motora rovno na kolesá. Čiže, motor môže slúžiť aj ako generátor aj ako hnací agregát. Podľa potreby. Sila, však?
Spomínam si, že niečo podobné som zažil azda raz a to za volantom elektromobilu Opel Ampera. Ten sa však dal nabíjať cez elektrickú sieť a spaľovací motor slúžil vždy len ako generátor. Bola to zmena oproti konvenčným agregátom, ale žeby som z toho auta odpadával, to sa nedalo tvrdiť. Honda CR-V ma upútala hneď od začiatku. Dostal som verziu s pohonom všetkých kolies, teda AWD. Aj keď je to hybrid, pohon náprav je totožný s klasickou Hondou CR-V AWD. To znamená, že zadná náprava sa pripája cez kardan mechanicky a nie pomocou ďalších elektromotorov. Ako to všetko funguje v praxi?
V drvivej väčšine prípadov prebiehalo štartovanie bez spustenia benzínového motora. Ten sa naštartoval až niekoľko sekúnd neskôr, pri plynulom rozbehu. Skúšal som si všetky tri jazdné režimy, avšak na 90% dopravných situácií sa najviac osvedčil mód Hybrid Drive. Spúšťa sa tlačidlom ECON. Sústava vtedy pracuje najefektívnejšie s dôrazom na nízku spotrebu paliva a dostatočný výkon motora.
Z EV Drive nemôžete čakať zázraky, keďže kapacita akumulátorov činí len 1 kWh. Tento elektrický systém sa však dostáva k slovu v podstate vždy, keď spaľovací motor dobije ako generátor elektromotory. Akusticky to môžem prirovnať k zapnutiu chladničky. Jeden súvislý tón. Akurát, že v Honde CR-V je veľmi tlmený. Veď motor pracuje väčšinou v otáčkovom režime od 1800 ot./min. do 2800 ot./min. Pokiaľ potrebujete rýchlo akcelerovať vpred, motor vyvinie maximálne otáčky na dobíjanie alebo sa v režime Engine Drive podujme na poháňaní náprav. V tomto prípade je hluk podstatne vyšší. Skoro ako vysávač. Avšak, hluk ustane v momente ubratia plynu a udržiavania konštantnej rýchlosti.
Než prirovnám akustiku motora ku všetkým domácim spotrebičom, odpovedzme si na otázku, či je Hybrid úspornejší ako nafta? Z týždňového testu som dosiahol priemernú spotrebu 6,8 litra benzínu na 100 kilometrov. Z posledného testu predchádzajúcej generácie Hondy CR-V so štvorvalcovým naftovým motorom 1.6 i-DTEC a s deväťstupňovým automatom vyšiel priemer 6,5 litra nafty na 100 km. Čiže, v podstate hybrid dorovnáva naftu pri bežných presunoch v kombinovanom cykle.
Samozrejme, ak by sa jazdilo permanentne iba diaľničným limitom, tak apetít hybridu stúpne asi na 8,2 litra na 100 km, čo je viac ako si pýtala nafta. Takéto jazdy však málokedy absolvuje bežný vodič. Hybrid má zasa výhodu v spotrebe benzínu, ak sa pohybuje v meste alebo na obchvatoch. Spravidla sú tieto podmienky pre bežného vodiča typickejšie. Cestovanie do práce, na nákupy alebo za rodinou do priľahlej obce. Tu sa dostávajú viac k slovu elektromotory a spotreba paliva vie klesnúť aj na päťlitrovú hranicu.
Keďže toto SUV nemá prevodovku, zaobišlo sa aj bez voliča a na prístrojovom paneli nenájdete otáčkomer. Miesto voliča sú len logicky oddelené tlačidlá P, R, N, D a miesto otáčkomera zobrazuje displej aktuálny výkon motora v percentách. Zaujímavosťou sú tiež plynulé pohyby vpred/vzad bez omeškania, oproti automatickej prevodovke. Vodič si tiež vie prezerať na prístrojovom paneli ako v reálnom čase pracuje hybridná sústava. Všetky procesy sa dejú bez toho, aby vyrušovali posádku.
Vzhľadom na fakt, že hybrid si vyžiadal nejaké to miesto v batožinovom priestore na viac, kvôli batériám, nemôže byť vybavené tretím radom sedadiel ako bežná Honda CR-V. Hoci ubudlo z objemu, aj zostávajúcich 497 litrov postačuje na zabalenie batožiny pre päťčlennú posádku na dovolenku.
Výbornou správou je možnosť voľby kúpy medzi predným náhonom alebo AWD. Ak neplánujete chodiť aktívne do hôr, nežijete na Orave alebo nemáte potrebu hrať sa na offroad jazdca, tak ušetríte nemalú sumu peňazí. Avšak, ani štvorkolka nemá až tak prehnanú nadobúdaciu sumu, ak zoberieme do úvahy, že sa dodáva až od vyššieho stupňa výbavy. AWD sa počas týždňa málokedy dostalo k slovu, keďže na Slovensku bolo sucho, no v prípade potreby je pripravené preniesť krútiaci moment na zadnú nápravu až do 60%. Neslúži na zdolávanie ťažkého terénu, ale ako opora na šmykľavých cestách.
Otázka na záver. Oplatí sa investícia do tohto hybridu? Elektromobily sú drahé a nemáme vybudované až tak dobre infraštruktúru, aby sa dali plne využiť. Predaj naftových agregátov upadá skrz kauzu Dieselgate a rôzne emisné opatrenia vo veľkých mestách. Benzínové turbomotory bývajú spravidla dobrou voľbou, no v SUV segmente nenachádzajú až takú obľubu u zákazníkov skrz reálne vysokú spotrebu paliva. Ostávajú hybridy. Honda CR-V Hybrid je pekným kompromisom medzi naftovými a benzínovými motormi. Je to dobrý hybrid so skutočne nízkou spotrebou paliva a jeho cena nie je priveľmi premrštená oproti naftovej konkurencii iných značiek.