Presne taká je Honda Civic prvej generácie– malé auto s veľkým osudom, ktoré začalo niečo, čo ani páni v Honde možno celkom netušili, že pretrvá celé dekády.
Skromný pôvod, globálny dopad
Honda Civic sa svetu predstavila už v roku 1972 ako odpoveď na krízu, potrebu praktickosti a volanie po efektívnom, spoľahlivom a dostupnom aute. Civic z roku 1977 predstavoval vylepšenú verziu tejto skromnej revolúcie – stále kompaktný hatchback (alebo sedan), ale už s jasným rukopisom značky, ktorá nechcela len vyrábať autá – chcela zmeniť spôsob, akým ľudia premýšľajú o jazdení.
Technika, ktorá fungovala – a neotravovala
Pod kapotou sa najčastejšie objavoval štvorvalec s objemom 1,2 až 1,5 litra, ktorý neohuroval výkonom, ale zato si ho pochvaľovali milióny vodičov po celom svete. Mal jednoduchú konštrukciu, ktorú zvládol aj bežný mechanik – alebo kutil v garáži. Manuálna prevodovka, základné zavesenie kolies, žiadne prebytky. Ale práve to bola jeho výhoda – nič navyše, nič zbytočné, len jazdenie.
A mimochodom, spoľahlivosť? V dobe, keď sa niektoré európske značky snažili autám dodať "charakter" tým, že zlyhávali nepredvídateľne, Civic proste jazdil. A jazdil. A jazdí dodnes.
Vizuálne to nikdy nemalo byť auto, ktoré zastaví premávku. Ale dnes, keď sa pozriete na prvý Civic, usmejete sa. Ten hranatý tvar, jednoduché svetlá, nenápadná maska – je to ako pozerať sa na detstvo. Alebo na originál, z ktorého neskôr vznikol celý kult. Nie je to krásavec. Je to sympatické autíčko, ktoré sa nesnažilo zaujať ničím okrem funkčnosti. A dnes, v záplave agresívnych crossoverov, pôsobí vlastne osviežujúco úprimne.
Začiatok legendy
A teraz prichádza to podstatné – toto je ten úplne prvý Civic. Predchodca všetkých tých hot-hatchov, sedanov, kupéčok a samozrejme, slávneho Type-R. Keby nebolo tohto auta, nebolo by ani ikonických generácií EK9, EP3, FN2, či súčasných rakiet s turbom a krídlom väčším než vaša veranda. Prvý Civic položil základ – nie pre výstrednosti, ale pre filozofiu. Pre prístup, že malé auto môže byť zábavné, spoľahlivé, šikovné a dostupné zároveň. A to je niečo, čo sa len tak nevidí.
Honda Civic z roku 1977 už dnes nie je len youngtimer. Je to historický míľnik. A hoci osobne možno nevzbudí túžbu roztočiť posledné úspory na jeho kúpu, priznajme si to: kto by ho nechcel mať? Už len preto, aby ste si mohli povedať – „Toto je ten prvý. Odtiaľto sa to celé začalo.“ Je to ako vlastniť prvé vydanie knihy, ktorá sa stala bestsellerom. Alebo ako počúvať prvý album kapely, ktorá dnes vypredáva štadióny. Civic 1977 je tiché „ďakujem“ celej generácii áut, ktoré prišli po ňom.