Na hranatý trojdverový alebo päťdverový hatchback si zo svojho detstva veľmi dobre pamätám. Jazdilo ich pomerne veľa po Slovensku a môj otec jedno vlastnil ako služobný voz. Už ako malému sa mi páčilo. Po úspešnom zvládnutí vodičského preukazu bolo staré Tipo jedno z prvých áut, ktoré som mohol šoférovať. Prekvapil ma jeho obrovský priestor pre posádku a taktiež pružný benzínový štvorvalec 1.4i. Preč z nostalgie, poďme sa pozrieť na zúbok reinkarnácii tohto mena.

Fiat Tipo Old

Nový sedan má s menovcom rovnaký iba názov. Keby sme chceli nájsť jeho relevantného predchodcu, treba si spomenúť na Fiat Linea. V tomto prípade však Tipo narástlo a je od podlahy úplne nové, moderné a navyše sa bude dodávať v troch karosárskych variantoch – sedan, hatchback a kombi. Sedan jazdí po cestách nejaký ten rok a v týchto dňoch prichádzajú na náš trh aj ostatné karosárske odrody. Spoločnosť TODOS Italia nám zapožičala na test sedan v bordovej metalíze.

Fiat Tipo Sedan 1.3 MultiJet

Taliani vštepujú do svojich áut kus krásy a neobišlo to ani samotné Tipo. Dizajn exteriéru hrá na city pozitívne, pekne sa podarilo zapracovať na prednej aj zadnej časti automobilu. Sedan Tipo tak nepôsobí ako všedný automobil nižšej strednej triedy. Osobne si myslím, že má navrch od Peugeotu 301, Dacie Logan a možno i Škody Rapid. Posledný menovaný je však liftback, no veľkostne ho môžeme radiť medzi priamych konkurentov Tipa.

V interiéri som nadobudol pocit absolútneho pokoja. Palubnú dosku Fiata Tipo radím medzi tie viac účelovejšie. Aj tak sa, v danej cenovej kategórii, dosiahlo slušné spracovanie materiálov. Chválim volant za jeho hrubý veniec, ktorý sa veľmi dobre drží. Rovnaké plusy si zaslúži tvarovanie radiacej páky. S ovládaním jednotlivých prvkov nastavenia klimatizácie, autorádia alebo palubného počítača, nebude mať problém ani osoba staršieho roku narodenia.

Fiat Tipo Sedan 1.3 MultiJet

Fiat Tipo zvezie na palube celkovo päť osôb, z toho, v štvorčlennom obsadení bude každá osoba cestovať v dostatočnom priestore pre hlavu, nohy i ramená. Vodič má k dispozícii rozsiahle nastavenie volantu výškovo i pozdĺžne, to isté platí pre upravenie samotného sedadla. Zadná lavica má ideálne klopené operadlá, no chýbala tu vysúvateľná lakťová opierka. Priaznivou hodnotou sa chváli samotný batožinová priestor, ktorý ponúka v základe 520 litrov. Pokiaľ potrebujete previezť v Tipe dlhšie predmety, dajú sa sklopiť zadné operadlá sedadiel, delené 60:40.

O niečo skromnejšie nároky treba mať pri voľbe alternatív motorov pod prednú kapotu. Z benzínových máte na výber iba atmosférické štvorvalce, a to 1.4 s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou alebo 1.6 E-TorQ s automatom. Z naftových štvorvalcov tvorí základ 1.3 MultiJet a nasleduje „vrchol“ 1.6 MultiJet, oba iba s manuálnymi prevodovkami. Spestrením ponuky by bol dozaista nejaký ten benzínový turbomotor alebo nafta s automatom.

Fiat Tipo Sedan 1.3 MultiJet

Autorizovaný predajca TODOS Italia nám zapožičal práve naftový základ 1.3 MultiJet, ktorý mal iba niečo málo cez 18000 kilometrov pred prevzatím kľúčikov. Od agregátu som nemal ambiciózne dynamické očakávania, nakoľko disponoval výkonom 70 kW, ktorý sa odvádzal pomocou päťstupňovej manuálnej prevodovky na kolesá prednej nápravy. Našlo sa tu však zopár pozitív i negatív.

Z dobrých vlastností motora treba spomenúť jeho slušný kultivovaný prejav. Ani v tuhom zimnom období nie sú jeho štarty príliš hlasité a dunivé, pričom po zahriatí sa ešte viac stíši na voľnobehu a v nízkych otáčkach. Zvukový problém však nastáva už od rýchlosti 110 km/h. Aby sa potlačila menej priaznivá dynamika motora, prevodovka má naskladané prevodové stupne dosť nakrátko, čo spôsobuje vysoké otáčky aj v tých bežnejších rýchlostiach. Diaľničné tempo potom znamená až 3200 ot./min. a vtedy sa nedá hovoriť o tichosti na palube. Škoda absencie šestky. To sa dá vyriešiť kúpou naftového agregátu 1.6 MultiJet, ktorého domovom sú diaľnice.

Fiat Tipo Sedan 1.3 MultiJet

Ďalším zásadným plusom malého štvorvalca je úspornosť. Tá sa delí do dvoch kategórií. Maximálne úsporný režim, vtedy 1.3 MultiJet dosiahol priemer, mimo mesto, iba ľahko cez štyri litre paliva. V bežnom prevádzkovom tempe, vrátane mesta a diaľnic, som sa vedel pohybovať medzi 5,3 až 5,7 litra na 100 km. Nevýhodou sú práve diaľnice. Skrz vyššie otáčky motora ide nafta z nádrže viac prúdom.

Poslednou časťou testovania bol pocit z riadenia a podvozku. Nie je veľa pripomienok k označeniu Tipa za jednoduchého spoločníka. V podstate od tohto auta sa očakáva, že bude plniť úlohu rodinného auta v klasickej rodine, prípadne ako firemné auto pre obchodných zástupcov, ktorí najazdia kvantum kilometrov. Obe role Tipo zvládne, nakoľko je riadenie komfortné, možno až trocha proposilňované, ale to sa zíde v preplnených mestách. Neočakávajte od neho extrémne športový pocit.

Fiat Tipo Sedan 1.3 MultiJet

Podvozok pohltí jamy do seba s istou dávkou spätnej väzby v nezaťaženom stave cez zadnú nápravu. Tá je ľahká a dokáže vodiča na hrboľoch trocha zneistiť, no stabilizácia sa postará, aby Tipo nevybočilo zo smeru a v prípade potreby okamžite zbrzdí kolesá s nedostatočnou adhéziou. Na hladkom asfalte sa Tipo v zákrutách viac nakláňa ako napríklad Škoda Rapid, avšak to zaisťuje plavnejšiu jazdu.

Pokiaľ by ste mali záujem otestovať si Fiat Tipo na vlastnej koži, prípade kúpiť, TODOS Italia má hneď niekoľko kúskov k okamžitému odberu. A ceny sú viac, než priaznivé. Aktuálnu ponuku predvádzacích a jazdených áut nájdete na www.auto-online.sk

Cenník Fiat Tipo Sedan

Pre zväčšenie stačí kliknúť na obrázok

Technické údaje Fiat Tipo Sedan

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.