Na rozdiel od Dodgeu sa vnútri zásadne odlišuje, avšak zvonka nezaprie príbuznosť s americkou hranatou silou. Myslím si, že to je dobrý krok vyskúšať ako bude verejnosť reagovať na drsný a nenápadný výraz. Pred očami mám kus robustného auta, ktorému by som netipoval znak nosiaci v strede chrómovanej masky.

Z každého uhla pohľadu dominujú len hrany. Po bokoch karosérie sa vynímajú rozšírené podbehy lemujúce priestor pre kolesá. Tie len tak-tak stačia na šírku. V zásade, pokiaľ by som postavil vedľa seba Freemont a Journey, ťažko by sa hľadali odlišnosti. Freemont má za úlohu prepojiť európske trhy s americkými. Dodge si v Európe nezískal priazeň kvôli obyčajnému interiéru, v Amerike sa zasa Fiat nepresadil s paletou malých vozidiel.

Nasadnutie do sedadla vodiča utvrdí človeka v myšlienke robustného auta. Posadí sa sem bez problémov nadpriemerne urastená osoba, pre osoby s nižším vzrastom pomôže k dobrému výhľadu rozsiahle výškové i pozdĺžne nastavenie. Ak nepomôže, investujte do vankúšov.

Palubná doska upúta oblúkovým svetlým pásom. Napriek snahe o taliansky šarm ide skôr o výmenu kvalitnejších a na dotyk mäkších materiálov, než o jedinečnosť vzhľadu. Napríklad stredové výduchy ventilácie nemajú inšpiráciu. Pod nimi sa sústreďuje dotykové ovládanie multimediálneho systému, nasleduje nevkusná diera. Taliani sa riadne sekli, mohli dieru zaslepiť otváracím krytom. Veľkosť displeja nestačí. Je v ňom chaos, pretože ikony sú malé a teda neprehľadné. Displej by si zaslúžil väčší rozmer, aspoň by vytlačil spomínanú dieru.Pomocou neho možno nastaviť rádio, média, ale aj klimatizáciu. A tu je kameň úrazu.

Displej s kruhovými ovládačmi je prepojený na rádio aj na klimatizáciu. Zatiaľ čo komplikované ovládanie rádia (hlasitosť ľavým kruhom, prepínanie staníc na displeji cez menu) nahrádzajú tlačidlá pod volantom, prestavovanie funkcií klimatizácie bude vyžadovať pozornosť. Klimatizácia sa mohla oddeliť do spodnej časti. Cez kruhové ovládače sa nastavuje intenzita vetrania, mimo ne teplota, ale smer cirkulácie vzduchu už nastavíte na displeji cez menu. Strašne to odvádza pozornosť, nehovoriac o nelogickom rozložení funkcií. Odvekí odporci Talianskych áut si posmešne zahundrú popod nos „Šak Taliani!“.

Fiat Freemont 2WD 2.0 MultiJet

Palubný počítač medzi analógovými budíkmi nemá chybu. Ovláda sa na ľavej časti volantu štyrmi tlačidlami, a prehľadne je rozložené menu. Vodič si môže jednoducho navoliť, čo sa bude zobrazovať (informácie o stave paliva, spotrebe, vzdialenosti a pod.). Americký pôvod pripomenie páčka stieračov. Tá chýba na pravej strane, ostala len jedna na ľavej strane spojená so smerovkami. Aj ona bude spočiatku majiteľa rozptyľovať, kým si nezvykne.

[adsense]

Poďme sa pozrieť na priestor pre cestujúcich. Stačí napísať kráľovský a posunúť sa k jazdným vlastnostiam? Trochu to rozoberiem. Freemont už v základe kúpite so sedemmiestnou konfiguráciou, na želanie môže byť päťmiestna. Sedadlá poskytujú osobám vyvážené miesto v strednom aj poslednom rade. Nemožno sa sťažovať. Stredný rad dokonca ulahodí cestovanie sklonom operadiel, ako aj posuvom. Spolujazdci majú možnosť individuálne nastaviť intenzitu a teplotu vzduchu na stropnom štíte, než osoby na predných sedadlách. Freemont nekompromisne naznačuje, že konkurencia má rovnocenného rivala. Svoju praktickosť dokazuje prestavením zo sedemmiestnej konfigurácie na úžitkovú. Všetky sedadlá sa dajú sklopiť, čím vznikne rovná podlaha, dokonca aj predné spolujazdcové operadlo.

Fiat Freemont 2WD 2.0 MultiJet

Fiat doteraz nemal zastúpenie v segmente SUV, Freemont je prvotina. Dodáva sa s pohonom prednej nápravy, prípadne 4x4. My sme dostali na test zatiaľ iba s pohonom prednej nápravy a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Prevodová páka ma trošku sklamala s presnosťou a dĺžkou dráh. Niekedy zacvakla jemne, niekedy som naopak musel stupeň doslova narvať do kulisy, aby nevyskočila.  Čo sa však týka pomeru prevodov, výborne si rozumie s naftovým dvojlitrom MultiJet.

Danú motorizáciu som niekoľkokrát odskúšal v menších modeloch, preto som bol zvedavý ako sa bude správať vo Freemonte. Štvorvalec má minimálne sklony k turboefektu. Krásne lineárne tiahne, a poradí si s pomerne ťažkým SUV v plnom obsadení.  Na diaľnici šprintuje k maximu poľahky ako antilopa. Cesty druhej triedy preverili podvozok. Celkom dobre žehlí nerovnosti, ale občas nervózne nadskočí, hlavne na priečnych nerovnostiach. Po takzvaných „rebríkových“ cestách (betónové) neprebudíte zo spánku ani citlivú svokru.

Ku koncu testu sa spotreba ustálila na 7,8 l/100km. MultiJet patrí nepochybne v súčasnosti k špičke agregátov, no prvýkrát sa prejavil smäd po nafte. Krátke vzdialenosti radím vynechať a radšej sa prejsť s MHD po meste, než sledovať palubný počítač, ako rastie priemer k 11 litrom. Na diaľnici si vypýta okolo 9,5 litra, a mimo pri 90 km/h sa odčerpá na každých 100 km približne 8 litrov nafty. Nie sú to najhoršie výsledky, no očakával som lepšie. Za vyššiu spotrebu sa určite podpísali dôležité faktory ako hlboko nízke teploty pod nulou, ale aj hranatý dizajn. Napočudovanie, aerodynamika vzduchu bola v norme, to sa nedá povedať o odhlučnení zadných kolies.

Freemont nastolil u konkurencii rozruch. K hlavným prednostiam vozidla patria výborný pomer medzi cenou a príplatkovou výbavou, nadštandardne veľký priestor pre posádku a batožinu.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov vznetový / radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1956
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 125 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 320 / 1750 - 2500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 11,0
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 8.3 / 5.3 / 6.4
Spotreba počas testu (l/100km): 7,8
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4888 / 1878 / 1691
Batožinový priestor - min./max. (l): 540 / 1461
Objem nádrže (l): 78
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1874 / 600

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.